Opis
Ta książka to świetny opis mechanizmów – społecznych, emocjonalnych, środowiskowych – powstawania i narastania u młodych ludzi gniewu i przeradzania się go w agresywne zachowania. Autor pracował jako psycholog w kilkunastu amerykańskich najtrudniejszych szkołach ponadpodstawowych, w których miał do czynienia z wybitnie trudną młodzieżą z grupy wysokiego ryzyka. Zamieszcza on wiele arcyciekawych opisów konkretnych przypadków i zastosowanych metod. Część II książki, rozpoczynająca się od rozdziału szóstego., to podzielony na pięć tematycznych modułów poradnik dla psychologów, nauczycieli i terapeutów, prowadzących zajęcia z młodymi ludźmi „z krótkim lontem”. Każdy moduł obejmuje kilka spotkań, na których ćwiczy się umiejętności rozpoznawania i stopniowania gniewu, znajdowania i stosowania zachowań alternatywnych, oceniania korzyści czy strat płynących z konkretnych zachowań, prowadzenia „dzienniczka kłopotów” i oceny postępów. Poza ogromną przydatnością praktyczną – w każdej szkole ponadpodstawowej – książka jest napisana barwnym, żywym językiem, która znakomicie ułatwia wgłębianie się w trudny, niekiedy bolesny temat.
Spis treści
1. Problem i kierunki zmian
2. Warunki i okoliczności, w jakich rodzą się agresywne zachowania uczniów
3. Racjonalne uzasadnienia i najlepsze metody treningu umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją
4. Badania przesiewowe, identyfikacja i diagnoza kandydatów do treningu radzenia sobie z gniewem i agresją
5. Rozpoczęcie treningu umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją
6. Poradnik. trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją. Wstęp