UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKOWANIA SIĘ Z PACJENTAMI
- Wydawca: Medycyna Praktyczna
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 482
- Oprawa: twarda
- ISBN: 978-83-7430-558-7
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 58,50 zł
Umiejętności komunikowania się z pacjentami
Autor: Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper
Przedstawiana książka Umiejętności komunikowania się z pacjentami stanowi wspaniałe źródło wiedzy, z którego wszyscy klinicyści zatrudnieni w opiece zdrowotnej, o róznym poziomie doświadczenia, mogą czerpać, aby się dowiedzieć, jak rozwijać swoje kompetencje komunikacyjne. Książka zawiera bardzo konkretne i praktyczne opisy technik komunikowania się, a także prezentuje dowody naukowe, na bazie których techniki te zostały opracowane.
Opisane tutaj metody pozwolą każdemu stać się lepszym praktykiem. Poprawią ponadto jakość pracy, jak równiez poziom zadowolenia. Na przykład moja ulubiona technika screeningu (opisana w rozdziale 2) pomaga poznać oczekiwania pacjenta na wczesnym etapie konsultacji, zanim przeznaczę cały nasz czas na wspomniany przez pacjenta na początku problem, często zresztą nie najważniejszy. To moje najpotężniejsze narzędzie, które umożliwia mi pracę zgodnie z planem oraz pozwala uniknąć opóźnień i związanego z tym stresu. Kolejny przykład to podejście do przekazywania niepomyślnych wiadomości. Przed uzyskaniem odpowiednich umiejętności bardzo się bałem takich sytuacji, odczuwałem brak kompetencji, pośpiesznie kończyłem rozmowę, co bez wątpienia narażało moich pacjentów na większe cierpienie. Natomiast teraz, wyposażony w umiejętności i wiedzę, o których mowa w rozdziale 7, wiem, jak postępować, i potrafię zachować spokój przy pacjentach, kiedy tego najbardziej potrzebują. Czuję się bardziej przydatny, a do sytuacji, których niegdyś unikałem, ponieważ budziły we mnie strach, obecnie przywiązuję ogromną wagę.
Chociaz książka Umiejętności komunikowania się z pacjentami skupia się na interakcjach pomiędzy pacjentami a klinicystami, to opisane w niej umiejętności komunikowania się maja zastosowanie we wszystkich sytuacjach wymagających współpracy: podczas obchodu w szpitalu, dyskusji w przypadku różnicy zadań między lekarzami, opracowywania planu poprawy. Dbałość o treść i proces komunikowania się, zadanie i relację to podstawowe umiejętności, które warunkują sukces w dobie opieki zdrowotnej zorientowanej na system. Jednostki, zespoły, a nawet organizacje muszą sobie radzić ze wzajemnymi zależnościami lepiej niż kiedykolwiek wcześniej, jeśli mają wdrażać nowe modele opieki zdrowotnej, interdyscyplinarne kształcenie oraz naukę przekształcającą się na praktykę kliniczną. Te same zasady odnoszą się do relacji międzyludzkich.
Książkę cechuje przejżystość przekazu, orientacja w nowych kierunkach badań oraz intelektualna dyscyplina, budząca głębokie uznanie dla autorów.
Anthony L. Suchman fragment słowa wstępnego do książki Umiejętności komunikowania się z pacjentami
Umiejętności komunikowania się z pacjentami
Autor: Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper
Wstęp
Podejście oparte na dowodach naukowych
Podejście oparte na nauczaniu umiejętności
Ujednolicone podejście w kształceniu medycznym przeddyplomowym, podyplomowym oraz ustawicznym
Ujednolicone podejście do nauczania umiejętności komunikowania się specjalistów i w medycynie rodzinnej
Umiejętności komunikowania się z pacjentami Ujednolicone podejście do nauczania umiejętności komunikowania się po obu stronach Atlantyku i w innych rejonach
Do kogo adresowana jest ta książka?
W jaki sposób poradziliśmy sobie ze stylem w książce adresowanej do odbiorców z Europy, Ameryki Północnej i szerszej społeczności międzynarodowej?
Rozdział 1. Zdefiniowanie, czego nauczać oraz uczyć się – całościowe spojrzenie na program nauczania umiejętności komunikowania się
Wprowadzenie
Plan rozdziału
Rodzaje umiejętności komunikowania się i ich wzajemne powiązania
Całościowy program kształcenia umiejętności komunikowania się między lekarzem a pacjentem
Wytyczne Calgary–Cambridge – umiejętności procesu komunikowania się
Potrzeba jasnej całościowej struktury
Włączanie wybranych umiejętności prowadzenia procesu do programów nauczania komunikowania się
Umiejętności a indywidualność
Odniesienie specyficznych problemów do podstawowych umiejętności komunikowania się
Podsumowanie
Rozdział 2. Rozpoczynanie konsultacji
Wprowadzenie
Problemy w komunikowaniu się
Cele
Umiejętności
Czego się uczyć i czego nauczać o rozpoczynaniu konsultacji: dowody naukowe potwierdzające umiejętności
Podsumowanie
Rozdział 3. Zbieranie informacji
Wprowadzenie
Problemy w komunikowaniu się
Cele
Zbieranie informacji podczas konsultacji – treść wywiadu
Umiejętności prowadzenia procesu zbierania informacji
Eksplorowanie problemów pacjentów
Dodatkowe umiejętności wspomagające zrozumienie perspektywy pacjenta
Połączenie umiejętności prowadzenia procesu na etapie zbierania informacji
Wywiad pełny vs wywiad ukierunkowany na etapie zbierania informacji
Wpływ wnioskowania klinicznego na proces zbierania informacji
Podsumowanie
Rozdział 4. Nadawanie struktury konsultacji
Wprowadzenie
Cele
Umiejętności
Czego nauczać oraz uczyć się o tworzeniu struktury konsultacji: dowody naukowe potwierdzające umiejętności
Podsumowanie
Rozdział 5. Budowanie relacji
Wprowadzenie
Problemy w komunikowaniu się
Cele
Umiejętności
Czego nauczać i uczyć się o budowaniu relacji: dowody naukowe potwierdzające umiejętności
Podsumowanie
Rozdział 6. Wyjaśnianie i planowanie
Wprowadzenie
Problemy w komunikowaniu się
Cele
Zawartość treściowa wyjaśniania i planowania
Umiejętności wykorzystywane w procesie wyjaśniania i planowania
Przekazywanie właściwej ilości oraz odpowiedniego typu informacji
Umiejętności komunikowania się z pacjentami Pomaganie w dokładnym zapamiętywaniu i zrozumieniu
Osiąganie wspólnego porozumienia: uwzględnienie perspektywy pacjenta
Planowanie: wspólne podejmowanie decyzji
Możliwe warianty w procedurze wyjaśniania i planowania
Podsumowanie: wyjaśnianie i planowanie jest procesem interaktywnym
Rozdział 7. Zamykanie konsultacji
Wprowadzenie
Cele
Umiejętności prowadzenia procesu stosowane do zamykania konsultacj
Czego nauczać i uczyć się o zamykaniu konsultacji: dowody naukowe potwierdzające umiejętności
Podsumowanie
Rozdział 8. Zastosowanie podstawowych umiejętności komunikowania się w specyficznych sytuacjach
Wprowadzenie
Specyficzne zagadnienia
Inne kwestie dotyczące komunikowania się
Piśmiennictwo uzupełniające
Piśmiennictwo