
EDUKACJA MAŁEGO DZIECKA TOM 7 PRZEMIANY RODZINY I JEJ FUNKCJI
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 246
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-788-8
27,00 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Niniejsza publikacja to siódmy tom serii wydawniczej Edukacja małego dziecka zainicjowanej przez środowisko pedagogów cieszyńskich. Tom jest poświęcony zagadnieniom rodziny w bardzo szerokim ujęciu teoretycznym i badawczym. Szczególny nacisk poszczególni autorzy położyli na rodzinę współczesną.
Tom siódmy składa się z czterech części.
Część pierwsza zawiera artykuły charakteryzujące przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie. Bogusław Śliwerski zwraca uwagę na konieczność powrotu do wychowania humanistycznego, które pozwala człowiekowi, szczególnie młodemu, szukającemu swojego miejsca w świecie, na samoświadomość w kształtowaniu obrazu własnej osoby. Przywołuje autorytety znaczące dla pedagogiki, które podkreślały wartość dziecka i dzieciństwa w wychowaniu i stosowaniu nowoczesnych metod edukacji. Powrót do autorytetów jest szansą na odnalezienie drogi życiowej przez młodych ludzi w świecie zalewu informacyjnego. Arkadiusz Wąsiński, Aleksandra Minczanowska i Małgorzata Stokłosa piszą o rodzinie w świetle wartości i ich klasyfikowania w niej. Podkreślają konieczność pedagogizacji rodziny w kontekście wychowania do wartości. W kolejnych opracowaniach Aneta Jagier, Rafał Fudala i Gabriela Machaczek zwracają uwagę na umiejętność dostrzegania zarówno pozytywnych, jak i negatywnych wartości, które dziecku/młodzieży oferuje kultura medialna. Wśród zagrożeń wynikających dla rodziny są: brak kontaktów społecznych, umiejętności empatii i zarządzania zdolnościami.
Części druga i trzecia opracowania charakteryzują doświadczenia wychowawcze dziecka, które wynikają ze zróżnicowań środowiska rodzinnego i wprowadzania dziecka w świat wartości. Katarina Vančiková, Zlatica Huľová i Bronislava Kasáčová wskazują w nich na związek między zmianami ekonomicznymi a społecznymi i skutkami wychowawczymi dla dziecka. Bożena Pietryczuk, Natalia M. Ruman, Edyta Skoczyłaś-Krotla, Aneta Czerska i Aniela Różańska omawiają również różne sfery doświadczeń życiowych dziecka i rolę rodziców w ich kształtowaniu.
W czwartej części publikacji Urszula Szuścik, Bożena Grzeszkiewicz, Rafał Majzner, Małgorzata Muszyńska i Małgorzata Drost-Rudnicka poruszają problem doświadczeń twórczych i estetycznych dziecka, w jakie wprowadza się je przez różne formy kontaktu ze sztuką.
Kolejny tom z serii Edukacja małego dziecka ukazuje się dzięki niezmiennej przychylności i pomocy władz akademickich Uniwersytetu Śląskiego – Dyrekcji Instytutu Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Redaktorzy tomu składają podziękowania wszystkim autorom za twórczy namysł nad problematyką rodziny i jej współczesnymi przemianami.
Spis treści
Wprowadzenie
PRZEMIANY WSPÓŁCZESNEJ RODZINY KONTEKSTY SPOŁECZNE, KULTUROWE I EDUKACYJNE
O wartości wychowania w degradowanym etycznie społeczeństwie informacyjnym
Współczesne obrazy rodziny. W poszukiwaniu sensu opieki i rodzicielstwa
Obraz rodziny w ujęciu studentów pedagogiki
Media a kształtowanie umiejętności społecznych dzieci
Medialność jako istotna cecha dziecka żyjącego w technopolu i płynnej nowoczesności
Rodzina jako źródło zaburzenia zachowania u dziecka w kontekście współczesnych przemian społeczno-kulturalnych
RODZINA A WYCHOWANIE MAŁEGO DZIECKA DOŚWIADCZENIA, PROBLEMY, PERSPEKTYWY
Súčasné ekonomické a spoločenské súvislosti vzťahu rodiny a školy
Evalvácia problémov socializácie detí v predškolskom veku
Problemy seksualności dzieci
Śmierć i żałoba w doświadczeniu małego dziecka
Ważne rozmowy na trudne tematy w rodzinie
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI WE WSPÓŁCZESNEJ RODZINIE
Hodnoty dnešných detí – možnosti ich diagnostikovania a medzinárodných komparácií
O dzieciach dla dzieci. Wokół współczesnej prozy dla najmłodszych
Czytanie dla rozwoju w metodzie Cudowne Dziecko. Komunikat z badań
Rodzina i kształtowanie wartości ekologicznych dziecka
TWÓRCZOŚĆ I CZAS WOLNY W ŻYCIU RODZINY I DZIECKA
Twórczość dziecka w toku edukacji
Zabawa swobodna. Niedoceniane źródło wiedzy o dziecku
Rola czechowickiego teatru Muzycznego Movimento w Czechowicach-Dziedzicach w rozwijaniu zainteresowań muzyczno-teatralnych dzieci i młodzieży
Psychodrama w edukacji lat czterdziestych XX wieku
W stronę współczesnej aksjodramy
Zajęcia pozalekcyjne jako forma organizacji czasu wolnego młodszych uczniów
Informacja o autorach
Opinie
- Edukacja małego dziecka Tom 5 Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole
- Edukacja małego dziecka tom 8 Przedszkole - przemiany instytucji i jej funkcji