Opis
Wydanie trzecie, zaktualizowane
Wsłuchaj się w głos swojego dziecka z ASD Diagnoza autyzmu sprawia niekiedy, że rodzice tracą grunt pod nogami. Zaczynają się bać o przyszłość i rozwój ich dziecka. W tej sytuacji potrzebują zrozumienia i sprawdzonych informacji. W swoim poradniku Ellen Notbohm pokazuje, w jaki sposób osoby neuroróżnorodne odbierają świat i jakiego wsparcia potrzebują.
Książka prezentuje perspektywę dzieci w spektrum autyzmu, a tytułowe „dziesięć rzeczy” to najczęstsze trudności, z jakimi się borykają – w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych, komunikowania się, myślenia społecznego i interakcji międzyludzkich. Autorka tłumaczy, jak ważne są stawianie adekwatnych wymagań dzieciom, akceptacja ich potrzeb i predyspozycji oraz zrozumienie czynników wywołujących stres.
Odwołując się do własnego doświadczenia, uczy rodziców, jak pomagać dziecku w budowaniu umiejętności niezbędnych w codziennym życiu. W nowym wydaniu tego bestsellerowego poradnika zaktualizowano sposób mówienia o autyzmie, uzupełniono informacje na temat ASD zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, a także uwzględniono wpływ mediów społecznościowych na postrzeganie neuroróżnorodności.
To pierwsza książka, którą powinieneś przeczytać, gdy u twojego dziecka zdiagnozowano autyzm.
Spis treści
"Dziesięć rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem " wyd. 2017 - Ellen Notbohm:
Początek.
Rozdział pierwszy
- Jestem pełnowymiarowym dzieckiem
- Za nisko
- Za wysoko
- Za szeroko
- Zbyt wszechobecne
Rozdział drugi
- Moje zmysły są rozstrojone
- Zmysł wzroku
- Zmysł słuchu
- Zmysł dotyku
- Zmysł powonienia
- Zmysł smaku
- Zmysł równowagi i układ proprioceptywny
- Wspólny wysiłek
Rozdział trzeci
- Odróżniaj „nie chcę” (mój wybór) od „nie mogę” (nie jestem w stanie)
Rozdział czwarty
- Jestem do bólu konkretny. Odbieram język w sposób dosłowny
- Związki frazeologiczne, przenośnie, frazesy
- Nieprecyzyjne polecenia
- Aluzje
Rozdział piąty
- Wsłuchuj się we wszystkie sposoby, na jakie próbuję się komunikować
Rozdział szósty
- Zobrazuj to sobie! Jestem wzrokowcem
Rozdział siódmy
- Skup się i bazuj na tym, co potrafię, a nie na tym, czego nie umiem
Rozdział ósmy
- Pomóż mi w interakcjach społecznych
Rozdział dziewiąty
- Ustal, co sprawia, że tracę nad sobą kontrolę
- Przeciążenie sensoryczne
- Czynniki wyzwalające natury fizycznej/fizjologicznej
- Emocjonalne czynniki wywołujące wybuchy
Rozdział dziesiąty
- Kochaj mnie bezwarunkowo
- Posłowie
- Triumf i okres przejściowy
- Ewolucja
- Tragedia
- Doskonałość
- Wymówka
- Słowa
Aneks
- Pytania do dyskusji w grupie lub do autorefleksji
- Pytania do dyskusji i do autorefleksji
- Załącznik
- Czym charakteryzuje się sposób myślenia typowy dla autyzmu?
- Jeden – i jedyny? – kanał uczenia się
- Miliony części w poszukiwaniu całości
- Żeby się czegoś nauczyć, muszę to zobaczyć
- Wciąż i wciąż na nowo
- Jednostronny medal
- Każdy myśli tak samo jak ja – czyż nie?
- Zacznij inaczej spoglądać na rzeczy
- Podziękowania
- Prośba od Ellen
Indeks