
NASZE WEWNĘTRZNE DIALOGI O DIALOGOWOŚCI JAKO SPOSOBIE FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA +CD
- Wydawca: UMK
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: II
- Ilość stron: 299
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-231-3509-8
37,80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Fenomen wewnętrznych dialogów jest jednym z najsłabiej poznanych zagadnień we współczesnej psychologii. Możliwe, że przyczyn tego faktu należy upatrywać w traktowaniu wspomnianego zjawiska jako społeczne tabu. Wielu z nas podejmuje dyskusje z wyobrażonym rozmówcą. Zastanawiamy się wówczas, czy to zachowanie mieści się jeszcze w kategorii normy, czy też należy do obszaru patologii.
Autorka analizuje to zagadnienie. Poszukuje także odpowiedzi na inne pytania.
- Jak powszechne jest omawiane zjawisko?
- Czym są wewnętrzne dialogi?
- Kto je prowadzi?
- W jakim celu człowiek podejmuje wyobrażeniową aktywność dialogową?
- Kim są nasi wyimaginowani interlokutorzy?
- Jak można interpretować dialogowość w świetle różnych teorii psychologicznych?
Książka adresowana jest do psychologów, którzy pragną lepiej zrozumieć funkcjonowanie człowieka w aspekcie dialogowości. Polecamy ją również wszystkim tym, którzy prowadzą wewnętrzne dialogi, oraz tym, których po prostu interesują psychologiczne wyjaśnienia intrygujących ludzkich zachowań.
Spis treści
Wstęp do wydania drugiego / 9
Wstęp / 11
Rozdział 1. Dialogowość w świetle teorii Huberta J. M. Hermansa/ 17
1.1. „JA” jako dialog / 17
1.2. „JA” jako wielogłosowa struktura znaczeń / 47
1.3. Podsumowanie teorii / 54
Rozdział 2. Dialogowość w kontekście różnych podejść teoretycznych / 57
2.1. Behawioryzm społeczny George’a H. Meada / 57
2.2. Teoria transmisji kulturowej Lwa S. Wygotskiego / 70
2.3. Koncepcja relacyjnego schematu Marka W. Baldwina / 84
2.4. Muzyczny/dialogowy model „JA” Gary’ego S. Gregga / 97
2.5. Podsumowanie teorii / 109
Rozdział 3. Wewnętrzne dialogi i ich rola w różnych aspektach ludzkiego funkcjonowania / 111
3.1. Wyobrażona postać jako strona wewnętrznego dialogu / 111
3.2. Rola wyobrażonych dialogów w procesie tworzenia dzieła literackiego / 128
3.3. Dialogowe „JA” a nauka / 136
Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych / 149
4.1. Przegląd dotychczasowych badań i problematyka badań własnych / 149
4.2. Metody / 159
4.3. Sposób statystycznego opracowania wyników / 189
4.4. Charakterystyka osób badanych i sposób przeprowadzania badań / 191
Rozdział 5. Wewnętrzne dialogi: analizy empiryczne / 195
5.1. Monolog i dialog wewnętrzny a cechy osobowości ich autora / 195
5.2. Sposoby i funkcje psychologiczne kontaktu z wyobrażoną postacią / 198
5.3. Typy wewnętrznych rozmówców i ich funkcje psychologiczne / 201
5.4. Rodzaj wewnętrznego dialogu a cechy osobowości autora / 206
5.5. Rodzaj wewnętrznego dialogu a jego funkcje psychologiczne / 216
5.6. Znaczenie wewnętrznego rozmówcy a jego podobieństwo do „JA” w zakresie charakterystyk afektywnych / 230
5.7. Stopień emocjonalnego podobieństwa wyobrażonego rozmówcy do „JA” a funkcje psychologiczne dialogu / 235
5.8. Wewnętrzne dialogi: analiza jakościowa / 237
Rozdział 6. Psychologiczne funkcje wewnętrznych dialogów: dyskusja wyników / 251
Bibliografia / 275
Summary / 291
Indeks osobowy / 295