Opis
Praca jest zmienioną wersją rozprawy doktorskiej Anny Granat pod tym samym tytułem. Autorka podjęła ciekawy i ważny poznawczo – z punktu widzenia ontogenezy komunikacji werbalnej – problem opisu interakcji językowych z udziałem dzieci w wieku, który określiła jako przedprzedszkolny (od urodzenia do końca 3 roku życia). W pracy zostały omówione w sposób uporządkowany i przekonujący problemy interakcji dziecko-dorosły oraz stymulujący charakter interakcji na rozwój mowy dziecka.
Spis treści
Wstęp ........................................................................................9
Pojęcie interakcji językowej ........................................................11
Rodzaje interakcji językowych ...................................................18
Interakcje językowe z udziałem dzieci .......................................22
Rozdział I
Od symptomów do sygnałów ................................................43
Fizjologia i psychologia dziecka do drugiego półrocza życia .....43
Komunikacja z dzieckiem do drugiego półrocza życia ...............45
Interakcje językowe z dziećmi do drugiego półrocza życia ........49
A. Interakcje koniunkcyjne ...................................................49
B. Interakcje alternacyjne .....................................................55
C. Interakcje negacyjne ........................................................68
D. Interakcje mieszane ..........................................................73
Podsumowanie ............................................................................82
Rozdział II
Czy niemowlak „mówi”? ........................................................87
Fizjologia i psychologia dziecka od drugiego półrocza pierwszego roku do pierwszego półrocza drugiego roku życia...................................87
Komunikacja z dzieckiem od drugiego półrocza pierwszego roku do pierwszego półrocza drugiego roku życia ................90
Interakcje językowe z dziećmi od drugiego półrocza pierwszego roku do pierwszego półrocza drugiego roku życia ...................................................91
A. Interakcje koniunkcyjne ...................................................91
B. Interakcje alternacyjne ..................................................102
C. Interakcje negacyjne .......................................................106
D. Interakcje mieszane ........................................................129
Podsumowanie ..........................................................................146
Rozdział III
„Dorosłe” mówienie...............................................................149
Fizjologia i psychologia dziecka od drugiego półrocza pierwszego roku do końca trzeciego roku życia ..................149
Komunikacja z dzieckiem od drugiego półrocza drugiego roku do końca trzeciego roku życia .....................................152
Interakcje językowe z udziałem dzieci od drugiego półrocza drugiego roku do końca trzeciego roku życia ......................153
A. Interakcje koniunkcyjne .................................................153
B. Interakcje alternacyjne ...................................................180
C. Interakcje negacyjne .......................................................187
D. Interakcje mieszane ........................................................204
Podsumowanie ..........................................................................227
Wnioski końcowe ...................................................................231
Bibliografi a .............................................................................235
Aneks ....................................................................................243
I. Transkrypcje nagrań magnetofonowych ...........................243
II. Transkrypcje nagrań wideofonicznych ..............................297
III. Zapisy tradycyjne ................................................................311
IV. Teksty zebrane przez innych badaczy ...............................320