
PEDAGOGIKA KULTURY W ZARYSIE
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: Kraków 2006
- Wydanie: II
- Ilość stron: 320
- Oprawa: Kartonowa Foliowana
- ISBN: 8373087915
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 299zł
Zamówienia złożone od dnia 20 XII 2021 r. mogą zostać zrealizowane w styczniu.
Praca Pedagogika kultury w zarysie pomyślana została jako podręcznik akademicki i ma wszelkie szanse, żeby stać się publikacją zaliczaną do kanonu lektur na wielu kierunkach studiów humanistycznych, a przede wszystkim na kierunkach „pedagogika” i „kulturoznawstwo”. Autor – wybitny znawca i reprezentant pedagogiki kultury – przedstawił rodowód tego kierunku czy nurtu myśli pedagogicznej, nakreślił dzieje kształtowania się założeń filozoficznych i metodologicznych pedagogiki kultury, przywołał poglądy klasyków tego kierunku (tworzących w Polsce i w innych krajach). Przyjęty w tej pracy układ chronologiczno-problemowy pozwala śledzić losy pedagogiki kultury i jej zwolenników, pozwala także dostrzec dokonujące się przemiany i uwarunkowania przemian
w pojmowaniu oraz uprawianiu pedagogiki kultury.
(prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki)
Wprowadzenie
Rozdział I
Pedagogika kultury jako wielki kierunek myśli pedagogicznej
1. Rodowód pedagogiki kultury
2. Przedmiot pedagogiki kultury
3. Miejsce pedagogiki kultury wśród innych nauk pedagogicznych
Rozdział II
Założenia filozoficzne i metodologiczne pedagogiki kultury
1. Heglowska teoria rozwoju ducha
2. Metodologiczna autonomia nauk humanistycznych
3. Sprangerowska typologia idealnych struktur.
Sposób wartościowania i przeżywania wartości
4. Myśl pedagogiczna Georga Kerschensteinera
i jego podstawowy aksjomat procesu kształcenia
5. Kierunek aktualistyczny w pedagogice kultury
– Benedetto Croce i Giovanni Gentile
Rozdział III
Czołowi przedstawiciele pedagogiki kultury w Polsce
okresu dwudziestolecia międzywojennego
1. Bogdan Nawroczyński – filozofia kultury i hierarchia
wartości, ideał wykształcenia
Życie i działalność naukowa Bogdana Nawroczyńskiego
Filozofia kultury i hierarchia wartości
Ideał wykształcenia
2. System pedagogiki kultury Sergiusza Hessena
Pedagogika jako filozofia stosowana
Wychowanie jako proces warstwicowy i dialektyczny
Cele wychowania moralnego. Cztery płaszczyzny bytu
i cztery warstwy wychowania
3. Bogdana Suchodolskiego pedagogika kultury
Życie i działalność naukowa Bogdana Suchodolskiego
Udział Bogdana Suchodolskiego w przebudowie teorii
i metodologii poznania humanistycznego
Filozofia kultury – osobowość – uspołecznienie
Podstawy teorii wychowania przez sztukę
4. Koncepcje Floriana Znanieckiego – zbieżne
z założeniami pedagogiki kultury
Kulturalizm Znanieckiego
Koncepcja współczynnika humanistycznego
Poglądy Znanieckiego na wychowanie dla przyszłości
5. Stefan Szuman
Rozdział IV
Problematyka wychowania narodowego,
państwowego i obywatelskiego
1. Wychowanie narodowe w ujęciu Lucjana Zarzeckiego
2. Problematyka wychowania państwowego
w twórczości Kazimierza Sośnickiego
3. Poglądy Zygmunta Mysłakowskiego na rolę kultury
w kształtowaniu osobowości oraz w wychowaniu
narodowym i państwowym
Kultura i wychowanie
Oryginalność poglądów na temat wychowania
narodowego i państwowego
4. Edukacja narodowa, państwowa i obywatelska
w twórczości Bogdana Nawroczyńskiego
5. Refleksje Bogdana Suchodolskiego na temat edukacji
narodowej i państwowej
6. Skrajnie nacjonalistyczne poglądy w wychowaniu
Ernesta Kriecka
Rozdział V
Pedagogika kultury po drugiej wojnie światowej
1. Rozwój pedagogiki kultury po drugiej wojnie światowej
2. Powojenna twórczość Bogdana Suchodolskiego
Krytyka pedagogiki kultury
Pedagogika humanistyczna
Działalność Bogdana Suchodolskiego
w Narodowej Radzie Kultury
3. Twórcza kontynuacja myśli intelektualnej
Bogdana Suchodolskiego w działalności Ireny Wojnar
Wychowanie estetyczne
Kształcenie humanistyczne
Troska o inspirującą rolę spuścizny naukowej
Bogdana Suchodolskiego
4. Aleksander Kamiński – kontynuator poglądów Sergiusza Hessena
5. Pedagogika kultury w Polsce po 1995 roku
Historia powrotu do pierwotnej nazwy kierunku
Znaczące publikacje z pedagogiki kultury po 1995 roku
Znaczące ośrodki w rozwijaniu pedagogiki kultury
po 1995 roku
Rozdział VI
Pedagogika religijna, chrześcijańska i personalistyczna
– bliska pedagogice kultury
1. Pedagogika religijna w ujęciu Fryderyka Wilhelma Foerstera
3. Wychowanie personalistyczne Karola Górskiego
4. Personalizm Stefana Kunowskiego i Józefa Pastuszki
5. Środowisko naukowe KUL w tworzeniu i upowszechnianiu
pedagogiki personalistycznej i chrześcijańskiej
6. Inne ośrodki w Polsce kontynuujące idee pedagogiki
chrześcijańskiej i personalistycznej
7. Założenia programowe Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej
8. Poglądy Jana Pawła II na temat wychowania
– istotne nie tylko dla pedagogiki chrześcijańskiej
Rozdział VII
Kontrowersje i dylematy pedagogiki kultury
i edukacji kulturowej w Polsce
1. Kultura pojmowana globalnie
jako podstawa współcześnie rozumianej paidei
Kultura pojmowana globalnie
Współczesne rozumienie paidei
Najważniejsze zadania w kształceniu humanistycznym
2. Kontrowersje wokół problematyki wychowania
patriotycznego i obywatelskiego
3. Zbieżności, różnice i powiązania pedagogiki kultury
z innymi kierunkami oraz dyscyplinami pedagogicznymi
Glosa do obiektywizmu w prezentowaniu różnych
teorii pedagogicznych
Zbieżności i różnice między pedagogiką kultury,
pedagogiką chrześcijańską i edukacją międzykulturową
Dlaczego Zespół Pedagogiki Kultury
i Edukacji Międzykulturowej?
Cechy bliskie pedagogice kultury w innych
współczesnych kierunkach
Samokontrola i samokształcenie
Nota informacyjna o wykorzystanych niemalże w całości
wcześniejszych publikacjach autora
Bibliografia
Wybór tekstów
1. Wilhelm Dilthey
Właściwości nauk humanistycznych
Przeżywanie i rozumienie
Rozumienie
2. Sergiusz Hessen: O sprzecznościach i jedności wychowania
Zagadnienia pedagogiki personalistycznej (Fragmenty)
Idea ogólnego wykształcenia w pedagogice nowoczesnej
3. Bogdan Nawroczyński: Dzieła wybrane
Ideał wykształcenia
Indywidualność, charakter i osobowość
Dobra narodowe i ogólnoludzkie
4. Bogdan Suchodolski: Uspołecznienie kultury
Droga do kultury
Powszechność kultury
Młodość i przyszłość
5. Karol Górski: Wychowanie personalistyczne
Zasady personalizmu a wychowanie
6. Bogdan Suchodolski: Wychowanie dla przyszłości
Wychowanie na miarę cywilizacji nowoczesnej
7. Bogdan Suchodolski: Wychowanie mimo wszystko
Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka
8. Irena Wojnar: Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury
– kontrowersje i wzbogacenia
Strona Internetowa Medicon.pl korzysta z plików cookies. Możesz je wyłączyć w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.