Opis
Dagmara Maria Boruc, powołując się na cele resocjalizacyjne, formułowane w działalności penitencjarnej wobec osób skazanych, stara się uzasadnić poszukiwania nowych psychologicznych wyznaczników czy korelatów zachowań przestępczych – jako poszerzających wiedzę o rodzaju zmian, które powinny zachodzić w rezultacie oddziaływań resocjalizacyjnych. Za takie zmienne uznała zadowolenie z życia i inteligencję emocjonalną.
Autorka […] opisuje wiele teorii, a także wyników badań, które pozwalają tłumaczyć zachowania przestępcze licznymi czynnikami, w tym właściwościami psychologicznymi osób popełniających przestępstwo. Satysfakcja z życia i inteligencja emocjonalna to nowe zmienne, które są w ostatnich latach często używane do wyjaśniania zachowań. Dagmara Maria Boruc przeanalizowała występowanie tych zmiennych u osób skazanych i osób niefigurujących w rejestrach skazanych. Grupa badawcza obejmowała skazanych mężczyzn i niekaranych mężczyzn oraz dodatkowo – jako uzupełnienie – skazane kobiety. Dużo miejsca w swoim opracowaniu poświęciła zmiennej zadowolenie z życia. Jest to bardzo ciekawa analiza definicji, uwarunkowań, przejawów zadowolenia z życia. […] Narzędzia pomiaru zmiennych […] charakteryzują się wysokimi parametrami psychometrycznymi.
Dagmara Maria Boruc przeprowadziła bardzo ciekawe badania na stosunkowo dużej grupie osób.
Z recenzji prof. dra hab. Czesława Czabały
W rozdziałach 1–3 przedstawiono podstawy teoretyczne poruszonych zagadnień, czyli badanych zmiennych, tj. poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej wśród skazanych mężczyzn i skazanych kobiet.
Otrzymane wyniki dotyczące wymienionych skazanych skonfrontowano z danymi związanymi z mężczyznami niekaranymi, którzy nie figurują w Krajowym Rejestrze Karnym. Poruszono również wątek kształtowania się osobowości przestępczej. Było to niezbędne ze względu na grupę uczestniczącą w omawianym badaniu (czyli osadzonych odbywających karę pozbawienia wolności w zakładzie karnym).
W rozdziałach 4 i 5 omówiono badania własne przeprowadzone na dwóch grupach skazanych: kobiet i mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności w polskich zakładach karnych i aresztach śledczych.
Dokonano także porównania poziomu inteligencji emocjonalnej osób odbywających karę pozbawienia wolności z poziomem występującym u tych, którzy nie figurują w kartotece Krajowego Rejestru Karnego, czyli nie byli karani.
Rozdział 6 zawiera ogólne wnioski uzyskane na bazie dotychczasowej wiedzy teoretycznej, badań własnych oraz badań empirycznych przeprowadzonych w latach wcześniejszych przez innych autorów. Stanowi niejako podsumowanie treści książki.
Spis treści
Wprowadzenie 11
Rozdział 1
Analiza teoretyczna problematyki przestępczości 15
1.1. Czynniki determinujące zachowania przestępcze 15
Rozdział 2
Analiza teoretyczna problematyki i empiryczne badania zadowolenia z życia 21
2.1. Problematyka szczęścia i zadowolenia z życia 21
2.2. Czym mierzymy szczęście? 25
2.3. Komponenty i czynniki determinujące zadowolenie z życia 28
2.4. Teorie dotyczące genezy szczęścia i zadowolenia z życia 32
2.5. Podmiotowe determinanty doświadczania poczucia szczęścia 38
2.6. Obiektywne determinanty doświadczania poczucia szczęścia 42
Rozdział 3
Analiza teoretyczna problematyki i empiryczne badania inteligencji emocjonalnej 51
3.1. Czym jest inteligencja emocjonalna? 51
3.2. Rola emocji we wnioskowaniu emocjonalnym 57
Rozdział 4
Związek między poziomem zadowolenia z życia a poziomem inteligencji emocjonalnej – badania własne 59
4.1. Wprowadzenie 59
4.1.1. Założenia teoretyczne oraz problem badawczy 59
4.1.2. Zmienne i ich operacjonalizacja 60
4.1.3. Model zależności między zmiennymi 61
4.1.4. Hipotezy badawcze 62
4.1.5. Strategie badań 62
4.1.6. Charakterystyka zastosowanych narzędzi badawczych 63
4.2. Opis grupy badawczej i przebiegu badań 65
4.2.1. Struktura wiekowa skazanych ogółem (N = 80) 67
4.2.2. Struktura wiekowa skazanych mężczyzn (N = 40) 68
4.2.3. Struktura wiekowa skazanych kobiet (N = 40) 70
4.2.4. Struktura wiekowa niekaranych mężczyzn (N = 40) 71
4.2.5. Poziom wykształcenia wśród karanych ogółem (N = 80) 72
4.2.6. Poziom wykształcenia wśród skazanych mężczyzn (N = 40) 74
4.2.7. Poziom wykształcenia wśród skazanych kobiet (N = 40) 75
4.2.8. Poziom wykształcenia wśród mężczyzn niekaranych (N = 40) 76
4.2.9. Rodzaj zakładu karnego, w którym osadzeni są skazani mężczyźni (N = 40) 78
