
POCZUCIE SENSU ŻYCIA OSÓB STARSZYCH INSPIRACJE DO EDUKACJI W STAROŚCI
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2016, dodruk 2018
- Wydanie: II
- Ilość stron: 218
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-946-2
32,40 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 299zł
Zamówienia złożone od dnia 20 XII 2021 r. mogą zostać zrealizowane w styczniu.
Najlepsza Książka Psychologiczna 2015 w kategorii Styl życia decyzją Internautów!
Książka składa się z czterech głównych rozdziałów. Pierwszy ma charakter teoretyczny. Przedstawiono w nim najważniejsze tezy socjologiczne, psychologiczne i pedagogiczne odnoszące się do sensu życia w kontekście przemian społecznych (w tym samotności osób starszych) oraz wyzwań edukacyjnych, jakie za sobą pociągają. W rozdziale drugim ukazano metodologiczne założenia badań własnych, które osadzono w paradygmacie badań ilościowo-jakościowych.
Kolejny rozdział ksiażki to analiza wyników badań własnych. Zaprezentowano w niej i porównano poczucie sensu życia osób starszych, uwzględniając miejsce zamieszkania i płeć osób badanych. Poczucie sensu życia przeanalizowano również w kontekście relacji do innych osób, do własnej starości, ojczyzny, Boga oraz w odniesieniu do samotności. Zaproponowane ujęcie poddanych analizie wyników badań ma swoje uzasadnienie, które zostało zaprezentowane w części teoretycznej. Ostatni rozdział pracy to swoiste tropy edukacyjne, jakie należy podjąć w kontekście przygotowania osób starszych do całościowego uczenia się, w tym szczególnie przygotowania do życia usensowionego.
Na końcu książki zamieszczono bibliografię. Powstał naukowo-badawczy ogląd w odniesieniu do poczucia sensu życia osób starszych dzięki wiedzy i naukowemu kunsztowi autorów wymienionych pozycji, a niniejsza publikacja przyjęła prezentowany w dalszej części kształt. Lektura licznych prac pozwoliła wyjść poza ramy tendencyjnego myślenia o sensie życia osób starszych oraz nakreślić jego wieloaspektowość i wartość w budowaniu celów egzystencji człowieka, których wiek nie może ograniczać.
Książka w zamierzeniu autora adresowana jest do pedagogów społecznych, pracowników socjalnych, studentów kierunków pedagogicznych, psychologii, socjologii, politologii, nauk o rodzinie i teologii. Powinna być również dobrze przyjęta przez wszystkich opiekunów formalnych i nieformalnych, dla których ważne jest, aby osoby starsze nie utraciły sensu życia. W sytuacjach granicznych ważne wydaje się upatrywanie sensu zarówno w tym, co było, jak i w tym, co jest i będzie. Dostrzeganie w życiu sensu jest siłą motywującą do aktywnego realizowania go. Niezależnie bowiem od stanu psychofizycznego niezmiernie ważnym atutem życia człowieka jest odszukiwanie sensu tak w tym, co jest, jak i w tym, co będzie, w czasie obecnym, jak i przyszłym, w życiu ziemskim, jak i transcendentnym.
Wstęp
Rozdział I
Życie osób starszych w czasach zmiany społecznej
1. Osoby starsze wobec zmian społecznych
2. Jakość życia seniorów
2.1. Wskaźniki jakości życia
3. Charakterystyka potrzeb osób starszych
4. Ponowne odkrywanie sensu życia
5. Samotność i osamotnienie seniorów
5.1. Typy samotności i perspektywy jej ujmowania
5.2. Przyczyny i możliwości przekraczania samotności – w stronę poszukiwania sensu
6. Styl życia a aktywność edukacyjna seniorów
6.1. Zmiana społeczna a edukacja w starości
6.2. Edukacja formalna seniorów do aktywnego rozwoju przez całe życie
Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań własnych
1. Przedmiot, cel badań i problemy badawcze
2. Metody badań
3. Dobór próby i charakterystyka badanych osób
Rozdział III
Poczucie sensu życia seniorów z Polski i Polonii Kanadyjskiej
1. Obecność i poszukiwanie sensu w życiu osób starszych
2. Relacje i intymność a sens życia osób starszych
4. Poczucie samotności a sens życia
Rozdział IV
Sens życia w starości – edukacyjne tropy
1. Wartość edukacji w starości
2. Aktywność edukacyjna osób starszych
3. Edukacja do sensu życia w starości
Podsumowanie
Summary
Bibliografia
Strona Internetowa Medicon.pl korzysta z plików cookies. Możesz je wyłączyć w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.