
PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 1
- Wydawca: GWP
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 630
- Oprawa: twarda
- ISBN: 978-83-7489-230-8
132,90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 299zł
Zamówienia złożone od dnia 20 XII 2021 r. mogą zostać zrealizowane w styczniu.
Podręcznik Psychoterapia i poradnictwo składa sie z dwóch tomów. Został on wydany pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Psychologii, oraz Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Gestalt.
Książka Psychoterapia i poradnictwo to obszerna publikacja, nad jej powstaniem pracowało prawie 90 specjalistów zajmujących się psychoterapią i poradnictwem zarówno naukowo (wykładowcy akademiccy), jak i praktycznie (terapeuci, superwizorzy). Prezentuje najważniejsze teorie, podejścia i szkoły terapeutyczne. Dzięki zawartej w nim wiedzy i doświadczeniom z różnych obszarów stanowi kompendium przydatne na każdym etapie nauki zawodu terapeuty i pracy w tym zawodzie.
Zagadnienia omówione w tomie pierwszym:
Słowo od redakcji naukowej polskiego wydania
Noty o autorach i redaktorach
Wstęp
Podziękowania
Część 1. Poradnictwo i psychoterapia - konteksty
Rozdział 1. Czym są poradnictwo i psychoterapia?
1.1. Definicje i cele
1.2. Rozwój psychoterapii i poradnictwa
1.3. Zawody pokrewne
1.4. Wartości w poradnictwie i psychoterapii
Rozdział 2. Rodzaje celów
2.1. Wsparcie
2.2. Psychoedukacja
2.3. Przystosowanie i dostarczanie zasobów
2.4. Interwencja kryzysowa i zarządzanie kryzysem
2.5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
2.6. Poprawa objawowa
2.7. Wgląd i rozumienie
2.8. Leczenie
2.9. Samodoskonalenie
2.10. Zmiana osobowości
2.11. Odkrycie sensu i doświadczenia transcendentalne
2.12. Zmiana systemowa, organizacyjna i społeczna
Rozdział 3. Formy terapii
3.1. Poradnictwo partnerskie (wzajemne)
3.2. Terapia indywidualna
3.3. Poradnictwo i terapia par
3.4. Terapia rodzinna
3.5. Terapia grupowa
3.6. Poradnictwo i terapia z użyciem innych środków
Rozdział 4. Konteksty i możliwości zatrudnienia
4.1. Organizacje oparte na wolontariacie
4.2. Całodobowa opieka stacjonarna
4.3. Edukacja
4.4. Poradnictwo w miejscu pracy
4.5. Podstawowa opieka zdrowotna
4.6. Prywatna praktyka
Część 2. Perspektywa społeczno-kulturowa
Rozdział 5. Wprowadzenie
5.1. Rozwój człowieka
5.2. Relacja terapeuta - klient
5.3. Ogólnie o poradnictwie i psychoterapii
Rozdział 6. Gender - płeć kulturowa
6.1. Nierówność płci
6.2. Płeć kulturowa a poradnictwo psychologiczne i psychoterapia
6.3. Podsumowanie
Rozdział 7. Niepełnosprawność
Rozdział 8. Wiek
8.1. Dzieciństwo
8.2. Wczesna dorosłość
8.3. Późna dorosłość
8.4. Podsumowanie
Rozdział 9. Klasa społeczna
9.1. Historyczne korzenie dyskryminacji klasowej w psychoterapii
9.2. Przynależność klasowa terapeuty i klienta
9.3. Różnice społeczne i ich konsekwencje
9.4. Kto jest odpowiedzialny za różnice klasowe w psychoterapii?
Rozdział 10. Orientacja seksualna
10.1. Historia homoseksualności
10.2. Homofobia jako patologia
10.3. Wpływ homofobii i heteroseksizmu na osoby homo- i biseksualne
10.4. Dopasowanie klienta i terapeuty
10.5. W kierunku dobrej praktyki
Rozdział 11. Religia w wielowyznaniowym świecie
11.1. Złożoność pola
11.2. Celebrowanie różnic poprzez spotykanie się ze sobą
11.3. Bezpieczna społeczność
11.4. Wnioski dla poradnictwa i psychoterapii
Rozdział 12. Rasa, kultura i narodowość
12.1. Rasa i rasizm
12.2. Kultura
12.3. Etniczność
12.4. Historia i kontekst
12.5. Rasizm i symbolizm
12.6. Sposoby myślenia charakterystyczne dla rasizmu
12.7. Podsumowanie
Część 3. Umiejętności terapeutyczne i praktyka kliniczna
Rozdział 13. Wprowadzenie
Rozdział 14. Relacja klient - terapeuta
14.1. Relacja w ujęciu psychodynamicznym
14.2. Relacja w podejściu skoncentrowanym na osobie
14.3. Psychometryczne ujęcie przymierza terapeutycznego
14.4. Ewaluacje a działania
14.5. Koncepcje rozwojowe. Hipoteza pęknięcia - reparacji
14.6. Podsumowanie
Rozdział 15. Podstawowe umiejętności
15.1. Kluczowe umiejętności podstawowe
15.2. Makro- i mikroumiejętności
15.3. Nawiązanie kontaktu z klientem i setting terapeutyczny
