Opis
Nie gryzę nie biję nie krzyczę Jak zachowywać się pozytywnie w stosunku do osób z autyzmem i innymi dysfunkcjami rozwojowymi.
Autor: Bo Hejlskov Elvén
Gryzienie, bicie, krzyk oraz inne trudne zachowania osób niepełnosprawnych lub nietypowych rozwojowo są często powodowane przez ich otoczenie, które stawia im nierealistyczne wymagania.
Bo Hejlskov Elvén pokazuje, że właściwe rozpoznanie problemu i jego źródeł może doprowadzić do pozytywnej zmiany w zachowaniu.
Jego książkę można potraktować jako praktyczny poradnik zawierający właściwe sposoby postępowania w trudnych sytuacjach oraz strategie wychowawcze pozwalające osiągać pożądane rezultaty bez stosowania zakazów i kar. Proponowane przez Elvéna metody „niskiego pobudzenia” dają szansę na znaczną poprawę jakości życia osób mających kłopoty z kontrolą własnego zachowania oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie bliskich z ich otoczenia: członków rodziny, wychowawców, opiekunów.
Zaletą książki jest wielkie bogactwo przykładów zachowań osób z najróżniejszymi zaburzeniami rozwojowymi, od zespołu Downa po autyzm. W każdym z nich autor omawia naturę problemu, po czym wskazuje sposób jego rozwiązania.
Z przedmowy Joanny Ławickiej (Prodeste)
Samokontrola. To słowo pojawia się w tej książce 71 razy. W różnych formach, odmianach i kontekstach. Jest kluczem. Kluczem do zrozumienia, że pomagając drugiemu człowiekowi ją odzyskać, nie tylko zarządzamy skutecznie zachowaniem, lecz przede wszystkim pozwalamy wieść godne, pełne szacunku życie.
Dodatkowe informacje
Nie gryzę nie biję nie krzyczę Jak zachowywać się pozytywnie w stosunku do osób z autyzmem i innymi dysfunkcjami rozwojowymi.
Autor: Bo Hejlskov Elvén
Przedmowa.
Wprowadzenie.
Rozdział 1 Zachowania trudne. Definicje i teorie.
Co to są zachowania trudne?
Zachowanie niebezpieczne czy tylko trudne?
Zrzucanie winy na kogoś innego.
Historia: teorie i terapie.
Nowe zapatrywania.
Pochodzenie naszych koncepcji.
Podsumowanie.
Rozdział 2 Koncepcje trafne i błędne.
Znaczenie samokontroli.
Metody zmiany zachowania.
Konsekwencja a organizacja.
Koncepcje przyczyn zachowania.
Podsumowanie.
Rozdział 3 Dostosowanie wymagań.
Metody dostosowywania oczekiwań.
Umiejętności reagowania na wymagania.
Podsumowanie.
Rozdział 4 Czynnik stresu - model wyjaśniania chaosu.
Skutki stresu.
Podstawowe czynniki stresu.
Sytuacyjne czynniki stresu.
Znaki ostrzegawcze.
Znaki chaosu.
Czynniki ochronne lub uspokajające.
Podsumowanie.
Rozdział 5 W razie konfliktu zachowaj spokój.
Teorie afektu i zaraźliwości emocjonalnej.
Metoda niskiego pobudzenia.
Odwracanie uwagi.
Konfrontacja czy interwencja?
Podopieczni dążący do konfliktu.
Podsumowanie.
Rozdział 6 Spojrzenie w przyszłość.
Zasady podstawowe.
Pozostawmy przeszłość za sobą.