
TEORIA I PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA WYBRANE ZAGADNIENIA
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 221
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8142-104-1
35,10 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Teoria i praktyka logopedyczna Wybrane zagadnienia
Redakcja: Ewa Gacka, Monika Kaźmierczak
Prezentowany tom zawiera prace z zakresu diagnozy, terapii i profilaktyki logopedycznej, wyniki badań oraz rozważania teoretyczne logopedów reprezentujących różne krajowe ośrodki badawcze, a także przedstawicieli pokrewnych dyscyplin naukowych: medycyny, językoznawstwa, pedagogiki, psychologii. Współczesna logopedia stoi przed różnymi wyzwaniami. Ponieważ wzrasta liczba pacjentów z zaburzeniami mowy, potrzebna jest dyskusja o pożądanych kierunkach rozwoju logopedii w XXI wieku, przedstawienie najnowszych wyników badań nad mechanizmami zaburzeń komunikacji językowej, metodami diagnozy czy terapii. Teoria i praktyka logopedyczna powinny uwzględniać [...] wzrost liczby osób w wieku senioralnym wymagających opieki logopedycznej, a także pacjentów w wieku produkcyjnym, chorujących na nowotwory jamy ustnej, krtani czy mózgu, których konsekwencją są zaburzenia mowy. Równie istotnym kierunkiem rozwoju współczesnej logopedii jest wczesna interwencja logopedyczna u dzieci już od okresu noworodkowego, wpisująca się w założenia profilaktyki logopedycznej [...]. Zawarte w monografii treści dotyczą podmiotów oddziaływań logopedycznych, czyli dzieci, dorosłych, seniorów z różnymi dysfunkcjami mowy i głosu oraz samych terapeutów. [...] Książka adresowana jest do logopedów, lekarzy, pedagogów, psychologów, lingwistów zajmujących się problematyką zaburzeń mowy. Wśród jej odbiorców powinni znaleźć się również studenci takich kierunków, jak: logopedia, filologia polska, psychologia, pedagogika, medycyna.
Ze Wstępu
„Przedłożona do oceny wydawniczej monografia wieloautorska to bardzo dobra wizytówka łódzkiej logopedii - jednego z ważniejszych w Polsce ośrodków prowadzących badania dyskursu zaburzonego oraz kształcącego przyszłych logopedów. Zaprezentowany zbiór tekstów, mimo iż zróżnicowany pod względem merytorycznym, językowym i edytorskim, jest tylko potwierdzeniem naukowej rangi logopedii w Uniwersytecie Łódzkim.”
Z recenzji dr. hab. Mirosława Michalika, prof. UP w Krakowie
Tagi: logopedia książka ,
Spis treści
Teoria i praktyka logopedyczna Wybrane zagadnienia
Redakcja: Ewa Gacka, Monika Kaźmierczak
- Szanse i zagrożenia dla teorii i praktyki logopedii XXI wieku
- Znaczenie mięśni w budowie i czynnościach narządów jamy ustnej
- Zaburzenia semantyki frazeologizmów u osób w łagodnej fazie otępienia alzheimerowskiego. wstępne wyniki badań
- Sprawność językowa dzieci z uszkodzonym narządem słuchu
- Sposoby tworzenia czasownikowych gniazd słowotwórczych przez dzieci w wieku przedszkolnym
- Diagnozowanie i usprawnianie funkcji oddechowej w postępowaniu logopedycznym. Ujęcie teoretyczne i praktyczne
- Fluencja słowna w otępieniu naczyniopochodnym – ujęcie kliniczne
- Logopeda wobec konsekwencji kolczykowania narządów zespołu ustno-twarzowego
- Superwizja w zawodzie logopedy
- Rola gestów fonicznych w wychowaniu komunikacyjnym dzieci przedszkolnych
- Lokalizacja nowotworów głowy i szyi oraz jej znaczenie dla skutecznej terapii logopedycznej
- Logopedyczne badania dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy i języka uwarunkowanymi korowo. projekt badań własnych
- Jak logopeda może pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym?
- Mowa w zaniku wieloukładowym – problem diagnozy logopedycznej. Studium przypadku
- O głosie „wrażliwca” (wybrane zagadnienia)
- Przesiewowe badanie mowy jako działanie służące identyfikacji dzieci z grupy ryzyka zaburzeń mowy
- Wpływ zaburzeń mowy u dzieci sześcio- i siedmioletnich na naukę czytania i pisania