Opis
"Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak przekuć je w metodyczne cnoty" autorstwa Moniki Badeckiej-Kozikowskiej
Książka ta - napisana żywym, barwnym językiem, z wielką dawka humoru - ma charakter praktycznego poradnika, wspartego podwalinami teoretycznymi. Powstała w wyniku analizy przeprowadzonych przez Autorkę szerokich badań statystycznych.
Autorka ujawnia wprawdzie i wytyka nauczycielom braki i błędy metodyczne, nazwane grzechami, ale tylko po to, aby im pomóc nie popełniać ich więcej. Pokazuje, jak każdy z metodycznych grzechów przekuć w metodyczną cnotę - czyli, jakie zmiany wprowadzić w sposobie nauczania, aby stać się świetnym nauczycielem, za którym przepadają jego uczniowie.
Dr monika Badecka-Kozikowska jest ekspertem i entuzjastką nowoczesnego nauczania języka angielskiego, co zaowocowało napisaniem przez nią szeregu poradników metodycznych dla nauczycieli języków obcych. Bazą i gwarancją skutecznej nauki języka obcego jest, wg dr Badeckiej, dobry warsztat metodyczny nauczyciela i umiejętność jego wykorzystania, wraz z uruchomieniem na zajęciach pozytywnych emocji u uczniów. Przyjemność i satysfakcja z uczestnictwa ucznia w interesujących i angażujących komunikacyjnych zadaniach językowych powinny wynikac z wcześniejszej, solidnej i kontrolowanej praktyki językowej, zgrabnie przeprowadzonej przez nauczyciela.
Spis treści
"Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak przekuć je w metodyczne cnoty" autorstwa Moniki Badeckiej-Kozikowskiej
Wstęp.
Rozdział 1 O tym, jak ujawniły się grzechy i cnoty nauczycieli języka angielskiego.
1.1. Umiejętności nauczyciela i konieczne warunki do uruchomienia skutecznego warsztatu metodycznego.
1.2. Niezbędne narzędzia jako elementy wyposażenia warsztatu metodycznego kompetentnego nauczyciela języka obcego.
1.3. Uczniowie o warsztacie swoich nauczycieli.
Rozdział 2 Grzechy główne 1 i 2:
- Grzech niepełnej dedukcyjnej prezentacji nowych elementów języka, wspartej językiem polskim.
- Grzech braku praktyki kontrolowanej nowo wprowadzonych elementów języka.
2.1. Obietnica poprawy i zadośćuczynienie za grzechy 1 i 2.
2.2.U teoretycznych źródeł metodycznych cnót.
Rozdział 3 Grzechy główne 3 i 4
- Grzech zawłaszczenia lekcji przez nauczyciela.
- Grzech złego projektowania i nieprawidłowego wdrażania aktywności komunikacyjnych.
3.1. Gdzie i kiedy schodzimy na złą drogę i jak powrócić na dobrą?
3.2. Diabeł tkwi w doborze modeli interakcji.
3.3. U źródeł teorii wspierającej praktykę.
Rozdział 4 Grzech główny 5:
- Grzech niedoskonałego doskonalenia sprawności receptywnych.
4.1. Co trzeba wiedziec o niereceptywności sprawności receptywnych żeby ich nauczyć?
4.2. Ujawniamy grzech niedoskonałego doskonalenia czytania ze zrozumieniem.
4.3. U teoretycznych źródeł natury słuchania ze zrozumieniem.
4.4. Mini-katechizm organizowania czytania i słuchania ze zrozumieniem.
Rozdział 5 Grzechy główne 6 i 7.
5.1. Co mądrzy ludzie uważają na temat tłumaczenia i czytania na głos w klasie języka obcego?
5.2. Jak porzucić złe nawyki tłumaczenia i czytania na głos?
Rozdział 6 O grzeszkach pomniejszych, ale dokuczliwych.
6.1. Grzeszek nieprzyjaźnie zagospodarowanej przestrzeni.
6.2. Cnota obecności i grzeszek jej sprawdzania.
6.3. Święte i odwieczne zapisywanie tematu.
6.4. Mania pisania.
6.5. Chaos i gadulstwo zamień na minimum słów, gesty i przykłady.
6.6. Grzeszek bezruchu nauczyciela leniucha stacjonującego w bazie.
6.7. Grzeszek kaznodziejstwa, czyli mowa jest srebrem, a milczenie (nauczyciela) złotem.
6.8. Grzeszek bezcelowej lekcji (to właściwie potworne GRZESZYSKO!).
6.9. Grzeszek bezbarwnej i niemej lekcyjnej sztampy.
Rozdział 7 Warsztat metodyczny nauczyciela języka angielskiego szkół ponadpodstawowych. Badania statystyczne.
7.1. Wprowadzenie.
7.2. Cel badań.
7.3. Schemat badań.
7.4. Dobór i charakterystyka próby.
7.5. Metody badawcze.
7.6. Narzędzia badawcze.
7.7. Opis przebiegu badań.
Rozdział 8 Warsztat metodyczny nauczycieli języka angielskiego szkół ponadpodstawowych: prezentacja i analiza wyników badań.
8.1. Zestawienia procentowe odpowiedzi do pytań Ankiety ucznia.
8.2. Współzależność występowania elementów warsztatu metodycznego.
8.3. Odpowiedzi na pytania badawcze.
8.4. Otwarcie dalszych pytań badawczych.
Aneksy.
Bibliografia.