
WYBRANE ASPEKTY DOTYCZĄCE MOŻLIWOŚCI PROWADZENIA DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH ROZWÓJ MAŁYCH DZIECI ZAGROŻONYCH NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ LUB NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ ICH RODZINY
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: II
- Ilość stron: 279
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-886-1
36,00 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Książka stanowi prezentację doświadczeń zdobytych podczas realizowania działań na rzecz małych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych oraz ich rodzinom przez placówki zakwalifikowane do realizacji pilotażu programu rządowego WWKSC.
Gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego wykonania zadań programowych bezpośrednio z dziećmi, była dobrze zaplanowana strategia działań i stworzenie w systemie międzyresortowym optymalnego modelu działań lokalnych na rzecz wielospecjalistycznej, kompleksowej i ciągłej pomocy dzieciom zagrożonym niepełnosprawnością lub niepełnosprawnym od momentu wykrycia takiej potrzeby.
Przy założeniu, że dany samorząd przejawia wolę zaspokajania potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji medycznej, jego działania powinny być skupione na zapewnieniu koordynacji organizacyjno-finansowej i interinstytucjonalnej w taki sposób, aby służyła wyrównywaniu szans i późniejszym sukcesom edukacyjnym i wychowawczym.
Prezentowana praca składa się z siedmiu rozdziałów części teoretycznej i trzech rozdziałów części empirycznej.
W pierwszych rozdziałach części teoretycznej przedstawiono m.in. dostępne dane statystyczne, które uzasadniają potrzebę podejmowania działań programowych, charakterystykę obecnej sytuacji i bariery w realizacji działań międzyresortowych.
Kolejne rozdziały identyfikują adresatów programu, cele, zadania i przewidywane efekty tych działań oraz założenia organizacyjne i standardy wymagań stawiane placówkom wnioskującym o rekomendację do prowadzenia działań programowych.
Istotne informacje dotyczące międzyresortowego finansowania działań na rzecz dzieci zawiera 6 rozdział.
W części empirycznej przedstawiono rezultaty dwuletniego wdrażania programu WWKSC dotyczące: działań koordynujących program, spełniania warunków konkursowych umożliwiających placówkom uzyskanie rekomendacji do programu, spełniania warunków formalnych i merytorycznych przez rekomendowane placówki, analizy zależności między czynnikami związanymi z tworzeniem systemu, a obecnym etapem realizacji założeń programowych, oraz raport z bezpośredniej pracy programowej z dziećmi. Opis wybranych wniosków stanowi egzemplifikację dokonanej pracy przygotowawczej niektórych placówek do uczestnictwa w programie.
Uzyskane rezultaty zostały sformułowane w podsumowaniu każdego rozdziału, jak również w zakończeniu pracy i wnioskach końcowych.
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1
Uzasadnienie potrzeby organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 17
1.1. Identyfikacja problemu i zarys sytuacji demograficznej Polski 26
1.2. Wybrane dane epidemiologiczne dotyczące występowania niepełnosprawności u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia 28
1.3. Dostępne dane statystyczne dotyczące niepełnosprawności występującej u dzieci od urodzenia do ukończenia 7 roku życia 29
Rozdział 2
Podstawy prawne prowadzenia działań na rzecz małych dzieci 35
2.1. Polski system prawny i wynikające z niego możliwości wdrażania działań z zakresu wczesnej pomocy dziecku i jego rodzinie 38
2.2. Dokumenty prawa międzynarodowego wskazujące kierunki działań w zakresie wczesnej pomocy małemu dziecku 48
