
KSIĄŻKI W ŻYCIU NAJMŁODSZYCH
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Rok wydania: 2015
- Ilość stron: 144
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788379697892
37,80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Książka składa się z dwóch, wzajemnie się uzupełniających części: pierwszej, zatytułowanej Dziecięce przestrzenie literatury oraz drugiej - poświęconej wspieraniu czytelnictwa najmłodszych. Artykuły w niej zamieszczone zostały napisane przez polskich i tureckich przedstawicieli świata nauki, z których dwoje realizuje swoje pasje w praktyce, pracując w różnych placówkach kultury i nauki czerpiąc inspirację z pracy do działalności naukowej. Ze względu na poruszony w książce aspekt teoretyczny i praktyczny publikacja jest adresowana do badaczy kultury poświęcających uwagę czytelnictwu najmłodszego pokolenia, ale również do: bibliotekarzy, nauczycieli, socjologów, psychologów, pedagogów, literaturoznawców, rodziców, studentów kierunków humanistycznych oraz tych, których zainteresowania oscylują wokół kultury czytelniczej dzieci i literatury dziecięcej.
Spis treści
Wstęp
Część I. Dziecięce przestrzenie literatury
Children’s literature spaces
Hanna Dymel-Trzebiatowska
Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson
Not only for children. Dual adress in Tove Jansson’s Moomin books
Girgin R. Günseli et al.
Tale Packet
Zbiór opowieści
Alicja Mazan-Mazurkiewicz
„Najstraszliwszy smok na tej ziemi”. O samoświadomości czytelniczej dziecka, podpatrywanej przez pośrednika lektury
“The most dreadful dragon in this world”. On a child’s reading self-awareness, observed by an intermediary of reading
Murat Sayim
Passionate reading of a child character and its consequences in Ian McEwan’s The Cement Garden
Pasja czytania u dziecka i jego konsekwencje w Betonowym ogrodzie Iana McEwana
Lidia Urbańczyk
Straszyć nie jest łatwo – horror(ki) dla dzieci
It’s not easy to scare – horror story for children
Część II. Wspieranie czytelnictwa najmłodszych
Reading promotion among children
Sylwia Borowik
Muzeum jako przestrzeń kształtowania kultury czytelniczej młodego odbiorcy (na przykładzie doświadczeń Muzeum w Chorzowie)
Museum as a space of shaping the readership culture of a young recipient (on the example of the experiences of the Chorzów Museum staff)
Janina Karoń
Czytanie jako aktywność szkolnie skażona – rozwijanie czytelnictwa przez podnoszenie sprawności czytania
Reading as activity polluted by school – developing readership by raising efficiency of reading
Wanda Matras-Mastalerz
Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej
Educational, socializing and therapeutic potential of children’s literature
Agata Walczak-Niewiadomska
Poczytaj mi Tato!, czyli o roli ojca w edukacji czytelniczej dziecka
Read to me Daddy!, or the role of the father in the child’s literacy
Michał Zając
Darmowa książka dla nowo narodzonego dziecka: jeden pomysł – wiele realizacji
Free book for newborn baby: one idea – many implementations