
TEORIA WYCHOWANIA W ZARYSIE
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: Kraków 2010
- Wydanie: III
- Ilość stron: 359
- Oprawa: twarda
- ISBN: 978-83-7587-556-0
41,40 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia '"wychowanie'", wychowania w świetle kilku koncepcji psychologicznych i pedagogicznych; wartości jako podstawowego tworzywa wychowania; celów wychowania i różnych opinii na ich temat; psychospołecznych uwarunkowań skuteczności wychowania; indywidualnych i grupowych metod wychowania; technik oddziaływań wychowawczych; wybranych dziedzin wychowania; podstawowych środowisk wychowawczych. Książka adresowana jest szczególnie do studentów pedagogiki, odbywających studia zarówno licencjackie, jak i magisterskie. Może być również pomocna studentom studiów nauczycielskich, psychologii i socjologii. Mogą z niej skorzystać także czynni zawodowo nauczyciele wszystkich typów szkół i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Podręcznik będzie także przydatny rodzicom i innym osobom interesującym się problemami wychowania dzieci i młodzieży.
Spis treści
Wstęp
1. TEORIA WYCHOWANIA JAKO DYSCYPLINA PEDAGOGICZNA
- Ogólna charakterystyka teorii wychowania
- Z historii teorii wychowania
- Sposoby uprawiania teorii wychowania
- Perspektywy teorii wychowania
2. POJĘCIE WYCHOWANIA I JEGO CECHY
- Wstępne refleksje nad wychowaniem
- Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie
- Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja
- Wychowanie a opieka
- Cechy wychowania
3. WYCHOWANIE W ŚWIETLE KONCEPCJI PSYCHOLOGICZNYCH I PEDAGOGICZNYCH
- Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej
- Wychowanie według koncepcji humanistycznej
- Wychowanie według koncepcji psychospołecznej
- Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych
4. WARTOŚCI ŹRÓDŁEM WYCHOWANIA
- Określenie wartości i sposoby ich istnienia
- Klasyfikacja wartości
- Rola wartości w wychowaniu
- Wartości preferowane w wychowaniu
- Prymat wartości nad celami wychowania
5. CELE WYCHOWANIA
- Ogólne uwagi o celach wychowania
- Kontrowersje wokół celów wychowania
- W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania
- Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania
6.PSYCHOSPOŁECZNE WARUNKI SKUTECZNEGO WYCHOWANIA
- Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży
- Demokratyczny styl kierowania wychowawczego
- Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli
- Poznawanie dzieci i młodzieży
- Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego
7. METODY WYCHOWANIA
- Metoda modelowania
- Metoda zadaniowa
- Metoda perswazyjna
- Metoda nagradzania
- Metoda karania
- Metody oddziaływań grupowych
8. TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
- Techniki wymiany opinii
- Techniki oparte na dramatyzacji
- Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego
- Techniki oddziaływań niewerbalnych
- Techniki organizowania czasu wolnego
9. DZIEDZINY WYCHOWANIA
- Moralne
- Estetyczne
- Seksualne
- Patriotyczne
- Inne
10. PODSTAWOWE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZE
- Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze
- Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze
- Klasa szkolna jako grupa społeczna