• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-27538_19793_150x190

PROGRAM PSYCHOSTYMULACJI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Z DEFICYTAMI I ZABURZENIAMI ROZWOJU + PŁYTA CD

  • Wydawca: Impuls
  • Rok wydania: 2017
  • Wydanie: X
  • Ilość stron: 161
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-8095-297-3
 
30,00 zł
27,00 zł 27,00 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju + PŁYTA CD

Autor: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska

Zaproponowany program to ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych.

Program przeznaczony jest do realizacji w pracy terapeutycznej w przedszkolach masowych, z grupami integracyjnymi oraz w przedszkolach integracyjnych, jak również w zajęciach terapeutycznych w klasach młodszych szkół podstawowych i specjalnych.

Celem programu jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.

Pełna realizacja tego celu da pedagogom możliwość stworzenia optymalnego planu psychostymulacji dzieci niepełnosprawnych i przygotowanie ich do względnie niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.

W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umie­jętności poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Nie każde dziecko przebywa tę trudną i pełną wyzwań drogę w taki sposób, jak byśmy tego oczekiwali. Przyczyny są różne. Dziecko może znajdować się pod wpływem różnych czynników patogennych, takich jak:
1. Geny (zaburzenia programu genetycznego).
2. Czynniki szkodliwe, działające na dziecko w okresie prenatalnym:

  • niedotlenienie;
  • zatrucie;
  • wirusowe zakażenia płodu;
  • awitaminozy i niedotlenienie matki w czasie ciąży;
  • wylewy śródczaszkowe w czasie porodu i po porodzie;
  • bezpośrednie urazy czaszki.

3. Przedwczesny poród.
4. Infekcje i choroby zakaźne przebyte we wczesnym dzieciństwie:

  • zapalenie mózgu;
  • zapalenie opon mózgowych;
  • zaburzenia gruczołów dokrewnych. 


 

Spis treści

Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju + PŁYTA CD

Autor: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska

Przedmowa  9

1. Dla kogo przewidziany jest program? 11
2. Cele programu 13
3. Metody, formy i zasady pracy wykorzystywane przy realizacji programu 14
4. Współpraca z rodzicami 17
5. Treść i struktura programu 18
6. Funkcjonowanie w środowisku 20
6.1. Czynności samoobsługowe 20
6.2. Nawiązywanie kontaktów społeczno-emocjonalnych 24
6.2.1. Dziecko poznaje siebie 25
6.2.2. Dziecko i jego rodzina 27
6.2.3. Dziecko wśród innych dzieci 28


I. Poziom zmysłowy – czyli poznawanie poprzez zmysły 33

1. Ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku 33
1.1. Ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie 34
1.2. Ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych 35
1.3. Ćwiczenia zmierzające do rozpoznania różnych struktur powierzchniowych 37
1.4. Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji i emocji 38
2. Ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu 40
3. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową 41
4. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową 44
4.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej 44
4.2. Ćwiczenia wstępne do nauki mowy 46
5. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową 51

Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie zmysłowym 53

II. Poziom poznawczy  59

1. Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć wzrokową  60
2. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej  64
2.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej  65
2.2. Ćwiczenia spostrzegawczości słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej  66
3. Rozwój mowy i myślenia  67
4. Ćwiczenia motoryki dużej i małej  72
5. Ćwiczenia orientacji przestrzennej  76
5.1. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała  77
5.2. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby stojącej naprzeciw  80
5.3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni  81

Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie poznawczym  83

III. Poziom odkrywczo-badawczy  89

1. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową  89
2. Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej  97
2.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej i różnicowanie dźwięków niewchodzących w skład mowy ludzkiej  97
2.2. Ćwiczenia rytmizujące 100
2.3. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbo­ga­ca­jące słownik 101
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej 105
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej 112
4.1. Zabawy doskonalące świadomość własnego ciała oraz ćwiczenia wdrażające do gospodarowania
własnymi ruchami 113
4.2. Zabawy rozwijające pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni 114
4.3. Ćwiczenia i zabawy wyrabiające orientację w schemacie drugiej osoby 115
4.4. Zabawy kształtujące określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni (określanie miejsca,
kierunku) 116
4.5. Zabawy rozwijające pamięć ruchową i koordynację wzrokowo-ruchową 117

Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie odkrywczo-badawczym 118

IV. Poziom abstrakcyjno-symboliczny 125

1. Ćwiczenia z zakresu percepcji wzrokowej 125
2. Ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej 130
2.1. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny oraz analizę i syntezę słuchową 131
2.2. Ćwiczenia z zakresu rozwoju słuchu fonetycznego 137
2.3. Ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną 138
2.4. Ćwiczenia doskonalące wypowiedzi dzieci (mowę i myślenie) 139
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej 142
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej i kierunkowej 148
4.1. Ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach oraz pamięć ruchową 149
4.2. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię kinestetyczno-wzrokowo-ruchową 150
4.3. Ćwiczenia wdrażające do zwalniania napięcia sta­wowo-mięśniowego motoryki małej dłoni
i palców 150
4.4. Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania 151

Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym 152

Bibliografia 161

Aneks (na płycie CD)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

39,90 zł
35,90 zł
39,90 zł
35,90 zł
44,90 zł
39,60 zł
44,90 zł
39,60 zł
44,90 zł
39,60 zł
44,90 zł
39,60 zł
44,90 zł
39,60 zł

POLECAMY