• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Progi narodzin. Rola teorii w pracy psychoanalitycznej. Doświadczenia własne

PROGI NARODZIN. ROLA TEORII W PRACY PSYCHOANALITYCZNEJ. DOŚWIADCZENIA WŁASNE

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Rok wydania: Kraków 2011
  • Wydanie: 1
  • Ilość stron: 242
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-233-2782-0
 
44,99 zł
39,90 zł 39,90 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Książka jest ambitną próbą zintegrowania licznych źródeł inspiracji, nabytych w ciągu lat profesjonalnego rozwoju, mająca na celu oparcie doświadczeń klinicznych na stabilnym gruncie teorii. Spektrum źródeł jest bardzo bogate i jasno pokazuje niedogmatyczną otwartość poszukiwań umysłu. Oprócz dobrze znanych w Polsce dzieł Freuda i Klein autorka wykorzystuje prace innych autorów: brytyjskich (zwłaszcza Winnicotta i Biona), amerykańskich (takich jak Mahler i Ogden), a przede wszystkim francuskich – przy czym od wielu z nich dr Walewska uczyła się osobiście. Chociaż istnieją różnice w anglosaskiej i francuskiej tradycji psychoanalitycznej, w swoim poszukiwaniu użytecznej konceptualizacji autorka wychodzi poza specyficzną identyfikację z nimi.

Szczególną wartość ma rozdział dotyczący historii polskiej psychoanalizy. Pozwala on lepiej zrozumieć wkład takich autorów, jak Markuszewicz, Bychowski, Bornsztajn, Dąbrowski i Malewski. Równie interesująca jest humanistyczna interpretacja Jerzego Kmity oraz dyskusja nad pracą i modelem terapeutycznym Janusza Korczaka, która intuicyjnie ma głęboki sens. Warto zauważyć, że polska psychoanaliza, chociaż zablokowana przez lata okupacji i późniejszą niechęć komunistycznej władzy, ma ciągłą, blisko stuletnią historię. Książka łączy główne zagadnienia teoretyczne z pracą kliniczną. Szczególnie innowacyjne jest badanie fanatyzmu dziecięcego.

Z recenzji prof. dr hab. Emanuela Bermana    



Książka stanowi niezwykle cenną publikację, w której autorka łączy teorię psychoanalizy z doświadczeniem klinicznym. Z niezwykłą logiką uzasadnia tezę, że teoria psychoanalityczna jest trzecim elementem uzupełniającym diadyczną relację pacjent-psychoanalityk. To do niej ucieka się analityk, próbując godzić identyfikację z cierpieniem pacjenta z pozycją wewnętrznego, interpretującego obserwatora.

Książka została napisana z wielką pasją, pięknym językiem, w którym udało się autorce uniknąć pseudonaukowego żargonu. Wielką zaletą tej publikacji jest przewijająca się przez wszystkie strony wiara w uzdrawiającą moc procesu psychoanalitycznego, który każdemu człowiekowi, nawet dotkniętemu najpoważniejszymi urazami psychicznymi, daje szansę rozwoju i przekroczenia raz jeszcze „progu narodzin”, tym razem z nadzieją na inny, dalszy rozwój.

Nie mam najmniejszych wątpliwości, że ta niezwykle wartościowa publikacja znajdzie wielu czytelników wśród psychologów, psychiatrów oraz innych zainteresowanych procesem psychoterapii. Dla studentów psychologii i psychiatrii oraz osób kształcących się w psychoterapii będzie spotkaniem z pełnym pasji psychoanalitykiem, terapeutą, który pokazuje, jak umiejętnie łącząc teorię z psychoanalityczną praca kliniczną, można stworzyć cierpiącemu człowiekowi drugą szansę narodzin psychicznych.

Z recenzji prof. dr hab. Ireny Namysłowskiej   

Tagi: psychoterapia książki ,

Spis treści

I. WSTĘP

II. WPROWADZENIE

1. Koncepcja utrójkątowienia

1.1. Utrójkątowienie w semiotyce według C.S. Peirce’a
1.2. Subiektywne-obiektywne w kontekście troistej natury rzeczywistości w filozofii hinduizmu w ujęciu Krzysztofa Byrskiego
1.3. Obiektywizacja w naukach humanistycznych w ujęciu Jerzego Kmity
1.4. Utrójkątowienie w pracy psychoanalitycznej: André Green i Claude Balier
1.5. Triangulująca rola superwizji według Emanuela Bermana
1.6. Psychodrama analityczna jako przykład utrójkątowienia procesu analitycznego

2. Proces analityczny

2.1. Spotkanie analityczne według Conrada Steina
2.2. Funkcja analizowania
2.3. Ego pacjenta – ego analityka
2.4. Zmiana psychiczna – narodziny psychologiczne człowieka według Margaret Mahler

III. CZĘŚĆ TEORETYCZNA

1. Dzieło Freuda – ponadczasowe wartości teorii i praktyki

2. Technika psychoanalityczna

2.1. Praktyka psychoanalityczna – źródła i inspiracje
2.2. Rozwój metody i obszary jej stosowania
2.3. Specyfika rozwoju techniki psychoanalitycznej
2.4. Relacja terapeutyczna i jej fundamentalne znaczenie w leczeniu analitycznym
2.5. Współczesne poglądy dotyczące techniki psychoanalitycznej
2.6. Poglądy na temat techniki interpretacji we współczesnej psychoanalizie
2.7. Setting analityczny
2.8. Warsztat pracy psychoanalityka
2.9. Narzędzia pracy psychoanalityka
2.10. Różnice między nurtem analizy francuskiej i angielskiej
2.11. Problem: naukowość i nienaukowość techniki psychoanalitycznej
2.12. Nowe spojrzenie na psychopatologię i rolę analityka: „nowa patologia”

