TERAPIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- Wydawca: UMCS
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 209
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-227-9146-2
29,70 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 29,70 zł
Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną
Redakcja: Agnieszka Pawlak-Kindler
Publikacja składa się z trzech części.
Pierwsza traktuje o teoretycznych i praktycznych aspektach roli pedagoga specjalnego. Punktem wyjścia całego opracowania stają się rozważania dotyczące etyki zawodu nauczyciela. Przytoczone w artykule dokumenty i projekty regulują lub też podpowiadają, jak nauczyciel powinien funkcjonować w zawodzie oraz jakimi kompetencjami powinien się legitymować.
Kolejny artykuł porusza bardzo istotny temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz realizacji wychowania seksualnego w przestrzeni szkolnej. Pomimo coraz większej świadomości praw przysługującym osobom z tym rodzajem niepełnosprawności sfer ich funkcjonowania seksualnego wydaje się być obwarowana największymi ograniczeniami.
Częśc pierwszą zamyka nowatorskie ujęcie wątków teoretycznych i empirycznych, dotyczących związku między stylami poznawczymi a trudnościami w uczeniu sie ucznia.
W części drugiej zaprezentowano zagadnioenia związane z terapią i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pierwszy artykuł tej części wskazuje na zalety stosowania terapii ręki w pracy z dziećmi z zespołem Downa. Na przykładzie pracy z niespełna 5-letnim chłopcem autorka wyszczególnia niewątpliwie zalety tej terapii.
W drugim artykule autorka przekonuje, że z punktu widzenia rozwoju kontrolowanych reakcji i rozwoju umiejętności istotnych w procesie uczenia się konieczna jest pełna i prawidłowa integracja odruchów tonicznych, będących prymitywnymi odruchami postawy, czyli tonicznego odruchu błędnikowego, asymetrycznego tonicznego odruchu szyjnego i symetrycznego tonicznego odruchu szyjnego. Podaje także gotowe zestawy ćwiczeń integrujących te odruchy.
Tematem przewodnik kolejnego artykułu jest ukazanie biblioterapii, jako jednej z metod z zakresu szeroko rozumianej arteterapii. Przedstawiono w nim elementy i etapy procesu biblioterapeutycznego oraz najczęściej wykorzystywane techniki i środki, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości zastosowania omawianej metody w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Następny artykuł przedstawia najbardziej cenioną i powszechną formę animaloterapii, którą jest praca z udziałem konia, czyli hipoterapia. Autorka bardzo obszernie opisuje zalety tej terapii, załączając kartę kwalifikacyjną na zajęcia hipoterapii Fundacji i Stowarzyszenia Jeździeckiego Osób Niepełnosprawnych HIPPOLAND.
W ostatnim artykule tej części przedstawiono problematykę sprawności fizycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. W analizie uwzględniono różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Autor ukazał wielowymiarowo znaczenie sprawności fizycznej, sportu i rekreacji w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Część trzecia publikacji porusza problematyke terapii osób z autyzmem. Ponieważ osoby z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną stanowią bardzo niejednorodną grupę, dla każdej z nich należy zaordynować indywidualny zestaw odpowiednio dobranych metod.
W pierwszym artykule tej części przedstawiono metody responsywne, oparte na podążaniu za dzieckiem we współczesnych aktywnościach, skoncentrowane na wszechstronnym rozwoju jego kompetencji społecznych, takie jak: model TEACCH, metoda ESDM, DIR/Floortime, terapia zabawą, terapia integracji sensorycznej i inne.
Drugi z artykułów zamieszczonych w tej części sygnalizuje specyfikę nieprawidłowości procesów sensorycznych dzieci z autyzmem oraz wskazuje możliwości terapii poprzez zindywidualizowane programy sekwencji sensorycznych oraz sekwencji sensoryczno-edukacyjnych. Strukturalizacja programu poprzez dokładne określenie czasu trwania każdego ćwiczenia, liczby powtórzeń w ciągu dnia oraz niewykonywania zaproponowanych stymulacji poza sekwencją ma duże znaczenie regulacyjne dla dziecka.
Zgromadzone w niniejszej publikacji artykuły moga stać się przyczynkiem do zgłębienia zagadnień zwiazanych z terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Agnieszka Pawlak-Kindler wstęp do książki Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną
Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną
Redakcja: Agnieszka Pawlak-Kindler
Wstęp.
I. Rola pedagoga specjalnego - teoretyczne i praktyczne aspekty.
Etyka zawodowa oraz kompetencje pedagoga specjalnego.
Wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni szkolnej.
Style poznawcze a trudnościami w uczeniu się - wybrane aspekty teoretyczne i implikacje dla praktyki pedagogicznej.
II. Terapia i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Efektywność terapii ręki w pracy z dzieckiem z zespołem Downa - studium przypadku.
Integracja odruchów tonicznych w terapii i edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
BIBlioterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Hipoterapia w usprawnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Sprawność fizyczna, sport, rekreacja i turystyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
III. Terapia osób z autyzmem - wybrane zagadnienia.
Wybrane metody i techniki postępowania we wczesnej terapii niepełnosprawności intelektualnej i autyzmu.
Sekwencje sensoryczne jako forma pracy z osobami z autyzmem.