• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-30833_19797_150x190

PRZECIEŻ JESTEŚMY! HOMOFOBICZNA PRZEMOC W POLSKICH SZKOŁACH – NARRACJE GEJÓW I LESBIJEK

  • Wydawca: Impuls
  • Rok wydania: 2020
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 242
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-8095-811-1
 
58,00 zł
51,00 zł 51,00 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek

Autor: Marzanna Pogorzelska, Paweł Rudnicki

We wspomnieniach każdej i każdego z nas obecna jest szkoła. Utożsamiana z miejscem, ludźmi, doświadczeniami. W obrazach ze szkolnej przeszłości pojawiają się nauczyciele i nauczycielki, koledzy i koleżanki i różne historie z nimi związane. Takie, których wspomnienia wywołują śmiech i radość, ale również te, których chcielibyśmy się pozbyć za wszelką cenę.

Książkę, zatytułowaną Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek, Autorzy poświęcają szczególnemu rodzajowi wspomnień, a sam tytuł zdradza wiele na ich temat. Również jego pierwsza część: Przecież jesteśmy! – w zależności od tego, jak wypowiedziana – może wyrażać całą paletę uczuć i postaw, może być zatem spokojnym oświadczeniem stanu rzeczy, pełnym determinacji krzykiem, może być zrezygnowanym szeptem. Jakkolwiek by ten zwrot nie wybrzmiał, ma przypominać, że osoby homoseksualne są w naszych szkołach, mają w nich prawo do wyrażania siebie i do opartego na szacunku funkcjonowania. Na publikację złożyły się dwadzieścia dwa wywiady z uczniami i uczennicami, gejami i lesbijkami, których dystynkcją stała się ich nieheteroseksualna orientacja. I gdybyśmy – jako społeczeństwo – mieli za sobą poważne (chociaż niełatwe) debaty na temat seksualności, praw reprodukcyjnych i obywatelskich, a w szkołach merytoryczny program edukacji seksualnej oraz właściwie przygotowanych do jego prowadzenia nauczycieli i nauczycielki, nasza publikacja miałaby inny charakter... [...]

Niniejsza publikacja składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym opisujemy wybrane społeczne i kulturowe uwarunkowania, w których funkcjonuje homoseksualna młodzież, zwracając uwagę na współzależność zjawisk określanych terminami „homofobia”, „heteroseksizm” i „heteronormatywność” oraz szkicując specyficznie polski kontekst. Składa się nań zarówno podejście do kwestii homoseksualności w Polsce i w polskiej szkole, jak i cechy tejże szkoły rzutujące na sytuację osób nieheteroseksualnych. W rozdziale metodologicznym odnosimy się do teoretycznych inspiracji naszych poszukiwań badawczych, brikolażu jako przyjętej strategii interpretacji danych oraz kwestii związanych z realizacją badania. Trzy kolejne rozdziały prezentują zebrany materiał badawczy, który dotyczy kolejno: praktyk wytwarzania heteronormatywnej kultury szkoły, przemocy i prześladowania oraz strategii podejmowanych przez geje i lesbijki w sytuacjach mierzenia się z tymi zjawiskami. W naszej publikacji odnosimy się także do kluczowego dla osób LGBT procesu, jakim jest coming out, doświadczanych przez nich emocji oraz nauczycielskich reakcji na opisywane zjawiska. Końcowy rozdział poświęcony jest dyskusji, w której próbujemy odpowiedzieć na pytanie o przyczyny dziejącego się w szkole zła oraz pokazać drogi jego obejścia.

Chcielibyśmy, aby ta książka służyła nauczycielom i nauczycielkom. Bo to Wy macie moc zmieniania świata, a w czterech ścianach Waszej klasy możecie zrobić wszystko. Chcielibyśmy, abyście Wy, dawni lub obecni uczniowie i uczennice, odnaleźli się w tej książce. Cokolwiek w niej znajdziecie, użyjcie tego, aby wspierać tych, którym jest trudniej.

A którzy przecież są!

Spis treści

Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek

Autor: Marzanna Pogorzelska, Paweł Rudnicki

Wstęp    
Rozdział 1 Społeczne i kulturowe punkty odniesienia  dla badań własnych    
1.1.    W siatce pojęć – homofobia, heteroseksizm, heteronormatywność     
1.2.    Kontekst ogólny – homoseksualność i osoby LGBT w Polsce     
1.3.    Polska szkoła – uwagi ogólne     
1.4.    Uczniowie i uczennice w heteroseksualnym markecie – siła szkolnego przekazu
1.5.    Przemoc homofobiczna – przegląd badań    
Rozdział 2 Metodologia badań własnych    
Rozdział 3 Dyskurs dotyczący homoseksualności, czyli jak szkoła wytwarza heteronormę    
3.1.    Znacząca nieobecność i cisza     
3.2.    Patologizacja homoseksualności     
3.3.    Homoseksualność jako grzech    
3.4.    Język pogromowy     
3.5.    Bezalternatywna heteroseksualność     
3.6.    Podsumowanie    
Rozdział 4 Praktyki przemocy i prześladowania    
4.1.    Przemoc i prześladowanie w narracjach uczniów i uczennic – przestrzenie, sprawcy, osoby narażone     
4.2.    Przestrzenie – od pełnej sali do szkolnej toalety     
4.3.    Sprawcy i sprawczynie     
4.4.    Osoby narażone na przemoc i prześladowanie    
4.5.    Samopoczucie w reakcji na przemoc i prześladowanie     
4.6.    Reakcje kadry pedagogicznej     
4.7.    Podsumowanie        

Rozdział 5 Strategie przetrwania     

5.1.    Strategie unikowe     
5.2.    Strategie aktywnego oporu     
5.3.    Strategie związane z coming outem     
5.4.    Strategie pośrednie     
5.5.    Podsumowanie   
Rozdział 6 Dyskusja   
6.1.    Dlaczego szkoła potrzebuje zła?     
6.2.    Jak obejść zło? Opór i enklawy     

 

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY