• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-26636_14843_150x190

VERSUS O DWOISTOŚCI STRUKTURALNEJ FAZ ROZWOJU W EKOLOGII CYKLU ŻYCIA PSYCHODYNAMICZNEGO MODELU ERIKA H. ERIKSONA

  • Wydawca: Impuls
  • Rok wydania: 2015
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 428
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-7850-906-6
 
64,00 zł
57,60 zł 57,60 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Książka prof. Lecha Witkowskiego "Versus" rzuca metodologiczne wyzwanie pedagogom i psychologom oraz ich podręcznikom w zakresie odczytania i zastosowania teorii cyklu życia Erika Eriksona. Kluczowa idea o jaką autor się upomina dotyczy "dwoistej struktury faz" stanowiącej wyraz wewnętrznej psychodynamiki jako napięcia wewnątrzfazowego a nie tylko wpisanego w przejście między fazami.
Ważne świadectwo wagi tej książki stanowią: zamieszczona jako posłowie do książki recenzja znakomitego psychologa społecznego i pedagoga specjalnego prof. Stanisława Zbigniewa Kowalika oraz obszerne fragmenty rekomendacji prof. Zbigniewa Kwiecińskiego. Obaj postulują szeroką recepcję z pożytkiem dla wielu dyscyplin pedagogicznych i psychologicznych. Metodologicznie autor sytuuje swoje odczytanie Eriksona w opisanym osobno w książkach "przełomie dwoistości" oraz nawiązuje do idei "ekologii" cyklu życia, w nawiązaniu do ekologicznej wykładni pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej.
Książkę powinni przestudiować wszyscy doktoranci nauk społecznych i wszyscy zainteresowani problematyką metodologiczną na styku teorii i praktyki wspomagania rozwoju psychospołecznego. Książka podsumowuje ponad 25 lat rozważań i studiów autora w powyższej problematyce.

Spis treści

Część I
Refleksje metodologiczne

Rozdział I
Odkrywanie relacji versus (bycia wobec) jako dojrzewanie „przełomu dwoistości” w humanistyce     
Wstęp     
Fenomen napięć wertykalnych z versus w ujęciu Sloterdijka     
Operator versus w „responsywnym komunitaryzmie” według Etzioniego     
„Podwójna hermeneutyka” i „dualność struktur” u Giddensa     
Zakończenie     
 
Rozdział II
Nowe czytanie Eriksona po dwudziestu pięciu latach     
Wstęp     
O strategii nowego czytania     
Główne, powracające nieporozumienie wokół Eriksona     
Przestrogi wobec recepcji Dzieciństwa i społeczeństwa     
Problemy tworzone przez Tożsamość a cykl życia     
Kluczowe tropy z Dopełnionego cyklu życia     
Jednostka versus środowisko     
Trójkąt Eriksona i krzyż Eriksona     
Syntonia versus dystonia     
Przykłady rozwojowego sprzężenia zwrotnego     
Próba podsumowania     
Faza jako splot (cykl życia jako spirala)     
Jak rozszyfrować psychodynamikę w modelu Eriksona?     
Uzupełnienie     

Rozdział III
O tekście Eriksona obalającym wiele obiegowych interpretacji w podręcznikach akademickich z psychologii
Wstęp     
O rozwojowej potrzebie „owocnych” dwubiegunowości faz
W trosce o „twórcze napięcie” i unikanie nadmiarów i deficytów w rozwoju     
Przeciw jednostronności zagrożeń
Przeciw nadmiarom w rytualizowanej trosce o niezbędną dawkę
Życie z perspektywy starości: walka o rekoncyliację biegunów faz
Zakończenie
 
Rozdział IV
Uwagi o recepcji analiz Eriksona w podręcznikach psychologicznych w Polsce i na świecie     
Wstęp     
O obecności Eriksona na rynku idei
Przykład podręcznika Halla i Lindzeya     
Ujęcie Tillmanna     
Rozproszone wątki – na serio     
Jeszcze o niektórych podręcznikach akademickich     
Próba zmierzenia się z ujęciem Anny Brzezińskiej i jej szkoły     
Kłopot z interpretacją: konstrukcja czy kontinuum     
W stronę „praktycznej psychologii rozwojowej”     
Zakończenie     
Od ontologii „między” do metodologii „wobec”     
Dodane w korekcie – ostatni podręcznik     
 
 
Część II
Podstawowe (re)konstrukcje

Wprowadzenie     
Przedmowa do wydania z 2012 roku części II jako samodzielnej publikacji
Wstęp do drugiej wersji z 2003 roku     
Wstęp z 1989 roku     
Uzupełnienie z 2000 roku     
 
Rozdział I
Epigeneza dynamiczna     
Wstęp z perspektywy czasu     
Zarys głównego kierunku badań Eriksona. Odkrycie wyzwania tożsamości     
Rozwój psychospołeczny jako epigeneza     
Epigeneza a typy etosu społecznego     
Zakończenie z korektą: psychodynamika faz     
 
Rozdział II
Dramat adolescencji     
Wstęp z perspektywy czasu     
Specyfika okresu dorastania     
Mechanizm tożsamości negatywnej     
O niezbywalnym moratorium rozwojowym     
Zakończenie z korektą     
 
Rozdział III
Dynamika witalności ego     
Wstęp z perspektywy czasu     
Problem ego i jego tożsamości     
Model życia jako cykl witalności     
Zakończenie z korektą     
 
Rozdział IV
Fazy w cyklu życia     
Wstęp z perspektywy czasu
Zastrzeżenia     
I faza rozwojowa     
II faza rozwojowa     
III faza rozwojowa     
IV faza rozwojowa     
V faza rozwojowa     
VI faza rozwojowa     
VII faza rozwojowa     
VIII faza rozwojowa     
Uwagi końcowe     
Zakończenie z korektą     
 
Rozdział V
Historyczne pseudorodzaje człowieka     
Wstęp z perspektywy czasu     
Problemy tożsamości i jej załamań w cyklu życia     
Ideologia i tożsamość pseudorodzajowa     
Historia i krytyka społeczna     
Zakończenie z korektą
 
Rozdział VI
Erikson w tradycji myśli społecznej     
Wstęp z perspektywy czasu     
Erikson wobec tradycji Piageta oraz interakcjonizmu symbolicznego
Kwestia odniesień do ujęcia Kohlberga
Kwestia interakcjonizmu
Koncepcja Eriksona jako ekologia cyklu życia
Dyskretny urok psychoanalizy postfreudowskiej
Zakończenie z korektą
 
Zakończenie     
Usytuowanie wątków do dalszych badań
 
Aneks     
Elementy biografii intelektualnej Eriksona    
Część I    
Część II    
Posłowie     
Bibliografia     
Publikacje Eriksona     
Inne wykorzystane publikacje     
Stanisław Zbigniew Kowalik Psychodynamiczne ujęcie rozwoju człowieka „Wykłady eriksonowskie” (notatki z lektury)    
Indeks nazwisk     

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY