MEDYCYNA NARRACYJNA TEORIA I PRAKTYKA
- Wydawca: Medycyna Praktyczna
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 435
- Oprawa: twarda
- ISBN: 9788374306164
81,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 67,50 zł
Medycyna narracyjna Teoria i praktyka
Autor: Rita Charon, Sayantani DasGupta, Nellie Hermann, Craig Irvine, Eric R. Marcus, Edgar Rivera Colón, Danielle Spencer, Maura Spiegel
Medycyna narracyjna była na początku ścisłą dyscypliną kliniczną i teoretyczną, stawiającą sobie za cel udoskonalenie opieki zdrowotnej aby przyczynić się do odejścia od bezosobowej, żądnej zysku opieki zdrowotnej ku praktyce otwartej na poznawanie, dostrajającej się do jednostkowości, praktyce, która wypływa z wewnętrznych zasobów uczestników klinicznego spotkania.
Medycyna narracyjna Teoria i praktyka stanie się zapewne pozycją obowiązkową w bibliotekach klinicystów zaangażowanych w doskonalenie opieki, którą świadczą swoim pacjentom. Szczególnie użyteczna będzie dla studentów psychologii i socjologii zdrowia i medycyny oraz kierunków medycznych, a także literaturoznawców, filozofów i innych zainteresowanych humanistyką medyczną i komunikacją w opiece zdrowotnej. Będzie ponadto istotną pozycją referencyjną dla badaczy w obszarach nauk społecznych i nauk o zdrowiu, przedstawia bowiem zarówno filozoficzne korzenie, jak i kliniczną praktykę w opiece zdrowotnej i pedagogice. Książka ta wypełnia istotną lukę w obszarze humanistyki medycznej w Polsce, zapewniając klarowny wykład filozofii praktyki, ugruntowany w szczegółowych wskazówkach dotyczących takich praktycznych zagadnień, jak wybór tekstów, z którymi pracuje się na zajęciach, moderowanie dyskusji, wymyślanie inspiracji do kreatywnego pisania oraz odpowiadanie na teksty studentów.
Medycyna narracyjna Teoria i praktyka
Autor: Rita Charon, Sayantani DasGupta, Nellie Hermann, Craig Irvine, Eric R. Marcus, Edgar Rivera Colón, Danielle Spencer, Maura Spiegel
Wprowadzenie
Wstęp do wydania polskiego
Część I. Intersubiektywność
Rozdział 1. Świadectwa siebie: odkrywanie relacyjności poprzez literaturę
Rozdział 2. O tym, co robimy i co się dzieje naprawdę: literatura, doświadczenie, emocje i relacyjność podczas zajęć
Część II. Dualizm, człowieczeństwo i ucieleśnienie
Rozdział 3. Dualizm jako źródło cierpień I: filozofia, literatura i medycyna
Rozdział 4. Dualizm jako źródło cierpień II: filozoficzne remedium
Rozdział 5. I zachowaj nas od pewności: trening etyki narracyjnej
Część III. Tożsamości w pedagogice
Rozdział 6. Polityczność pedagogiki: kalekowanie, queerowanie i od-domawianie humanistyki zdrowia
Część IV. Uważne czytanie
Rozdział 7. Uważne czytanie – metoda charakteryzująca praktykę medycyny narracyjnej
Rozdział 8. Strategie treningu uważnego czytania
Część V. Kreatywność
Rozdział 9. Kreatywność: co, gdzie i dlaczego?
Rozdział 10. Czy można uczyć kreatywności?
Część VI. Jakościowe metody zdobywania wiedzy
Rozdział 11. Ze schodów przeciwpożarowych do danych jakościowych: pedagogiczna motywacja, ucieleśnione badania oraz wrażliwy słuch medycyny narracyjnej
Część VII. Praktyka kliniczna
Rozdział 12. Narracyjna przemiana zdrowia i opieki zdrowotnej
Rozdział 13. Jak medycyna narracyjna może przysłużyć się klinice
Noty o autorach
Bibliografia
Indeks