4.2.10. Rodzaj zakładu karnego, w którym osadzone są skazane kobiety (N = 40) 79
4.3. Rodzaj oddziaływania stosowanego wobec skazanych 80
4.3.1. Rodzaj oddziaływania stosowanego wobec skazanych mężczyzn (N = 40) 81
4.3.2. Rodzaj oddziaływania stosowanego wobec skazanych kobiet (N = 40) 82
4.4. Typ zakładu karnego, w którym umieszczeni są skazani 83
4.4.1. Typ zakładu karnego, w którym umieszczeni są skazani mężczyźni (N = 40) 85
4.4.2. Typ zakładu karnego, w którym umieszczone są skazane kobiety (N = 40) 86
4.5. Zastosowane procedury statystyczne 88
Rozdział 5
Wyniki badania 89
5.1. Analiza poziomu szczęścia – wyniki analiz na podstawie Kwestionariusza Zadowolenia z Życia Jana Chodkiewicza 89
5.1.1. Wyniki uzyskane w grupie respondentów ogółem (mężczyzn skazanych, kobiet skazanych i mężczyzn
niekaranych) uczestniczących w badaniu (N = 120) 90
5.1.2. Wyniki uzyskane w grupie skazanych mężczyzn (N = 40) 91
5.1.3. Wyniki uzyskane w grupie skazanych kobiet (N = 40) 92
5.1.4. Wyniki uzyskane w grupie skazanych ogółem (N = 80) 93
5.1.5. Wyniki uzyskane w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 94
5.1.6. Podsumowanie i wnioski 95
5.2. Analiza istotności poziomu zadowolenia z życia w badanych grupach 100
5.2.1. Analiza istotności poziomu zadowolenia z życia w grupie mężczyzn ogółem (N = 80) 101
5.2.2. Analiza istotności poziomu zadowolenia z życia w grupie skazanych ogółem (N = 80) 101
5.3. Analiza poziomu inteligencji emocjonalnej – wyniki analiz na podstawie Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej 107
5.3.1. Wyniki uzyskane w grupie skazanych respondentów ogółem (N = 120) 107
5.3.2. Wyniki uzyskane w grupie skazanych mężczyzn (N = 40) 108
5.3.3. Wyniki uzyskane w grupie skazanych kobiet (N = 40) 109
5.3.4. Wyniki uzyskane w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 109
5.3.5. Wyniki uzyskane w grupie skazanych ogółem (N = 80) 110
5.4. Wyniki średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej 111
5.4.1. Wyniki średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej w grupie skazanych respondentów ogółem (N = 120) 111
5.4.2. Wyniki średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej w grupie skazanych mężczyzn (N = 40) 112
5.4.3. Rozkłady średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej w grupie skazanych kobiet (N = 40) 112
5.4.4. Rozkłady średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej w grupie skazanych ogółem (N = 80) 113
5.4.5. Rozkłady średnich sum uzyskanych w Kwestionariuszu Inteligencji Emocjonalnej w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 114
5.4.6. Podsumowanie i wnioski 114
5.5. Analiza istotności poziomu inteligencji emocjonalnej w badanych grupach 116
5.5.1. Analiza istotności poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie mężczyzn ogółem (N = 80) 117
5.5.2. Analiza istotności poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych ogółem (N = 80) 117
5.6. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia w badanych grupach 120
5.6.1. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia w grupie skazanych mężczyzn (N = 80) 120
5.6.2. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia w grupie skazanych kobiet (N = 40) 123
5.6.3. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia w grupie skazanych ogółem (N = 80) 125
5.6.4. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 128
5.7. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu inteligencji emocjonalnej w badanych grupach 131
5.7.1. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych mężczyzn (N = 40) 132
5.7.2. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych kobiet (N = 40) 133
5.7.3. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych ogółem (N = 80) 134
5.7.4. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 135
5.8. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej w badanych grupach 136
5.8.1. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych mężczyzn (N = 40) 136
5.8.2. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych kobiet (N = 40) 138
5.8.3. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie skazanych ogółem (N = 80) 140
5.8.4. Interpretacja zależności korelacyjnych poziomu zadowolenia z życia i poziomu inteligencji emocjonalnej w grupie niekaranych mężczyzn (N = 40) 142
5.9. Podsumowanie i wnioski 145
Zakończenie 163