
POZYTYWNE INTERWENCJE PSYCHOLOGICZNE DOBROSTAN A ZACHOWANIA INTENCJONALNE
- Wydawca: Zysk
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: I
- Ilość stron: 304
- Oprawa: twarda
- ISBN: 978-83-7785-869-1
39,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł
Pozytywne interwencje można zdefiniować jako inicjowane przez psychologa lub stosowane w ramach samopomocy, uzasadnione teoretycznie i empirycznie aktywności promujące pozytywne emocje, przekonania lub działania, które prowadzą do wzrostu poziomu szczęścia u osób zdrowych i mogą być skuteczne również w grupach klinicznych.
Psychologia pozytywna ukuła termin „pozytywne interwencje”, aby reaktywować, zintegrować i rozwijać badania nad metodami zwiększania szczęścia, a także jako uzupełnienie klasycznych form pomocy psychologicznej ukierunkowanej na redukcję różnych postaci cierpienia. W ten sposób pozytywne interwencje wpisują się w nurt refleksji poświęconej zdrowiu psychicznemu definiowanemu za pomocą dwóch względnie niezależnych od siebie wymiarów ludzkiej psychiki: jako brak zaburzeń psychicznych oraz obecność dobrostanu.
„Łukasz Kaczmarek pokazuje, jak podejście zwane psychologią pozytywną łączyć z wiedzą o teorii intencjonalnych zachowań i koncepcjach dobrostanu.
Monografia ta wyróżnia się w obszarze badań dotyczących psychologii pozytywnej. Podaje wiele możliwości stosowania tej wiedzy w praktyce, ale różni się od popularnych poradników poziomem, precyzją, krytycyzmem.
Autor nie unika trudnych pytań: czytelnik musi się zastanowić choćby nad tym, czy szczęście powinno być promowane.
Lektura tej książki jest przyjemna i skłania do refleksji. Zachęca też do podjęcia badań empirycznych nad pozytywnymi interwencjami”.
prof. dr hab. Helena Sęk
Rozdział 1. Psychologia pozytywna
1.1. Wprowadzenie
1.2. Czym jest psychologia pozytywna
1.3. Pełne zdrowie psychiczne
1.4. Psychologia pozytywna w Polsce
1.5. Prekursorzy psychologii pozytywnej
w Polsce
1.6. Co nowego jest w psychologii pozytywnej
- realizacja założeń
1.7. Czym są pozytywne interwencje
psychologiczne
1.7.1. Uzasadnienie teoretyczne i empiryczne
1.7.2. Odniesienie wprost do psychologii
pozytywnej
1.7.3. Promocja szczęścia a redukcja cierpienia
1.7.4. Aktywności a interwencje
1.8. Wnioski
Rozdział 2. Konceptualizacja szczęścia
2.1. Wprowadzenie
2.2. Perspektywa filozoficzna
2.3. Dobrostan subiektywny
2.4. Dobrostan psychologiczny
2.5. Dobrostan społeczny
2.6. Dobrostan eudajmonistyczny
2.7. Prosperowanie socjopsychologiczne
2.8. Szczęście autentyczne i model PERMA
2.9. Cebulowa teoria szczęścia
2.10. Szczęście obiektywne
2.11. Wnioski
Rozdział 3. Aktywność intencjonalna a szczęście
3.1. Wprowadzenie
3.2. Czynniki genetyczne
3.3. Pozytywne okoliczności i wydarzenia
życiowe
3.4. Aktywność intencjonalna
3.5. Siły charakteru
3.6. Model aktywności pozytywnych
3.7. Model prewencji adaptacji hedonistycznej
3.8. Model pozytywnych interwencji
a regulacja emocji
3.9. Model zachowania planowanego
3.10. Wnioski
Rozdział 4. Składniki aktywne pozytywnych interwencji
4.1. Wprowadzenie
4.2. Pogłębianie pozytywnych doświadczeń
4.3. Kapitalizacja pozytywnych emocji
4.4. Optymizm
4.5. Życzliwość
4.6. Wdzięczność
4.7. Wybaczenie
4.8. Angażowanie sił sygnaturowych
4.9. Wnioski
Rozdział 5. Skuteczność i efektywność pozytywnych interwencji
5.1. Wprowadzenie
5.2. Skuteczność pozytywnych interwencji
5.3. Efektywność pozytywnych interwencji
5.4. Metody docierania z interwencją
do odbiorców
5.5. Wnioski
Rozdział 6. Czy szczęście powinno być promowane?
6.1. Wprowadzenie
6.2. Szczęście jako cel i środek
6.3. Nadmierne wartościowanie szczęścia
6.4. Zbyt szybka dynamika wzrostu
6.5. Przeciążenie wyborem i maksymalizm
decyzyjny
6.6. Uporczywość pozytywnych emocji
6.7. Rola państwa w kształtowaniu szczęścia
obywateli
6.8. Wnioski
Rozdział 7. Badania własne: źródła motywacji
do podejmowania pozytywnych interwencji psychologicznych
7.1. Wprowadzenie
7.2. Intencja realizacji pozytywnych interwencji i jej
uwarunkowania
7.3. Postawy, subiektywne normy i spostrzegana
kontrola a pozytywne interwencje
7.4. Wpływ wsparcia informacyjnego na inicjowanie
pozytywnych interwencji
7.5. Różnice motywacyjne w zależności
od rodzaju interwencji
7.6. Wnioski
Rozdział 8. Perspektywy rozwoju pozytywnych interwencji
8.1. Wprowadzenie
8.2. Poszukiwanie nowych interwencji
8.3. Lepszy pomiar efektów interwencji
8.4. Koncentracja na efektywności
8.5. Odkrywanie ciemnej strony pozytywnych
interwencji
8.6. Wnioski
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej