Opis
(...)Książka ta stanowi podsumowanie kilkuletnich prac badawczo-naukowych autora z zakresu zarządzania kompetencjami personelu w szpitalach, realizowanych w ramach międzyuczelnianego Zespołu do Badań nad Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna” przy Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego(...)
Autor skupia się na kompetencjach menedżerskich, a ściślej na kompetencjach kadry kierowniczej szpitali. Taki wybór pola badawczego zasługuje niewątpliwie na pełną akceptację, jeśli wziąć pod uwagę odrębność, jaką nacechowana jest działalność szpitali.
Z recenzji prof. dr hab. inż. Małgorzaty Elżbiety Gablety Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Prezentowana rozprawa ma charakter pełny i komplementarny, a jej największą zaletą jest rzeczywiste połączenie wiedzy teoretycznej z praktyką. Było to możliwe dzięki rozległej wiedzy Autora z zakresu problematyki zarządzania zasobami ludzkimi oraz specyfiki organizacyjnej szpitali. Połączenie tych dwóch dziedzin pozwoliło na kreślenie szeroko zarysowanego wywodu teoretycznego, pozostającego w pełnej harmonii z omawianymi w dalszej części kompetencjami personelu medycznego.
Z recenzji dr. hab. Łukasza Gawła Uniwersytet Jagielloński
Marcin Kęsy uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2006 roku. W swoich pracach naukowo-badawczych specjalizował się w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach szpitalnych. Jest członkiem Zespołu do Badań nad Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna” przy Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz członkiem Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowia. Piastował funkcję prorektora ds. nauczania w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Wałczu w latach 2007–2009. W 2009 oraz 2010 roku odbył staże naukowo-dydaktyczne na Uniwersytecie Paryż XIII. Był członkiem zespołu realizującego trzy granty badawcze w latach 2008–2013, a od 2009 roku prowadzi badania indywidualne w szpitalach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. Jest autorem trzech monografii indywidualnych, współredaktorem i współautorem dwóch monografii zbiorowych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w szpitalach oraz ponad 60 artykułów opublikowanych w kraju i za granicą.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Teoretyczne ujęcie problematyki kompetencji pracowników
1.1. Ujęcie kompetencji w naukach o zarządzaniu
1.2. Analiza pojęciowa zagadnienia kompetencji na podstawie literatury przedmiotu
1.3. Typologie kompetencji w naukach o zarządzaniu
1.4. Struktura kompetencji interpersonalnych
1.5. Znaczenie kompetencji w funkcjonowaniu organizacji
1.6. Doskonalenie kompetencji pracowniczych
Rozdział 2. Kompetencje personelu medycznego
2.1. Organizacja pracy w szpitalach
2.2. Struktura zawodowa personelu medycznego
2.3. Kompetencje zawodowe personelu medycznego
2.4. Ścieżka profesjonalna lekarzy
2.5. Ścieżka profesjonalna pielęgniarek
2.6. Składowe kompetencji menedżerskich w organizacji szpitalnej
Rozdział 3. Metodologia badań empirycznych
3.1. Proces analizy kompetencji menedżerskich
3.2. Prezentacja pola badawczego
3.3. Formułowanie celów oraz hipotez badawczych
3.4. Dobór próby badawczej
3.5. Charakterystyka narzędzi pomiarowych
3.6. Wnioski z badań pilotażowych
3.7. Wielokryteriowe przedstawienie podmiotów badania
3.8. Prezentacja próby badawczej
Rozdział 4. Ocena wiedzy menedżerskiej personelu medycznego
4.1. Charakterystyka wiedzy menedżerskiej
4.2. Wiedza personelu medycznego z zakresu zarządzania
4.2.1. Działy wiedzy z zarządzania istotne dla personelu medycznego
4.2.2. Formy doskonalenia wiedzy zarządczej
4.3. Wiedza menedżerska pożądana przez personel medyczny
4.3.1. Zapotrzebowanie personelu medycznego na wiedzę zarządczą
4.3.2. Formy dokształcania personelu medycznego
4.4. Pogłębione studium badawcze
Rozdział 5. Ocena umiejętności interpersonalnych personelu medycznego
5.1. Charakterystyka umiejętności interpersonalnych
5.2. Rzeczywiste umiejętności interpersonalne personelu medycznego
5.3. Postulowane umiejętności interpersonalne dla pracowników pełniących funkcje kierownicze
5.4. Motywacja personelu medycznego do doskonalenia swoich kompetencji zarządczych
5.5. Stan relacji i procesu komunikowania się w ocenie personelu medycznego
Rozdział 6. Ocena wiedzy menedżerskiej zarządzających szpitalami
6.1. Wiedza z zakresu zarządzania pracowników piastujących funkcje kierownicze
6.2. Zapotrzebowanie na wiedzę menedżerską pracowników pełniących funkcje kierownicze
Rozdział 7. Ocena umiejętności interpersonalnych menedżerów opieki zdrowia
7.1. Charakterystyka umiejętności interpersonalnych menedżerów
7.2. Motywacja menedżerów opieki zdrowia do doskonalenia swoich kompetencji zarządczych
Rozdział 8. Koncepcja zmian organizacyjnych oraz innowacji szkoleniowych w szpitalach
8.1. Deficyt kompetencyjny funkcji kierowniczych
8.2. Propozycja zmian organizacyjnych
8.3. Metody szkoleń kierowane do menedżerów medycznych
8.4. Ograniczenia wdrażanych przemian
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
A. Tabele
B. Rysunki
Streszczenie
Abstract