• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych

SYTUACJE TRUDNE W OPINII NAUCZYCIELI KLAS INTEGRACYJNYCH

  • Wydawca: Impuls
  • Rok wydania: 2018
  • Wydanie: II
  • Ilość stron: 230
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-7587-860-8
 
40,00 zł
36,00 zł 36,00 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Treść książki jest rezultatem kilkuletnich badań nad integracyjną formą kształcenia prowadzonych na terenie województwa śląskiego w latach 2007–2010. Podjęta problematyka została ulokowana w kontekście sytuacji trudnych związanych z codzienną pracą w klasie integracyjnej. Dotyczy ona między innymi organizacji pracy lekcyjnej, oceniania, kwalifikowania uczniów do zespołu klasowego, rozmieszczenia uczniów w przestrzeni sali lekcyjnej, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących w tych klasach. Zagadnienia te zostały osadzone w licznych kategoriach analitycznych zaczerpniętych z pola różnych nauk społecznych i humanistycznych (np. w koncepcjach antynomii, wiedzy potocznej, kapitału społecznego, wsparcia czy konfliktu). Ostatni rozdział części empirycznej książki zawiera opinie nauczycieli o korzyściach i sytuacjach pozytywnych omawianej formy kształcenia.

Prócz części empirycznej książka zawiera szerokie wprowadzenie obejmujące dyskusję nad zasadnością podziału badań na teoretyczne i praktyczne w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem eksploracji kształcenia integracyjnego, oraz zakończenie ukazujące drogi badawcze kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

Spis treści

Zamiast wprowadzenia – badania praktyczne a badania teoretyczne w aspekcie badań własnych rzeczywistości edukacji integracyjnej

 

1. Sytuacje trudne w rzeczywistości edukacyjnej

1.1. Kategoria sytuacji – ustalenia wstępne

1.2. Charakterystyka sytuacji trudnych a okoliczności kształcenia integracyjnego

1.3. Uwarunkowania sytuacji trudnych w opinii nauczycieli

2. Kwalifikacje nauczycieli klas integracyjnych oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji

2.1. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych

2.2. Funkcje i kompetencje nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych na poziomie kształcenia propedeutycznego w teorii pedagogicznej

2.3. Kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej

2.4. Wiedza naukowa i potoczna a kompetencje nauczyciela klasy integracyjnej w aspekcie badań własnych

2.5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego a sytuacja deprywacji

3. Uczniowie klasy integracyjnej a sytuacja przeciążenia

3.1. Możliwe modele edukacji integracyjnej uczniów niepełnosprawnych

3.2. Zarys modelu integracji instytucjonalnej stosowanej w Polsce

3.3. Klasa szkolna jako zespół uczniów oraz miejsce integracji

3.4. Dobór uczniów niepełnosprawnych a odczucie przeciążenia

3.5. Rola ucznia niepełnosprawnego w kontekście odczuwanego przeciążenia

4. Złożona sytuacja metodyczna w klasie integracyjnej a sytuacja konfliktu

4.1. Cele kształcenia integracyjnego a procedury ich realizacji

4.2. Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego

4.3. Ocenianie jako szczególny element złożonej sytuacji metodycznej

4.4. Antynomie w zakresie złożonej sytuacji metodycznej i organizacyjnej kształcenia integracyjnego

4.5. Podsumowanie

5. Bariery i braki w kształceniu integracyjnym a sytuacja utrudnienia

5.1. Mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe

5.2. Skromne wyposażenie w środki dydaktyczne

5.3. Wsparcie uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia integracyjnego

5.4. Kapitał społeczny a utrudnienia (bariery i braki) w procesie kształcenia uczniów niepełnosprawnych

5.5. Podsumowanie

6. Konflikt i brak współpracy a sytuacja zagrożenia

6.1. Brak współpracy między nauczycielami i rodzicami

6.2. Konflikty między nauczycielami

6.3. Opór w kontekście konfliktowi braku współpracy

6.4. Podsumowanie

7. W kierunku sukcesów kształcenia integracyjnego, czyli o zmianach sugerowanych przez nauczycieli

8. O korzyściach i sytuacjach pozytywnych w perspektywie innej koncepcji badawczej

 

Zamiast zakończenia – dwie odmienne perspektywy badania rzeczywistości edukacji integracyjnej

 

Bibliografia

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY