
ARTETERAPIA A ROZWÓJ KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH I KOMUNIKACYJNYCH DZIECI ZE SPEKTRUM AUTYZMU (ASD)
- Wydawca: WiR
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 201
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-62739-25-7
29,90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Arteterapia a rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci ze spektrum autyzmu (ASD)
Autor: Karina Szafrańska
Arteterapia wpływa na rozwój poznawczy, intelektualny i emocjonalny dziecka. Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy arteterapia, a w szczególności drama, będąca metodą terapii pedagogicznej, może być skutecznym narzędziem kompetencji komunikacyjnych u dzieci z zespołem Aspergera.
Tagi: zespół aspergera u dzieci , zespoł Aspergera u dzieci ,
Spis treści
Arteterapia a rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci ze spektrum autyzmu (ASD)
Autor: Karina Szafrańska
Wprowadzenie:
Charakterystyka uczniów z zespołem Aspergera według Karen Williams
I. Arteterapia
- Muzykoterapia
- Muzykoterapia w terapii dzieci ze spektrum autyzmu
- Choreoterapia
- Biblioterapia
- Terapia poprzez sztuki plastyczne
- Stan badań nad skutecznością arteterapii
II. Drama
- Podstawy teoretyczne dramy
- Psychodrama
- Socjodrama
III. Spektrum zaburzeń autystycznych
- Kryteria diagnostyczne zaburzeń autystycznych wg DSM-IV
- Kryteria diagnostyczne zaburzeń autystycznych wg DSM-V
- Zespół Aspergera
- Całościowe zaburzenia rozwoju a zespół Aspergera
- Kryteria zespołu Aspergera wg ICD-10 (WHO, 1993)
- Kryteria diagnostyczne Zespołu Aspergera według DSM IV
- Zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym dzieci z ASD
- Rozwój mowy i języka u dzieci ze spektrum autyzmu
- Deficyty w komunikowaniu się
- Charakterystyka zainteresowań, aktywności i czynności rutynowych
- Zaburzenia sensoryczne w ASD
- Inne objawy i zaburzenia występujące u dzieci ze spektrum autyzmu
- Etiologia ASD
- Neuropoznawczy model rozwoju teorii umysłu S. Barona-Cohena
- (mind reading system)
- Zaburzenia w rozwoju teorii umysłu u dzieci ze spektrum autyzmu
- Trudne zachowania dzieci z ASD
IV. Uwarunkowania procesu komunikacji
- Świadomość językowa a świadomość metajęzykowa
- Kompetencje językowe
- Sprawność językowa
- Kompetencje komunikacyjne
- Wpływ rozwoju teorii umysłu na rozwój kompetencji komunikacyjnych
- Rola a kompetencje komunikacyjne
- Użycie języka figuratywnego – wypowiedzi symboliczne
V. Zabawa w ujęciu psychologiczno-pedagogicznym
- Zabawa dzieci autystycznych
- Drama dzieci autystycznych
- Stan badań nad wpływem dramy na możliwości komunikacyjne wysokofunkcjonujących dzieci z ASD
VI. Deficyt kompetencji komunikacyjnych jako cel oddziaływań dramowych
- Drama jako system oddziaływań pedagogicznych
- Wybrane terapie wspomagające rozwój wyokofunkcjonujących osób ze spektrum autyzmu
- Podsumowanie i wnioski
- Implikacje praktyczne
- Zastosowana terminologia
- Streszczenie
- Summary