• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-26595_14801_150x190

TEATRY UMYSŁU ILUZJA I PRAWDA NA SCENIE PSYCHOANALITYCZNEJ

  • Wydawca: Oficyna Ingenium
  • Rok wydania: 2022
  • Wydanie: II
  • Ilość stron: 269
  • Oprawa: twarda
  • ISBN: 9788362651870
79,00 zł
68,90 zł 79 68.9 PLN 1
Bezpłatna dostawa przy zakupach
powyżej 300zł
Najniższa cena z 30 dni: 68,73 zł
UWAGA!

Zamówienia złożone od dnia 20 XII 2021 r. mogą zostać zrealizowane w styczniu.

Opis

Wybierając teatr jako metaforę rzeczywistości psychicznej, chciałabym uniknąć odwoływania się do typowych psychiatrycznych i psychoanalitycznych klasyfikacji zaburzeń psychicznych. Te terminy służą do opisu objawów, a nie ludzi. Gdy mówimy, że ktoś jest „neurotyczny”, „psychotyczny”, „perwersyjny” albo „psychosomatyczny”, brzmi to nieomal tak, jakbyśmy pod adresem tych ludzi kierowali wyzwiska; nie można tymi terminami opisywać bytu tak złożonego i subtelnego jak ludzka osobowość. Postępując tak, nie tylko oszukujemy siebie, uznając, że powiedzieliśmy coś istotnego o drugiej osobie, ale zakładamy, że reszta z nas pozostaje wolna od psychicznych dramatów skrywających się za objawami, do których odnoszą się te terminy.
Wszyscy zmagamy się z neurotycznymi konfliktami, ograniczonymi (przynajmniej tak sądzimy) obszarami osobistej głupoty; w sytuacjach stresowych każdemu grozi załamanie psychosomatyczne; wszyscy potrafimy też kreować perwersyjne fantazje i śnić nieprawdopodobne sny. W wewnętrznym wszechświecie każdego z nas skrywa się wiele „postaci” – części osobowości często podejmujących całkowicie niespójne działania, co prowadzi do konfliktów i cierpienia psychicznego. Dzieje się tak dlatego, że nie znamy tych ukrytych aktorów i ich ról. Niezależnie od tego, czy poznamy ich, czy nie, nasi wewnętrzni aktorzy stale szukają jakiejś sceny, na której mogliby rozgrywać swoje tragedie i komedie. Wprawdzie rzadko bierzemy odpowiedzialność za nasze tajemne inscenizacje, jednak ich producent siedzi wygodnie rozparty w naszych umysłach. Poza tym to właśnie ten świat wewnętrzny i jego powtarzalny repertuar odpowiada za większość tego, co przydarza się nam świecie zewnętrznym.
Kto pisze scenariusze? Co jest tematem tych sztuk? I gdzie są one wystawiane?
Język podpowiada nam, że autor scenariusza nazywa się Ja. Dzięki psychoanalizie wiemy, że scenariusze napisało wiele lat temu naiwne, dziecięce Ja, walczące o przetrwanie w świecie dorosłych, którego zasady bardzo różnią się od tych rządzących światem dziecka. Te psychiczne przedstawienia mogą być odgrywane w teatrze naszego umysłu, naszego ciała, albo też w świecie zewnętrznym, gdzie zdarza się nam wykorzystywać w charakterze scen teatralnych umysły i ciała innych ludzi, lub nawet instytucje społeczne. Gdy czujemy się  przeciążeni, przenosimy nasze dramaty psychiczne z jednej sceny na drugą. Nasze Ja ma bowiem wiele twarzy. Posłuchajmy pewnego pacjenta, Bena, który w odpowiedzi na zachętę analityka relacjonuje swoje myśli:
Nie jestem pewien, jak opisać to, co czuję. (To mówi Ben – pacjent rozpoczynający sesję).
Jedno wiem na pewno: mam dosyć mojej żony i jej rodziny. Chciałbym ich wszystkich wykopać! (To oznajmia trzyletni Ben – z czasów, gdy jego rodzina jawiła mu się jako nieznośna).
Nie wiem, jak Jenny ich znosi i dlaczego zmusza mnie do kontaktów z nimi. (Ben w roli ofiary domaga się współczucia, ale pomija to, że najwyraźniej sam wybrał na żonę kobietę ucieleśniającą wszystkie trudne aspekty jego rodzinę pochodzenia).
Ale ja ją naprawdę kocham; bez niej bym przepadł. Dopiero wtedy, gdy ją spotkałem, poznałem, czym jest prawdziwe szczęście. (To mówi Ben – mąż i kochanek).
Ale i tak myślę o tym, żeby zapakować cały dobytek i na kilka miesięcy wyjechać na Borneo z Andym; zawsze tak dobrze się dogadywaliśmy i on też ma wszystkiego dosyć. (Nastoletni homoseksualny aspekt Bena dorwał się do głosu i prosi o uwagę).
Do diabła!!! Jak ja nienawidzę mojego szwagra! Wyobraża sobie, że jest nie wiadomo kim, tylko dlatego, że dużo zarabia. (Znowu do głosu dochodzi nieświadome homoseksualne self Bena, ale tym razem w wersji rywalizacyjnej. To ktoś, kogo w dzieciństwie zawsze przepełniał podziw i zawiść o starszego brata, ulubieńca mamy, który rządził w domu).
Mój Boże, gdzie w tym wszystkim jestem Ja? (Pacjent powrócił na scenę analityczną i zaczyna gromadzić swój zespół aktorski).
To oczywiste, że mający dość żony i jej rodziny Ben nie jest tym samym, który żonę czule kocha ani tym kochającym Andy’ego i nienawidzącym szwagra. Który z nich jest tym Ja?
Dzięki swobodnym skojarzeniom, niezbędnemu elementowi pracy analitycznej, przekonujemy się, że wiele naszych wewnętrznych postaci twierdzi, iż każda z nich to właśnie Ja. Trudno wsłuchać się w wypowiedzi kilku osób, jeśli mówią one jednocześnie – a tak właśnie dzieje się w nieświadomych obszarach naszych umysłów. Ben już w pierwszych kilku minutach sesji wyciągnął pięć ulubionych scenariuszy Ja z archiwów umysłu, podobnie jak czyni większość pacjentów, gdy pozwalają myślom swobodnie błądzić.
Zachęta do tworzenia swobodnych skojarzeń to sytuacja wyjątkowa, niewyobrażalna w zwykłych relacjach społecznych; wielu pacjentów odrzuca jednak zaproszenie do „mówienia wszystkiego”, nawet jeżeli pada ono w kontekście terapeutycznym. Czasami pacjenci traktują relację analityczną tak, jakby była ona relacją społeczną, obawiając się myśli i ocen analityka. Zdarza się, że boją się spotkania z własnymi myślami i uczuciami, gdyż stykają się wówczas z nieznanymi i nieakceptowalnymi aspektami samych siebie. Poza tym niektórzy lękają się utraty kontroli, która towarzyszy swobodnemu błądzeniu myśli: przeraża ich wizja tego, że wpadną w pomieszanie lub będą sprawiać wrażenie osób szalonych. Takie zachowania noszą miano oporu wobec procesu analitycznego lub terapeutycznego; trzeba traktować je z szacunkiem i czekać na moment, w którym pacjent poczuje, że może zająć się konfliktami i paradoksami aktywującymi ten opór.