15.4. Rozwijanie i utrzymywanie relacji terapeutycznej - wspólne kroczenie naprzód
15.5. Ewaluacja i rozwijanie własnej pracy
Rozdział 16. Specyficzne strategie i techniki
16.1. Zachowania
16.2. Emocje i uczucia
16.3. Wyobraźnia
16.4. Poznanie
16.5. Czynniki interpersonalne
Rozdział 17. Diagnoza psychologiczna i konceptualizacja przypadku
17.1. Diagnoza psychologiczna
17.2. Konceptualizacja przypadku
Rozdział 18. Strukturyzacja pracy z klientem
18.1. Faza przygotowawcza
18.2. Faza początkowa
18.3. Faza środkowa
18.4. Faza końcowa
Rozdział 19. Umiejętności pomocnicze
19.1. Przyjmowanie skierowania
19.2. Bezpieczeństwo
19.3. Przygotowanie środowiska fizycznego
19.4. Prowadzenie dokumentacji
19.5. Notatki z przebiegu sesji
19.6. Studium przypadku
19.7. Pisemne formy kontaktu z klientami lub w ich sprawie
19.8. Monitorowanie własnej pracy i refleksja
19.9. Podsumowanie
Rozdział 20. Zagadnienia praktyki klinicznej
20.1. Długość i częstotliwość oraz czas trwania sesji
20.2. Zarządzanie czasem
20.3. Zawieranie kontraktu
20.4. Negocjowanie honorarium
20.5. Ewaluacja procesu i rezultatów
20.6. Wyznaczanie celów
20.7. Konceptualizacja problemów klienta
20.8. Różne podejścia do diagnozy klinicznej
20.9. Niechęć, opór, impas
20.10. Nagrywanie sesji
20.11. Testy i kwestionariusze
20.12. Zarządzanie kryzysem
20.13. Przekierowanie
Część 4. Kwestie zawodowe
Rozdział 21. Wprowadzenie
Rozdział 22. Rozwój osobisty i zawodowy
22.1. Rozwój zawodowy
22.2. Przystąpienie do organizacji zawodowej
22.3. Akredytacja, rejestracja i rekomendacja
22.4. Dalsze szkolenia
22.5. Badania
22.6. Publikowanie prac
22.7. Rozwój osobisty
22.8. Szkolenia dotyczące rozwoju osobistego i szkolenia terapeutyczne
22.9. Nieustanny rozwój osobisty
22.10. Wybór terapeuty
22.11. Alternatywy dla terapii
Rozdział 23. Superwizja kliniczna
23.1. Czym jest superwizja?
23.2. Wymogi dotyczące superwizji
23.3. Rodzaje superwizji
23.4. Znalezienie odpowiedniego superwizora
23.5. Zawarcie kontraktu z superwizorem
23.6. Efektywne wykorzystanie superwizji
23.7. Prezentacja problemów do omówienia podczas superwizji
23.8. Praca w ramach superwizji
23.9. Superwizja wrażliwa kulturowo
23.10. Kwestie etyczne w superwizji
23.11. Rozwój i perspektywy
Rozdział 24. Praktyka prywatna, ubezpieczenia, reklama
24.1. Ubezpieczenie
24.2. Reklama
24.3. Księgowość, rachunki, faktury
Rozdział 25. Kodeksy i wytyczne dotyczące etyki zawodowej
25.1. Zrozumienie zasad etycznych
25.2. Porównanie kodeksów etycznych
25.3. Rozwiązywanie problemów etycznych
25.4. Podsumowanie
Rozdział 26. Doświadczenia klienta
26.1. Co mówią klienci o swoim doświadczeniu terapii
26.2. Podsumowanie
Rozdział 27. Terapia a prawo
27.1. Relacje między prawem a terapią
27.2. Prawne aspekty relacji zawodowej z klientem
27.3. Kontrakt
27.4. Obowiązek opieki
27.5. Prawo precedensowe dotyczące terapeutów
27.6. Odpowiedzialność
27.7. Obowiązki prawne w sytuacji ryzyka
27.8. Obchodzenie się z danymi wrażliwymi
27.9. Dostęp stron trzecich do informacji o kliencie
27.10. Podsumowanie
Rozdział 28. Reagowanie na skargi
28.1. Rodzaje skarg
28.2. Zainicjowanie procedury skargi
28.3. Procedura skargi
28.4. Podstawowe zasady rozpatrywania skargi
28.5. Napięcia między orzecznictwem a terapią
28.6. Sankcje
28.7. Kwestionowanie znaczenia procedury skargi
Rozdział 29. Znaczenie badań naukowych
29.1. Tło
29.2. Korzystanie z literatury badawczej
29.3. Terapeuta jako badacz
29.4. Problemy
Rozdział 30. Praktyka oparta na dowodach empirycznych
30.1. Definicja i metody
30.2. EBP w poradnictwie i psychoterapii
30.3. Podsumowanie badań dotyczących poradnictwa i psychoterapii
30.4. Krytyka EBP w poradnictwie i psychoterapii
30.5. Alternatywne modele EBP w poradnictwie i psychoterapii
30.6. Podsumowanie
Rozdział 31. System CORE. Dowody oparte na praktyce a ewaluacja jakości
31.1. Cele ewaluacji jakości
31.2. Metody oceny jakości
31.3. Miary oceny jakości
31.4. System (zarządzania informacjami) CORE
Strona Internetowa Medicon.pl korzysta z plików cookies. Możesz je wyłączyć w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.