3. Terapia psychoanalityczna w Polsce

3.1. Psychoanaliza w Polsce przed drugą wojną światową
3.2. Paradygmat korczakowski w powojennej odnowie psychoterapii
3.3. Psychoanaliza w powojennej odnowie psychoterapii
3.4. Instytucjonalizacja terapii psychoanalitycznej w Polsce

4. Teorie psychoanalityczne jako teorie rozwoju psychicznego, a zarazem teorie rozwoju procesu analitycznego

4.1. Zygmunt Freud
4.2. Imre Hermann
4.3. Béla Grunberger
4.4. Melania Klein
4.5. Pierre Marty
4.6. Donald Winnicott
4.7. Margaret Mahler
4.8. Anni Bergman
4.9. Piera Aulagnier
4.10. Didier Anzieu
4.11. Perel Wilgowicz
4.12. Odile Bourguignon
4.13.Bernard Golse
4.14. Françoise Dolto
4.15.Conrad Stein
4.16. Raymond Cahn
4.17. Wilfred Bion
4.18. Jean-Michel Quinodoz
4.19. Serge Lebovici

5. Współczesna teoria psychoanalityczna: André Green

5.1. Koncepcja halucynacji negatywnej
5.2. Psychoza biała psychosomatyczna
5.3. Znaczenie rêverie maternelle
5.4. Kompleks martwej matki

6. Podsumowanie

IV. CZĘŚĆ KLINICZNA
1. Praca z dziećmi z problemami ekspresji werbalnej: „Pomiędzy kozetką a pianinem”. Psychodrama psychoanalityczna przy użyciu pianina

1.1. Uwagi teoretyczne
1.2. Konstruowanie techniki psychodramy analitycznej przy pianinie
1.3. Ilustracje kliniczne
1.4. Dyskusja

2. Praca z problemami z rodzeństwem: „Mały i Wielki Wóz – dwie pierwotne konstelacje”

2.1. Uwagi teoretyczne
2.2. Materiał kliniczny

2.2.1. Daniel (Kaj i Gerda – dzieci w poszukiwaniu miłości)
2.2.2. Lila (dzieci budują szałas)
2.2.3. Asia (czy to dramat adopcji?)
2.2.4. Przemoc w rodzinie

3. Praca z dorosłymi pacjentami prepsychotycznymi: „czasem jesteśmy rehabilitantami dziecięcymi”

3.1. Uwagi teoretyczne
3.2. Materiał kliniczny

3.2.1. Daniel (pacjent dorosły) – dziecko zagubione w rzeczywistości
3.2.2. Joanna (pacjentka dorosła) – dziecięca ekspresja poprzez rysunek
3.2.3 Weronika (pacjentka dorosła) – pacjenci pragnący cudu

4. Praca z komunikacją prewerbalną: „poznanie pacjenta w psychoanalizie poprzez przedświadome, świadome i nieświadome przeżycia psychoanalityka”

4.1. Marek (lat 42)
4.2. Magdalenka (lat 8)

5. Praca z marzeniami sennymi: połączenie optyki freudowskiej z kleinowską

5.1. Joanna, lat 32

6. Praca z przypadkiem pacjenta psychotycznego

6.1. Uwagi teoretyczne (D. Winnicott, A. Eiguer, A. Bergman, S. Resnik, A. Green)
6.2. Materiał kliniczny (pacjent Daniel)

7. Praca z pacjentami z problemami incestualnymi: „psychoanalityk wobec traumy incestu”

7.1. Uwagi teoretyczne (Z. Freud, S. Ferenczi, A. Miller, M. Gabel, C. Balier, A. Green)
7.2. Doświadczenia kliniczne – analityk wobec incestu

7.2.1. Poszerzenie pola settingu
7.2.2. Intensywne stany lękowe i depresyjne w przeciwprzeniesieniu
7.2.3. Dążenie do rozpoznania rzeczywistości – dołączenie funkcji „detektywa”
7.2.4. Poszerzenie taktyki terapeutycznej w warunkach niepewnej diagnozy nadużycia

8. Praca z dziećmi techniką przewodnictwa interakcyjnego: „trójkąt leczący”

8.1. Uwagi teoretyczne (S. Lebovici, M. Klein, D. Winnicott)
8.2. Materiał kliniczny: przypadki Barbie, Tomka, Klaudii

9. Praca analityka z problematyką niezakończonej adolescencji a psychoza. Terapia pacjenta: „którą drogą do dorosłości?”

9.1. Uwagi teoretyczne (R. Cahn, R. Diatkine)
9.2. Materiał kliniczny

10. Praca z syndromem dziecięcego fanatyzmu

10.1. Uwagi teoretyczne (M. Klein, P. Racamier)
10.2. Pacjenci fanatycznie pragnący cudu

10.2.1. Materiał kliniczny: Weronika. Przypisywanie mocy sprawczej dorosłym
10.2.2. Materiał kliniczny: Agata. Wymuszanie magicznego rozwiązania

10.3. Próba poszerzenia konceptualizacji (P. Canzler, K. Walewska)


V. ZAKOŃCZENIE

1. Dyskusja

2. Nowe problemy badawcze

3. Podsumowanie

Bibliografia podstawowa
Bibliografia ogólna
Czasopisma
 

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY