
ROLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ŻYCIU DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO I JEGO RODZINY
- Wydawca: Fraszka Edukacyjna
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 109
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-63766-12-2
27,55 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
W niniejszej książce autorka w skrócie pokazuje, jak na przestrzeni wieków kształtował się stosunek społeczeństwa do ludzi w różnym stopniu niepełnosprawnych, od całkowitego ich eliminowania (na przykład w starożytnej Sparcie) do starań o zintegrowanie ich z innymi członkami społeczności i traktowania jako pod każdym względem równorzędnych obywateli. Przedstawia wciąż istniejące uprzedzenia i to, w jaki sposób odbijają się one na sytuacji niepełnosprawnych. Dalej, opisuje metodologię badań, która doprowadziła do takich, a nie innych wniosków dotyczących ludzi niepełnosprawnych, zaś w ostatniej części książki prezentuje, jakie organizacje zajmują się ich wspomaganiem i jak to, co one oferują, jest przez nich odbierane.
Dr Gabriela Kowalska, jest pedagogiem, pracownikiem Politechniki Śląskiej. Zajmuje się, w bardzo szerokim zakresie, problemami życia z niepełnosprawnością, w tym niepełnosprawnością intelektualna, usamodzielnianiem osób nią dotkniętych i pomocą rodzinom i opiekunom. Jest organizatorką licznych konferencji poświęconych tej tematyce.
Spis treści
Rozdział pierwszy
System opieki nad niepełnosprawnymi w Polsce
1.1. Pojęcie niepełnosprawności
1.2. System opieki nad niepełnosprawnymi ze względu na rodzaj diagnozowanej niepełnosprawności
1.3. Cele i obszary działalności społecznej organizacji pozarządowych
1.4. Rola organizacji pozarządowych w wychowaniu, usprawnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych
1.5. Organizacje pozarządowe we wspieraniu rodzin i osób niepełnosprawnych
Rozdział drugi
Metodologiczne podstawy badań
2.1. Cel, przedmiot i problematyka badań
2.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
Rozdział trzeci
Wsparcie społeczne organizacji pozarządowych
3.1. Stopień zadowolenia rodzin korzystających ze wsparcia społecznego
3.2. Formy pomocy przynoszące największe zadowolenie rodzin wychowujących niepełnosprawne dziecko
3.3. Formy pomocy i opieki potrzebne osobom niepełnosprawnym i ich rodzicom
3.4. Poczucie sensu życia i subiektywna ocena funkcjonowania osób niepełnosprawnych