
ĆWICZENIA DLA JĄKAJĄCYCH SIĘ I NIE TYLKO
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: I
- Ilość stron: 78
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788382940442
22,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 22,50 zł
Ćwiczenia dla jąkających się i nie tylko stanowią piątą część cyklu wierszyków i ćwiczeń na głoski. Pomysł na ich napisanie zrodził się podczas Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej pt. „Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka”, która odbyła się we wrześniu 2014 roku na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przeglądając ofertę zgromadzonych tam licznie wydawnictw, doszłam do wniosku, że brakuje materiałów do ćwiczeń dla osób z niepłynnością mowy.
Stanęłam przed trudem tworzenia ćwiczeń na każdą głoskę zgodnie ze schematem, jaki otrzymałam w czasie studiów od znakomitej znawczyni tematu – dr Katarzyny Węsierskiej, znacznie jednak rozszerzonym. Zgodnie z tym schematem przedłużone samogłoski zostały oznaczone wielką literą. Równocześnie dodałam do ćwiczeń wyrazy 5- i 6-sylabowe dla osób bardziej zaawansowanych w płynnym mówieniu, natomiast pozostali (w tym dzieci) mogą poprzestać na wypowiadaniu 3–4 wyrazów na jednym oddechu. Opatrzyłam też wszystkie głoski rymowankami, które łatwo zapamiętać i powtarzać przy różnych okazjach.
Mam nadzieję, że moja książka będzie wartościową pomocą dla wszystkich borykających się z jąkaniem i pracujących z nimi logopedów. Zgromadzony materiał można wykorzystać także w terapii wad wymowy, zwłaszcza starszych uczniów czy dorosłych, a także wszystkich, którzy z racji swojego zawodu pragną ćwiczyć płynne wypowiadanie się. Dodatkowym atutem publikacji są ilustracje autorstwa Agaty Fuks i Piotra Olszówki.
Uwagi logopedyczne:
W opracowaniach wyrazów na spółgłoski przed samogłoskami [ę], [ą] uwzględniłam słowa, w których pojawiają się w pierwszej sylabie głoski [ą], [ę], pominęłam natomiast wyrazy, w których litera „ą” jest odczytywana jako „om”, on”, „oń”, a litera „ę” jako „em”, „en”, „eń”, np. poniższe słowa odczytujemy następująco:
trąba – jako „tromba”
trącać – jako „troncać”
trąd – jako „tront”
trądzik – jako „trońdźik”.
A zatem nie wykorzystują one głoski [ą], lecz [o]. Natomiast w wyrazie jednosylabowym na głoskę [k] ujętą przed samogłoską [e] wykorzystałam słowo „kęp”, które odczytuje się jako „kemp”. Wyrazy niebędące w mianowniku uwzględniłam też w innych przykładach. Z kolei jako słowo zaczynające się od sylaby „sio” wpisałam wyraz „siądź”, który odczytuje się jako „śońć”.
Tagi: logopedia książka ,
Głoska a jak arbuz 11
Głoska b jak banan 13
Głoska c jak cukierek 15
Głoska ć jak ciastko 17
Głoska cz jak czekolada 19
Głoska d jak dynia 21
Głoska dz jak dzwonko ryby 23
Głoska dź jak dziczyzna 24
Głoska dż jak dżem 26
Głoska e jak eklerek 27
Głoska f jak frankfurterki 29
Głoska g jak gruszka 31
Głoska ch jak chałka 33
Głoska i jak indyk 35
Głoska j jak jajko 37
Głoska k jak kalafior 39
Głoska l jak lody 41
Głoska ł jak łosoś 43
Głoska m jak makaron 45
Głoska n jak natka pietruszki 47
Głoska ń jak niedzielny obiad 49
Głoska o jak ogórki 51
Głoska p jak pomidor 54
Głoska r jak rodzynki 57
Głoska s jak ser 59
Głoska ś jak śliwka 61
Głoska sz jak szaszłyk 63
Głoska t jak truskawki 65
Głoska u jak udko 67
Głoska w jak winogrona 69
Głoska z jak zrazy 72
Głoska ź jak ziemniaki 74
Głoska ż jak rzodkiewka 76
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej