
ERGONOMIA I ADAPTACJE W TERAPII ZAJĘCIOWEJ
- Wydawca: PZWL
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 193
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-200-5758-4
82,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 79,90 zł
Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej
Autor: Aneta Bac, Paweł Żychowicz, Paulina Aleksandre-Szymanowicz
Patronat merytoryczny: Komitet Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN
W publikacji przedstawiono:
Publikacja zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Przygotowano ją z myślą o studentach kierunku terapia zajęciowa i fizjoterapia. Będzie również pomocna dla aktywnych zawodowo terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i rehabilitantów oraz asystentów osób niepełnosprawnych.
Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej
Autor: Aneta Bac, Paweł Żychowicz, Paulina Aleksandre-Szymanowicz
Część I. Teoretyczne podstawy projektowania środowiska dla osób z niepełnosprawnością.
1. Definicje ergonomii i niepełnosprawności.
1.1. Ergonomia.
1.2. Niepełnosprawność.
Pytania i polecenia sprawdzające.
2. Przepisy prawne dotyczące projektowania środowiska .
Pytania i polecenia sprawdzające.
3. Źródła finansowania adaptacji dla osób z niepełnosprawnością.
3.1. Finansowanie likwidacji barier w środowisku zamieszkania osoby z niepełnosprawnością.
3.2. Finansowanie likwidacji barier architektonicznych, adaptacji pomieszczeń i dostosowania stanowiska pracy dla osoby z niepełnosprawnością.
Pytania i polecenia sprawdzające.
4. Praca i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością.
4.1. Uprawnienia pracowników z niepełnosprawnością.
4.2. Wspieranie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.
Pytania i polecenia sprawdzające.
5. Wybrane zakresy i zasięgi ruchu.
5.1. Zakresy ruchów kręgosłupa.
5.2. Zakresy ruchów kończyny górnej.
5.3. Wymiary wózków inwalidzkich.
5.4. Powierzchnie manewrowe i strefy zasięgów osób z wybranym zaopatrzeniem ortopedycznym.
5.4.1. Powierzchnie manewrowe.
5.4.2. Strefa zasięgu kończyn górnych.
5.5. Zakresy pola widzenia i strefa wygodnej manipulacji.
Pytania i polecenia sprawdzające.
Część II. Wytyczne do projektowania środowiska.
6. Wytyczne ogólne.
6.1. Okna i drzwi.
6.1.1. Okna.
6.1.2. Drzwi.
6.2. Oświetlenie.
6.2.1. Rodzaje źródeł światła.
6.2.2. Moc i barwa oświetlenia.
6.2.3. Ustawienie źródła światła.
6.3. Wentylacja, ogrzewanie i klimatyzacja.
6.3.1. Wentylacja.
6.3.2. Ogrzewanie.
6.3.3. Klimatyzacja.
6.4. Ciągi komunikacyjne.
6.4.1. Pochylnie.
6.4.2. Wejście do budynku.
6.4.3. Wiatrołapy.
6.4.4. Schody.
6.4.5. Windy i platformy.
6.4.6. Korytarze.
Pytania i polecenia sprawdzające.
7. Wytyczne do projektowania wybranych pomieszczeń.
7.1. Kuchnia.
7.1.1. Wytyczne ogólne.
7.1.2. Lokalizacja, wielkosć i typ kuchni.
7.1.3. Podłoga.
7.1.4. Płaszczyzny robocze.
7.1.5. Szafki kuchenne.
7.1.6. Lodówka.
7.1.7. Zlewozmywak.
7.1.8. Płyta kuchenna i piekarnik.
7.2. Łazienka.
7.2.1. Wytyczne ogólne.
7.2.2. Poręcze.
7.2.3. Umywalka.
7.2.4. Toaleta.
7.2.5. Kabina prysznicowa.
7.2.6. Wanna.
7.2.7. Lustro.
7.2.8. Szafki.
7.2.9. pralka i suszarka.
7.2.10. Bidet.
7.3. Sypialnia.
7.3.1. Wytyczne ogólne.
7.3.2. Łóżko.
7.3.3. Szafa i garderoba.
7.3.4. Onko i oświetlenie.
7.4. Pokój dzienny.
7.4.1. Wytyczne ogólne.
7.4.2. Kanapa i fotele.
7.4.3. Meble do przechowywania.
7.4.4. Szafka na sprzęt audiowizualny.
7.4.5. Stół i krzesła.
7.4.6. Stoliki pomocnicze i okolicznościowe.
7.5. Pomieszczenie i stanowisko pracy.
7.5.1. Wytyczne ogolne.
7.5.2. Pomieszczenie.
7.5.3. Dojście do stanowiska pracy.
7.5.4. Stanowisko pracy.
7.5.5. Krzesła rehabilitacyjne.
7.5.6. Pomoce techniczne.
Pytania i polecenia sprawdzające.
