Opis
Prezentowana książka dowodzi, że zaburzenia czynnościowe układu ruchowego narządu żucia nie są problemem wyodrębnionej specjalizacji i w ich przypadku konieczne jest współdziałanie stomatologii z medycyną ogólną i fizjoterapią. Autorki stworzyły własną szkołę leczenia pacjentów z zaburzeniami narządu żucia. Przez lata wypracowały wartościową metodę diagnostyki i leczenia, i stały się niepodważalnym klinicznym autorytetem w swojej dziedzinie. W przedstawionej publikacji podkreśla się znaczenie instrumentów diagnostycznych, takich jak diagnostyka radiologiczna oraz przestrzenne usytuowanie szczęki w artykulatorze. Te instrumenty w połączeniu z oceną warunków okluzyjnych, postawy ciała pacjenta i jego stanu psychicznego pozwalają dobrze zaplanować leczenie.
Pominięcie któregokolwiek z omawianych etapów może stanowić problem dla terapii, której ważnym elementem jest autorski program fizjoterapii stawów skroniowo-żuchwowych dr n. med. Małgorzaty Kulesy-Mrowieckiej. Zwrócenie uwagi na wzajemne relacje postawy ciała z okluzją zębów to istotny aspekt, który może być czynnikiem stymulującym wielu lekarzy zajmujących się tą problematyką. O słuszności takiego podejścia przekonują bogato udokumentowane opisy wielu przypadków klinicznych.
Publikacja adresowana jest do lekarzy ortodontów, protetyków, stomatologów ogólnych, lekarzy medycyny, fizjoterapeutów oraz neurologopedów, a także studentów stomatologii.
Sprawdź również książkę Dysfunkcja czaszkowo - żuchwowa .
Spis treści
- Wykaz skrótów.
- Podziękowania.
- O książce.
- Przedmowa.
- Medycyna manualna.
- Terapia edukacyjna.
- Bóle w obrębie głowy i szyi – sposoby leczenia.
- Manualna funkcjonalna analiza układu ruchowego narządu żucia według Bumanna.
- Szynoterapia.
- Przypadek 1. 11‑letni uczeń szkoły podstawowej.
- Przypadek 2. 16‑letni uczeń szkoły średniej.
- Przypadek 3. 22‑letnia studentka dziennikarstwa.
- Przypadek 4. 24‑letnia pracownica firmy ubezpieczeniowej.
- Przypadek 5. 9‑letni uczeń szkoły integracyjnej.
- Przypadek 6. 50‑letnia stomatolog.
- Przypadek 7. 16‑letni uczeń 2 klasy technikum mechanicznego.
- Przypadek 8. 22‑letnia studentka resocjalizacji.
- Przypadek 9. 48‑letni strażak.
- Przypadek 10. 10‑letni uczeń szkoły podstawowej.
- Załączniki.
- Posłowie.
- Piśmiennictwo.
Małgorzata Kulesa-Mrowiecka