
ZAGROŻENIA ZDROWIA PUBLICZNEGO CZĘŚĆ 3 NAUKOWE PODSTAWY PROMOCJI ZDROWIA
- Wydawca: Wolters Kluwer
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: I
- Ilość stron: 216
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8092-240-2
116,10 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Książka stanowi trzecią część opracowania dotyczącego zagrożeń zdrowia publicznego. Dwie pierwsze publikacje dotyczyły uwarunkowań środowiskowych i diagnozy sytuacji. W niniejszym tomie uwzględniono diagnozy zagrożeń zdrowia publicznego, przedstawiono metodykę badań naukowych w promocji zdrowia oraz działań praktycznych rokujących największą skuteczność.
Szczegółowo omówiono zagadnienia dotyczące mikrobiologicznych podstaw zdrowia człowieka oraz promocji zdrowia. Przybliżono także ekonomiczne i prawne uwarunkowania skutecznego zarządzania zdrowiem i ryzykiem, uwzględniono rolę poszczególnych instytucji tworzących politykę zdrowotną, w której promocja zdrowia winna odgrywać znacznie większą rolę niż obecnie.
Publikacja należy do nielicznych pozycji obejmujących niemal wszystkie aspekty promocji zdrowia:
- podstawy teoretyczne,
- metodologię,
- dowody naukowe,
- aspekty ekonomiczne,
- zarządzanie ryzykiem,
- ewaluację programów i oceny perspektyw promocji zdrowia jako narzędzia kształtującego zachowania zdrowotne ludności.
Opracowanie przeznaczone jest dla menedżerów i pracowników podmiotów leczniczych, pracowników samorządowych odpowiedzialnych za programy promocji i ochrony zdrowia oraz dla pracowników naukowych zajmujących się szeroko rozumianym zdrowiem publicznym i jego promocją; będzie przydatne również studentom uniwersytetów medycznych oraz studiujących kierunki humanistyczne szkół wyższych.
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 7
Przedmowa | str. 9
Jacek Michalak
Metodologia badań w naukach o zdrowiu | str. 13
Jacek Michalak
Fakty i dowody w medycynie, zdrowiu publicznym i promocji zdrowia | str. 36
Andrzej Denys
Mikrobiologiczne podstawy zdrowia człowieka | str. 50
Joanna Ruszkowska, Wojciech Drygas
Promocja aktywnego trybu życia - czy to się opłaca w świetle dowodów naukowych? | str. 65
Marzenna Broszkiewicz, Wojciech Drygas
Globalna kontrola tytoniu jako przykład dobrej praktyki implementacji strategii i obszarów promocji zdrowia według Karty Ottawskiej | str. 77
Jadwiga Suchecka, Jacek Michalak
Zdrowie jako istotny element kapitału ludzkiego | str. 109
Jadwiga Suchecka, Klaudia Twardowska
Ocena narzędzi wykorzystywanych do promocji zdrowia | str. 120
Michał Marczak
Metodologiczne podstawy zarządzania ryzykiem jako elementem zarządzania jakością | str. 144
Gabriela Henrykowska
Możliwość i skuteczność działań z zakresu promocji zdrowia wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | str. 154
Aneta Renata Mamos
Działania lokalne i ogólnopolskie Państwowej Inspekcji Sanitarnej z zakresu promocji zdrowia | str. 164
Zbigniew Tokarski
Psychologiczne aspekty promocji zdrowia | str. 174
Dorota Cianciara
Promocja zdrowia, czyli wszystkie ręce na pokład do zmniejszania nierówności w zdrowiu | str. 189
Podsumowanie | str. 213
Autorzy | str. 215