
EDUKACJA MAŁEGO DZIECKA TOM 3. NOWE KONTEKSTY, POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: Kraków 2010
- Wydanie: I
- Ilość stron: 276
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7587-467-9
35,82 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Tom otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i nauczyciela.
Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników kształcenia.
Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
Spis treści
Wprowadzenie
NOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Iwona Samborska
Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych
Iwona Czaja-Chudyba
Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński
Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty rodzinnej
Tatiana Kłosińska
Problemy wczesnej edukacji medialnej
Małgorzata Zalewska-Bujak
Wychowanie dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie – wybrane dylematy i zagrożenia
Katarzyna Wojciechowska
Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań
Beata Kozieł
Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych raportów
DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI
Radmila Burkovičová
The current nature of children's education in Czech pre-schools
Alexandra Tomášová
Školní vzdělávací program a plán autoevaluace mateřské školy
Alena Douškova
Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy v Slovensko
Soňa Kariková
Školská spôsobilost' – podmienka pre zvládnutie roly školáka
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE
Anna Buła
Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej
Renata Reclik
Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym
Monika Wiśniewska-Kin
Myślenie metaforyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca szansa…
Jolanta Bonar
Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym
Bożena Grzeszkiewicz
Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Aleksandra Skowrońska
Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka
Barbara Chojnacka-Synaszko
Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych
Jacek Stelmach
Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny na pograniczu polsko-czeskim
Informacja o autorach