Opis
"Niniejsza książka powstała jako efekt naszych wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się. Zajmujemy się zarówno diagnozą, jak i terapią uczniów z szeroko pojętymi problemami w opanowaniu technik szkolnych...
Mamy nadzieję, że uda nam się jednoznacznie wykazać praktyczne przełożenie dysfunkcji cech narządu wzroku i słuchu na konkretne problemy w uczeniu się.
Pierwsza część książki zawiera rozważania teoretyczne na temat najnowszych metod diagnostyczno-terapeutycznych w odniesieniu do trudności w czytaniu i pisaniu uwarunkowanych zaburzeniami funkcji wzrokowych i słuchowych. Ma ona charakter popularnego podręcznika, który stanowi niezależną całość.
W drugiej części prezentujemy zabawy, ćwiczenia i strategie terapeutyczne przeznaczone do stymulacji i korekcji dysfunkcji sensorycznych dotyczących wzroku i słuchu. Proponujemy też konkretne proste pomoce i profesjonalny sprzęt zarówno do diagnozy, jak i terapii.
Książka adresowana jest do psychologów, pedagogów terapeutów, logopedów, pedagogów specjalnych, studentów kierunków pedagogicznych oraz rodziców dzieci z trudnościami w uczeniu się."
Autorki
Autorki dokonały przeglądu najnowszych metod diagnostyczno-terapeutycznych, które można z powodzeniem stosować w terapii dzieci z warunkowanymi przez zaburzenia funkcji wzrokowych i słuchowych problemami w czytaniu i pisaniu. Zastosowane podstawy metodologii oparte są m.in. na założeniach teorii integracji sensorycznej.
Oprócz wyczerpujących wyjaśnień dotyczących funkcjonowania dziecka z trudnościami w uczeniu sie, publikacja zawiera opisy ćwiczeń i strategii terapeutycznych dla specjalistów oraz rodziców do pracy z dzieckiem w domu. Terapia ma na celu stymulację i korekcję określonych funkcji układów wzrokowego i słuchowego. W książce znajdują się także praktyczne wskazówki na temat przydatnych zabawek, gier i innych pomocy oraz specjalistycznego sprzętu do terapii.
Tagi:
integracja sensoryczna
Spis treści
Część 1 - Rozważania teoretyczne
1. Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu a dysleksja rozwojowa
2. Znaczenie funkcji wzrokowych i słuchowych w opanowaniu umiejętności czytania
3. Neurofizjologia układu wzrokowego
4. Znaczenie ruchu w uczeniu się
5. Najczęstsze choroby i wady narządu wzroku u dzieci
6. Układ słuchowy. Fizjologia słyszenia
7. Badania diagnostyczne
8. Rodzaje niedosłuchu
9. Dysfunkcje percepcji słuchowej
Część 2 Teoria w praktyce
10. Stymulacja funkcji wzrokowych
11. Ocena i korekcja funkcji wzrokowych
12. Złudzenia optyczne
13. Ocena i stymulacja funkcji słuchowych
14. Rodzaje treningów słuchowych
15. Wskazówki pomagające zwiększyć skuteczność uczenia się
16. Praktyczne informacje dotyczące pomocy do ćwiczeń
Załącznik 1 - Mandale. Spirala Frasera
Załącznik 2 - Kwestionariusz oceny funkcji wzrokowych
Załącznik 3 - Kwestionariusz wstępny dla dzieci