Rozdział 3
Ustalenia terminologiczne i uzasadnienie dla podjęcia działań pilotażowych 55
3.1. Ustalenia terminologiczne 55
3.2. Uzasadnienie dla podjęcia działań pilotażowych 61
Rozdział 4
Adresaci, cele i zadania realizacji pilotażu programu WWKSC i przewidywane efekty 65
4.1. Adresaci pilotażu programu 65
4.2. Cele pilotażu programu ogólne i szczegółowe 67
4.2.1. Szczegółowy cel działań w odniesieniu do dzieci 68
4.2.2. Cel działań w odniesieniu do rodziców 69
4.2.3. Postulowany model działań w stosunku do dziecka i rodziny 71
4.2.4. Cele działań w odniesieniu do społeczeństwa 72
4.3. Czas trwania, forma i zadania do realizacji w ramach pilotażu 73
Rozdział 5
Standardy wymagań, jakie muszą spełniać placówki 77
5.1. Wymagania dotyczące bazy lokalowej placówki realizującej program rządowy WWKSC 78
5.2. Standardy merytoryczne 79
5.2.1. Standardy dotyczące organizacji pracy placówki 80
5.3. Zadania do realizacji przez specjalistów 85
Rozdział 6
Finansowanie zadań programowych 91
6.1. Szczegółowy opis kalkulacji kosztów 91
6.2. Rodzaje usług świadczonych w ramach bonu terapeutycznego 94
6.3. Możliwości zgromadzenia przez rekomendowaną placówkę
odpowiednich środków finansowych 100
6.4. Wykaz poszczególnych świadczeń programowych i regulacji umożliwiających ich finansowanie 101
Rozdział 7
Przyjęty dla pilotażu programu sposób koordynacji działań 105
Rozdział 8
Sformułowanie problemów, pytań i celu badawczego 109
8.1. Przedmiot badań, hipotezy, zmienne, wskaźniki i narzędzia badawcze 113
8.2. Zmienne badawcze i wskaźniki 116
8.3. Organizacja, teren i zakres badań 118
8.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze jako sposoby opracowania materiału empirycznego 121
Rozdział 9
Analiza materiału badawczego 125
9.1. Spełnianie warunków przez placówki wnioskujące o przyznanie rekomendacji 125
9.2. Koordynacja działań pilotażowych 130
9.3. Realizacja świadczeń zdrowotnych na podstawie zawarcia kontraktów
z oddziałami wojewódzkimi NFZ 140
9.4. Działania programowe realizowane we współpracy z oddziałami terenowymi PFRON 141
9.5. Przekazywanie środków finansowych z subwencji oświatowej przez jednostki samorządu terytorialnego 141
9.6. Realizacja programu WWKSC w rekomendowanych placówkach 143
9.7. Analiza działań koordynacyjnych oraz bezpośrednio prowadzonych z dziećmi 154
9.7.1. Efekty ilościowe i jakościowe wyników uzyskanych podczas realizacji pilotażu programu WWKSC (2005–2007) 154
9.8. Ewaluacja realizacji standardów pilotażu przez placówki rekomendowane do programu WWKSC według wskaźników ankiety ewaluacyjnej 157
9.9. Postępy w usprawnianiu dzieci na przykładzie badań przeprowadzonych przez placówki 172
9.10. Realizacja programów dla rodziców 182
9.11. Ocena sposobu przyjmowania dzieci do programu, kwalifikacje kadry 183
Rozdział 10
Podsumowanie wyników realizacji programu WWKSC 185
Rozdział 11
Główne rekomendacje 195
Bibliografia 199
Inne źródła 200
Programy komputerowe 202
Aneksy 203
Aneks 1. Wyciąg z wykazu głównych jednostek chorobowych wg ICD-10, dających wskazania do udzielania wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy w ośrodkach wczesnej interwencji 203
Aneks 2. Przykład programu WWKSC zgłoszonego do konkursu i prowadzonego w samodzielnym ośrodku terapii i rehabilitacji dla dzieci 207
Aneks 3. Projekt działań do realizacji w Krajowym Programie Wczesnej Pomocy Dzieciom z Zaburzeniami w Rozwoju (WWKSC) 237
Aneks 4. Ankieta ewaluacyjna pilotażu programu rządowego „Wczesna, wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku zagrożonemu niepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie” 242
Spis schematów, tabel i wykresów 275