Opis
"Jestem specjalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego z tytułem magistra psychologii klinicznej i ponad trzydziestoletnim doświadczeniem w terapii osób z niepełnosprawnościami rozwojowymi. Z czasem zacząłem się specjalizować w zaburzeniach ze spektrum autyzmu..
Prezentacje te zawierają zestaw metod pomocy dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dzięki którym zyskują one poczucie bezpieczeństwa oraz bycia kompetentnymi ludźmi akceptowanymi przez otoczenie. Strategie te są zbiorem wytycznych dla rodziców i nauczycieli, które umożliwiają wspieranie dzieci w radzeniu sobie z problemami sensorycznymi, poznawczymi, emocjonalnymi i społecznymi".
fragment wprowadzenia do książki Porozmawiajmy o autyzmie Przewodnik dla rodziców i specjalistów.
Ta książka przyda ci się niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, nauczycielem, specjalistą, czy osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Autor przedstawia wnikliwe spojrzenie na podstawowe problemy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: trudności sensoryczne, poznawcze, społeczne i emocjonalne. Przekazuje też konkretne informacje oraz szczegółowe wskazówki umożliwiające pomoc dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi. Nie jest to jednak typowy poradnik, lecz raczej zbiór wypowiedzi o różnorodnym charakterze, które mają ułatwić czytelnikom „wejście” do świata osób z autyzmem. Lektura tej książki pozwoli ci zrozumieć, jak dzieci z ASD postrzegają świat i przetwarzają bodźce z otoczenia oraz dlaczego zachowują się w określony sposób.
„Odkrycie strony Autism Discussion Page stanowiło przełomowy moment moich wysiłków zmierzających do zrozumienia, jak funkcjonują osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jakiej pomocy potrzebują. Bill Nason przekazuje informacje zwięźle i zrozumiale, a jednocześnie proponuje konkretne sposoby ich wykorzystania, które ułatwiają mi współpracę z nauczycielami przy ustalaniu odpowiednich planów edukacyjnych”.
Erika Flesher, psychoterapeutka i mama dziecka z autyzmem
„Dzięki postom Billa Nasona, pełnym praktycznych i łatwych do wykorzystania wytycznych, mogłam sobie uświadomić problemy sensoryczne mojego syna oraz dowiedzieć się, jak pomóc mu w samoregulacji, która zmniejszyła jego niepokój”.
Amy Bonacorsi Zoque, mama dziecka z autyzmem
Spis treści
Podziękowania
Wprowadzenie
Część I. Akceptacja i zrozumienie
- Rozdział 1. Akceptacja i zrozumienie
Część II. Problemy poznawcze osób z autyzmem
- Rozdział 2. Problemy z przetwarzaniem informacji
- Rozdział 3. Nauka myślenia dynamicznego
- Rozdział 4. Funkcje wykonawcze
- Rozdział 5. Sztywne, nieelastyczne myślenie
Część III. Problemy sensoryczne osób z autyzmem
- Rozdział 6. Główne problemy sensoryczne
- Rozdział 7. Dwa światy sensoryczne
- Rozdział 8. Samostymulacja
Część IV. Problemy społeczne osób z autyzmem
- Rozdział 9. Integracja społeczna
- Rozdział 10. Nauka tworzenia relacji
- Rozdział 11. Zabawa z rówieśnikami i włączenie do społeczności
Część V. Emocje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Rozdział 12. Rozpoznawanie, nazywanie i kontrolowanie emocji
- Rozdział 13. Zawieszenie się i załamanie
Część VI. Podsumowanie
Aneks A. Ocena wrażliwości sensorycznej
Aneks B. Sposoby regulacji sensorycznej
Aneks C. Kwestionariusz zaangażowania społecznego
Aneks D. Uczucia – schematy
Aneks E. Kruchy świat osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Aneks F. Techniki głębokiego nacisku
Aneks G. Ocena głównych deficytów
Aneks H. Profil stref komfortu
Bibliografia