Opis
Rola i zakres promocji zdrowia są potencjalnie nieograniczone, a we współczesnych systemach ochrony zdrowia przypisuje się jej, coraz większe znaczenie. Promocja zdrowia w swojej najprostszej formie oznacza poprawianie zdrowia. Jest to podstawowy aspekt pielęgniarstwa i innych profesji opieki zdrowotnej oraz jedno z najważniejszych zadań w dziedzinie zdrowia. Dotychczasowe idee i perspektywy rozwoju promocji zdrowia wyznaczają nowe zadania dla pielęgniarek i położnych.
Do chwili obecnej nie było podręcznika, który obejmowałby zagadnienia z zakresu promocji zdrowia przeznaczonego dla pielęgniarek i położnych. Niniejsza książka skierowana jest przede wszystkim do studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Czynne zawodowo pielęgniarki i położne również znajdą tu treści, które będą użyteczne w ich codziennej pracy. Celem autorów podręcznika jest przede wszystkim przygotowanie Czytelników do twórczego włączenia się w realizację szeroko rozumianej promocji zdrowia. Zawarte treści nie wyczerpują całego spektrum problemów. Interdyscyplinarność i złożoność zagadnień związanych z promocją zdrowia powinny być inspiracją do dalszych poszukiwań. Podręcznik powstał przy udziale pracowników naukowo-dydaktycznych ośrodków akademickich z całej Polski, co pozwoliło na ukazanie zagadnień z perspektywy różnych doświadczeń.
W przygotowaniu jest tom II podręcznika poświęcony promocja zdrowia w praktyce pielęgniarskiej.
Spis treści
Autorzy 5
Wstęp 9
Rozdział 1
ZDROWIE JAKO WARTOŚĆ
Rozdział 2
PSYCHOSPOŁECZNY KONTEKST PROMOCJI ZDROWIA
2.1. Wybrane zagadnienia z psychologii zdrowia
2.1.1. Psychologiczne aspekty promocji zdrowia na różnych etapach życia człowieka
2.2. Społeczny wymiar zdrowia
2.3. Zachowania zdrowotne
Rozdział 3
WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PROMOCJI ZDROWIA
3.1. Rozwój promocji zdrowia
3.1.1. Historia promocji zdrowia w Polsce
3.2. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej
3.2.1. Edukacja zdrowotna – zadania pielęgniarki w promocji zdrowia
3.3. Profilaktyka jako element promocji zdrowia
3.4. Polityka zdrowotna a promocja zdrowia
3.5. Teoretyczne podstawy konstruowania programów dla potrzeb promocji zdrowia
3.6. Marketing społeczny a promocja zdrowia
Rozdział 4
PROMOCJA ZDROWIA W SPOŁECZNOŚCIACH LOKALNYCH
4.1. Promocja zdrowia w społecznościach lokalnych
4.2. Zdrowe Miasto, Zdrowa Gmina, Województwo promujące zdrowie
4.3. Szkoła promująca zdrowie
4.4. Zakład Pracy promujący zdrowie. Zdrowe miejsce pracy
4.5. Szpital promujący zdrowie
Rozdział 5
PROMOCJA ZDROWIA A PIELĘGNIARSTWO
5.1. Promocja zdrowia w filozofii i teoriach pielęgniarstwa
5.2. Promocja zdrowia a proces pielęgnowania
5.3. Diagnoza dla potrzeb promocji zdrowia
Rozdział 6
WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ W PROMOCJI ZDROWIA
Rozdział 7
PORADNICTWO W PRACY PIELĘGNIARKI I POŁOŻNEJ
Rozdział 8
ETYCZNO-DEONTOLOGICZNE ASPEKTY
PROMOCJI ZDROWIA
Indeks