Opis
Zmysły, jakimi jest obdarzony człowiek, posiadają wiodące znaczenie w rozwoju procesów poznawczych, gdyż bodźce odbierane z ich pomocą kreują obraz rzeczywistości i wyobrażenie świata. Efektem sensorycznych informacji są doznania człowieka o charakterze estetycznym, emocjonalnym i intelektualnym. Dysfunkcja jednego ze zmysłów lub całkowity jego brak skutkuje dostarczaniem nie zawsze prawdziwej (pełnej) wiedzy o otoczeniu.
Naukowo zweryfikowane jest to, że głuchota - obok konsekwencji w rozwoju sfery poznawczej, intelektualnej i emocjonalnej jednostki skutkuje widocznymi utrudnieniami w czynnościach odruchowych oraz koordynacji zorganizowanej na wyższym pozomie. Zatem, głuchota może być czynnikiem zarówno modyfikującycm, jak i negatywnie działającym na rozwój morfofunkcjonalny.
Ze wstępu
Spis treści
1.Predyspozycje morfologiczne i ich wpływ na rozwój funkcjonalny niesłyszących
2.Dymorfizm płciowy w rozwoju morfofunkcjonalnym niesłyszących
3.Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze
4.Materiał i metodologia badań
5.Wyniki badań
6.Dyskusja
7.Wnioski
8.Piśmiennictwo ANEKS STRESZCZENIE