8. Wytyczne do projektowania wybranych obiektów użyteczności publicznej i transportu.
8.1. Szkoła.
8.2. Urząd.
8.3. Transport.
8.3.1. Lotnisko.
8.3.2. Autobus, tramwaj i przystanek.
8.3.3. Pociąg i dworzec kolejowy.
8.3.4. Samochód.
8.4. Przejście dla pieszych.
8.4.1. Wytyczne ogólne.
8.4.2. Sygnalizacja dzwiękowa.
8.4.3. Faktura powierzchni.
Pytania i polecenia sprawdzające.
Część III. Ergonomia wykonywania czynności życia codziennego.
9. Wykonywanie czynnosci w pozycji stojącej.
9.1. Prasowanie.
9.2. Gotowanie i przygotowanie posiłków.
9.3. Sprzątanie.
Pytania i polecenia sprawdzające.
10. Wykonywanie czynności w pozycji siedzącej.
10.1. Pisanie i rysowanie.
10.2. Dobór wózka inwalidzkiego.
10.3. Przestrzen do wykonywania codziennych zajęć.
Pytania i polecenia sprawdzające.
11. Podnoszenie i przenoszenie rzeczy i osób.
Pytania i polecenia sprawdzające.
Część IV. Wybrane adaptacje pomagające w ergonomicznym wykonywaniu czynności życia codziennego.
12. Wybrane podstawowe czynności życia codziennego.
12.1. Kąpiel.
12.1.1. Przykładowe składowe czynności.
12.1.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
12.1.3. Wybrane modyfikacje czynności.
12.2. Ubieranie się - zakładanie skarpet.
12.2.1.Przykładowe składowe czynności.
12.2.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
12.2.3. Przykładowe modyfikacje czynności.
12.3. Jedzenie.
12.3.1. Przykładowe składowe czynności.
12.3.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
12.3.3. Wybrane modyfikacje czynności.
12.4. Korzystanie z toalety.
12.4.1.Przykładowe składowe czynności.
12.4.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
12.4.3. Przykładowe modyfikacje czynności.
Pytania i polecenia sprawdzające.
13. Wybrane złożone czynności życia codziennego.
13.1. Lekkie prace domowe - odkurzanie.
13.1.1.Przykładowe składowe czynności.
13.1.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
13.1.3. Przykładowe modyfikacje czynności.
13.2. Przygotowanie jedzenia - kanapki.
13.2.1.Przykładowe składowe czynności.
13.2.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
13.2.3. Przykładowe modyfikacje czynności.
13.3. Odpoczynek i sen.
13.3.1.Przykładowe składowe czynności.
13.3.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
13.3.3. Wybrane modyfikacje czynności.
13.4. Robienie zakupów.
13.4.1.Przykładowe składowe czynności.
13.4.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
13.4.3. Wybrane modyfikacje czynności.
Pytania i polecenia sprawdzające.
14. Wybrane czynności związane z czasem wolnym, wypoczynkiem i życiem społecznym.
14.1. Gry towarzyskie i komputerowe.
14.1.1.Przykładowe składowe czynności.
14.1.2. Wybrane adaptacje środowiskowe.
14.1.3. Przykładowe modyfikacje czynności.
Pytania i polecenia sprawdzające.
Stwardnienie rozsiane to choroba, która charakteryzuje się uszkodzeniem osłonek...
czytaj więcejZapalenie tęczówki to jedno z poważniejszych schorzeń okulistycznych, które...
czytaj więcejAmyloidoza jest schorzeniem, które wciąż pozostaje zagadką dla wielu pacjentów...
czytaj więcejAlkaptonuria, znana także jako ochronoza, jest uwarunkowaną genetycznie chorobą...
czytaj więcejZespół Sharpa, znany również jako mieszana choroba tkanki łącznej (MCTD, Mixed...
czytaj więcejZespół Edwardsa, czyli trisomia 18, jest jednym z najbardziej powszechnych zespołów...
czytaj więcejOstra białaczka promielocytowa (APL) to jeden z najbardziej skomplikowanych i zarazem...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejBiałaczka plazmocytowa, znana również jako szpiczak mnogi, jest rodzajem nowotworu...
czytaj więcejW codziennej praktyce medycznej spotykamy się z różnymi stanami zdrowotnymi, które...
czytaj więcejTkanka łączna jest fundamentem, który łączy, wspiera i chroni inne tkanki i narządy....
czytaj więcejMukowiscydoza, znana także jako zwłóknienie torbielowate, jest przewlekłą, postępującą...
czytaj więcej