
INTERDYSCYPLINARNOŚĆ I TRANSDYSCYPLINARNOŚĆ PEDAGOGIKI WYMIARY TEORETYCZNY I PRAKTYCZNY
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 302
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7587-024-4
36,00 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
W prezentowanej książce autorzy poszczególnych rozdziałów prezentują badania teoretyczne i praktyczne nad problematyką transgresji – inter- i transdycyplinarność pedagogiki.
Jej problematyka obejmuje zagadnienia związane z płynną tożsamością pedagogiki, w której to procesach formowania należy uwzględniać udział oznaczania i przekraczania własnych granic oraz integrowania w sobie wiedzy z innych dziedzin, nie tylko w obszarze badań i praktyki edukacyjnej, ale także refleksji teoretycznej…
W części pierwszej, zatytułowanej „Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny”, znalazły się prace autorów, którzy wykorzystując różne perspektywy badawcze i założenia, podjęli namysł teoretyczny nad kategoriami oraz przejawami inter- i transdyscyplinarności w pedagogice.
Część drugą, pt. „Interdyscyplinarny transfer wiedzy – doświadczenia pedagogicznego pogranicza”, tworzą teksty lokujące się na pograniczach dyscyplin i obszarów badawczych, ukazujące próby integracji pozyskiwanej z nich wiedzy na gruncie pedagogiki. Doświadczenia związane z podejmowaniem przez badaczy problemów i zagadnień znajdujących się na granicach dyscyplin oraz dotyczące transferu wiedzy z innych dyscyplin naukowych i dziedzin badawczych na obszar pedagogiki dostarczają także wiedzy teoretycznej z zakresu praktyki interdyscyplinarnej.
W części trzeciej, pt. „Interdyscyplinarność pedagogiki – doświadczenia transdyscyplinarne”, znalazły się prace autorów koncentrujących swoją uwagę na styku pedagogiki i różnych dziedzin oraz form praktyki społecznej. Społecznie wytwarzana wiedza, nierespektująca dyscyplinarnych podziałów, wykraczająca poza kompetencje dyscyplinarne, stanowi dla badaczy nie lada wyzwanie, ponieważ jej integracja z wiedzą wytwarzaną na gruncie pedagogiki wymaga właściwego przygotowania oraz kompetentnie prowadzonych badań.
Czytelnikom życzymy zadowolenia i badawczych pożytków wyniesionych z lektury.
Spis treści
Część I
Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny
Ewa Rodziewicz
O metaforze pais-ago i przemieszczaniu jej znaczeń
Leszek Koczanowicz
Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem
Krystyna Duraj-Nowakowa
Transdyscyplinarność pedagogiki: podejścia metodologiczno-teoretyczne i praktyczne
Rafał Włodarczyk
Transgresja – transdyscyplinarność – translacja
Krzysztof Maliszewski
W poszukiwaniu metafor. Pedagogika z filozofii kultury
Marta Kowalczuk-Walędziak
Interdyscyplinarność w pedagogicznych badaniach wyjaśniających i weryfikacyjnych
Dorota Thel
Granice myślenia o transdyscyplinarności pedagogiki – niektóre dylematy metodologiczne i praktyczne
Część II
Interdyscyplinarny transfer wiedzy – doświadczenia pedagogicznego pogranicza
Wiktor Żłobicki
Pedagoga rozważania o granicach dyscyplin wiedzy
Małgorzata Bednarska
Pedagogika a psychoterapia. Wzajemne relacje, korzyści i zagrożenia
Joanna Gładyszewska-Cylulko
Pedagogika specjalna a arteterapia
Iwona Samborska
Istota i konteksty dyskursu pedagogicznego wobec zjawiska konsumpcji
Małgorzata Kozak
Pogranicze pedagogiki i prawa – perspektywy interpretacji i integracji wiedzy pedagogicznej i prawnej
Łukasz Michalski
Dzieje odzyskane. O bliskich nowoczesnej pedagogice metodologiach historii
Andrzej Ryk
Możliwości wykorzystania fenomenologii w teorii i praktyce pedagogicznej
Janusz Maj
Filozofia dialogu i tożsamość pedagogiki w horyzoncie paidei Innego
Sławomir Krzyśka
Konteksty aksjologiczne w pedagogice
Część III
Interdyscyplinarność pedagogiki – doświadczenia transdyscyplinarne
Danuta Kowalczyk
Transdyscyplinarność pedagogiki w praktyce sądowej
Beata Gola
Związki między pedagogiką a ekologią – wspólne pola badawcze
Krzysztof Zajdel
Zmiany społeczne i ich konteksty pedagogiczne
Jolanta Sajdera
Miejsce teorii socjalizacji w organizowaniu wychowania społecznego dziecka
Paweł Cylulko
Muzykoterapia a pedagogika muzyczna w pracy z niepełnosprawnym dzieckiem
Barbara Klasińska
Interdyscyplinarne podstawy kształtowania uczniowskich zainteresowań kulturą ludową
Beata Maj
Drama – sztuka teatru, zabawa w role, filozofia życia,
metoda wychowania
Iwona Paszenda
Kształcenie pedagogów i twórczość – interdyscyplinarne przygody badawcze
Małgorzata Kaliszewska
Transdyscyplinarność studenckiego eseju (pedagogicznego)
Izabela Plieth-Kalinowska
Nauczyciel w szkole integracyjnej – oczekiwania a rzeczywistość
Olga Anna Jabłonko
Kompetencje moralne nauczyciela wychowawcy jako remedium na kryzys wychowania