Fragment prologu

Spis treści

1. Stany statyczne i ek-statyczne: refleksje na temat procesu psychoanalitycznego

2. Sceny z życia psychicznego

3. Teatr przejściowy i poszukiwanie obsady

4. Wystawianie na scenie tego, co niereprezentowalne: „Dziecko jest bite”

5. Stany psychosomatyczne, nerwica lękowa i histeria

6. Opracowywanie i przekształcanie repertuaru psychicznego

7. Rozważania na temat afektu: psychoanalityczna teoria aleksytymii

8. Od psychosomatozy do psychonerwicy

9. Okrągła scena otoczona ludźmi: refleksje na temat ekonomii narcyzmu

10. Scena narcystyczna i rola archaicznej seksualności

11. Neoseksualności

12. Sceny fantazji, urojeń i śmierci

Epilog: Iluzja i prawda

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

PRODUKTY POWIĄZANE

74,00 zł
51,80 zł
Najniższa cena z 30 dni: 64,38 zł
105,00 zł
89,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 92,90 zł
69,00 zł
59,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 60,03 zł
59,00 zł
51,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 51,33 zł
52,00 zł
45,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 45,24 zł
58,00 zł
51,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 44,00 zł

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

69,00 zł
48,30 zł
Najniższa cena z 30 dni: 61,33 zł
56,00 zł
39,20 zł
Najniższa cena z 30 dni: 48,72 zł
59,00 zł
41,30 zł
Najniższa cena z 30 dni: 51,33 zł
84,00 zł
68,80 zł
Najniższa cena z 30 dni: 73,08 zł
88,00 zł
77,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 77,90 zł
69,00 zł
48,30 zł
Najniższa cena z 30 dni: 61,90 zł
95,00 zł
66,50 zł
Najniższa cena z 30 dni: 85,00 zł
84,00 zł
63,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 73,90 zł

POLECAMY

299,00 zł
263,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 221,90 zł
81,80 zł
71,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 71,90 zł
42,00 zł
37,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 37,90 zł
65,00 zł
61,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 52,90 zł
89,00 zł
81,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 73,90 zł
35,70 zł
Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł
39,00 zł
35,10 zł
Najniższa cena z 30 dni: 35,10 zł
170,00 zł
140,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 140,00 zł
99,00 zł
87,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 87,90 zł
37,80 zł
34,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł
79,00 zł
73,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 65,90 zł
33,00 zł
29,70 zł
Najniższa cena z 30 dni: 29,70 zł
40,00 zł
36,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 36,00 zł
59,00 zł
51,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 51,90 zł
29,00 zł
24,70 zł
Najniższa cena z 30 dni: 24,70 zł