Opis
Niniejsza publikacja zwraca przede wszystkim uwagę na wciąż aktualną dyskusję o inkluzji edukacyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Jest próbą odpowiedzi na wszystkie pojawiające się w ostatnim czasie pytania dotyczące opisywanej kwestii, a także przedstawia wyniki najnowszych badań naukowych z zakresu neurobiologii, zaburzeń behawioralnych, prawa społecznego oraz organizacji uczenia się w szkołach integracyjnych.
Spis treści
Przedmowa do 11. wydania
Wprowadzenie
I. Historyczny rozwój pomocy społecznej i pedagogicznej
II. Niepełnosprawność intelektualna - wyjaśnienie i klasyfikacja pojęcia
III. Podstawy antropologiczne, etyczne i społeczne
IV. Podstawy psychologiczne - procesy rozwoju i uczenia się
V. Ocena pedagogiczno-psychologiczna
VI. Procesy wychowania i kształcenia: podstawowe pojęcia
VII. Cele procesów wychowania i kształcenia
VIII. Procesy kształcenia i uczenia się
IX. System wychowania i instytucje edukacyjne
X. Proces kształcenia (nauczania - uczenia się)
XI. Relacja wychowawcza
XII. Rodzice i rodzina
XIII. Wychowanie w zakładzie opieki
XIV. Kształcenie w wieku dorosłym