• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
STRES w pracy zawodowej nauczyciela

STRES W PRACY ZAWODOWEJ NAUCZYCIELA

  • Wydawca: Impuls
  • Rok wydania: 2014
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 168
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-7850-688-1
 
20,00 zł
19,00 zł 19,00 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Czym jest stres?
Stałym elementem życia codziennego, od wczesnej młodości – a nawet dziecięctwa – do późnej starości. Ta „światowa epidemia współczesnych czasów”, jak określiło zjawisko ONZ, przypadła w szczególnym udziale nauczycielom jako grupie zawodowej żyjącej w ciągłym stanie podwyższonej gotowości. Stres w pracy nauczyciela płynie z rozmaitych źródeł: psychicznych, umysłowych, emocjonalnych, a nawet fizycznych – sami pedagodzy obserwują jego działanie i zgubne skutki, z którymi zmagają się na co dzień, bez wsparcia ze strony społeczeństwa (co więcej: opinia społeczna, a raczej rządzące nią stereotypy, to kolejny czynnik stresogenny). I chociaż stres zawodowy pedagogów stał się przedmiotem dociekań naukowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, to polska bibliografia przedmiotu pozostaje wyjątkowo szczupła. Lukę tę znakomicie uzupełnia publikacja Stanisława Korczyńskiego, oparta na przesłankach metodologicznych, wykorzystująca współczesne teorie stresu i badania własne.

Spis treści

Rozdział 1. Teoretyczne wprowadzenie do problematyki stresu   11

1.1. Wybrane koncepcje stresu   11
1.1.1. Koncepcje biologiczne   11
1.1.2. Koncepcje medyczne   14
1.1.3. Koncepcje psychologiczne   18
1.2. Definicje stresu   27
1.3. Źródła stresu   29
1.4. Czy Polacy są zestresowani?   32
1.5. Stres w środowisku pracy   33
1.6. Następstwa stresu   42
1.7. Odporność na stres   45
1.8. Radzenie sobie ze stresem   51
1.9. Syndrom wypalenia zawodowego   59

Rozdział 2. Stres i wypalenie zawodowe nauczycieli w literaturze przedmiotu   69

2.1. Stres nauczycielski   69
2.2. Stresory w pracy pedagogicznej   71
2.3. Wypalenie się zawodowe nauczycieli   76

Rozdział 3. Podstawy metodologiczne własnych badań   85

3.1. Przedmiot i cel badań   85
3.2. Problemy badawcze   86
3.3. Zmienne zależne i niezależne oraz ich wskaźniki   86
3.4. Metoda badań   88
3.5. Organizacja badań   90

Rozdział 4. Opis wyników badań – źródła nauczycielskiego stresu i wypalenie się zawodowe    91

4.1. Poziom nauczycielskiego stresu    91
4.2. Czynniki stresogenne w ocenie nauczycieli    94
4.2.1. Poczucie braku wewnętrznych nagród    97
4.2.2. Uciążliwości fizyczne źródłem nauczycielskiego stresu   100
4.2.3. Poczucie psychicznego obciążenia pracą zawodową   102
4.2.4. Uciążliwości związane z pełnieniem funkcji dydaktycznej i wychowawczej jako stresor zawodowy   104
4.2.5. Zachowania uczniów generujące stres   108
4.2.6. Sytuacje konfliktowe jako źródło stresu zawodowego nauczycieli   111
4.2.7. Stres zagrożenia   114
4.2.8. Presja czasu jako stresor w pracy pedagogicznej   117
4.2.9. Presja odpowiedzialności   118
4.2.10. Brak wsparcia społecznego   120
4.3. Wypalenie się zawodowe w percepcji pedagogów   122

Rozdział 5. Konsekwencje stresu i sposoby radzenia sobie ze stresem
Praktyczne wnioski   135

5.1. Następstwa stresu dostrzegane przez badanych nauczycieli   135
5.2. Sposoby przezwyciężania stresu   136
5.3. Podsumowanie wyników badań   139
5.4. Praktyczne wnioski. Zapobieganie skutkom stresu w pracy edukacyjnej nauczycieli   143

Zakończenie   149
Spis rysunków, tabel i wykresów   151
Bibliografia   155
Aneks   163 

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

POLECAMY