Opis
Superwizja jest immanentną metodą kształcenia psychoterapeutów- niezależnie od modelu teoretycznego psychoterapii. Wymóg korzystania z superwizji znajduje się w standardach stowarzyszeń i towarzystw szkolących do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty- bez względu na model teoretyczny, w jakim szkolony jest przyszły psychoterapeuta. Superwizja jest procesem, w którym superwizor, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia, obserwuje przebieg psychoterapii i kieruje nim. Wspiera terapeutę w wyborze skutecznych strategii oraz przewiduje konsekwencje ich zastosowania, a celem jest poprawa jakości życia pacjenta.
W pierwszej części książki Superwizja w psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Koncepcje, procedury, narzędzia, klinicyści, nauczyciele psychoterapii prezentują zarówno obecny stan wiedzy i rozważań na temat superwizji, jak i obszary „niewiadomego”. Druga część poświęcona jest wybranym, istotnym dla procesu superwizji aspektom pracy terapeutycznej, które wymagają uwagi. Ostatnia część dotyczy zagadnień etycznych i prawnych w psychoterapii oraz superwizji poznawczo-behawioralnej. Przypominane są min. filozoficzne korzenie pojęć moralności, etyki, dobra i cnoty w odniesieniu do pragmatyki zawodu psychoterapeuty. W aneksie, który stanowi odrębna część książki umieszczone zostały formularze, skale oceny i zalecenia wypracowane w ciągu ostatnich 10 lat gromadzenia doświadczeń w nauczaniu psychoterapii i superwizji.
Niniejsza książka pomoże stać się jeszcze bardziej zajmującym, inspirującym i godnym zapamiętania superwizorem. Praca ma walory dydaktyczne nie tylko dla psychoterapeutów i superwizorów, ale także dla nauczycieli akademickich i studentów, zwłaszcza takich kierunków jak psychologia kliniczna, psychiatria czy pedagogika specjalna.
Tagi:
terapia poznawczo-behawioralna książka , psychoterapia książki
Spis treści
I. SUPERWIZJA ZAGADNIENIA OGÓLNE
Rozdział 1. Znaczenie superwizji
Rozdział 2. Superwizja – zagadnienia ogólne i szczegółowe
Rozdział 3. Superwizja w terapii poznawczo-behawioralnej
II. WYBRANE ASPEKTY PSYCHOTERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ ISTOTNE DLA PROCESU SUPERWIZJI
Rozdział 4. Superwizja w psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży
Rozdział 5. Występowanie objawów psychopatologicznych w schorzeniach ogólnoustrojowych – znaczenie w konceptualizacji problemu pacjenta
Rozdział 6. Podstawy psychofarmakologii w kontekście konceptualizacji poznawczej
Rozdział 7. Terapeuta poznawczo-behawioralny jako terapeuta empatyczny
Rozdział 8. Dopasowanie osobowości pacjent–terapeuta a skuteczność psychoterapii
Rozdział 9. Higiena psychiczna psychoterapeuty – jak skutecznie dbać o siebie
Rozdział 10. Terapia poznawczo-behawioralna i superwizja w kontekście wielokulturowym
III. ZAGADNIENIA ETYCZNE I PRAWNE W TERAPII I SUPERWIZJI
Rozdział 11. Filozoficzne aspekty kodeksu etycznego w zawodzie psychologa/psychoterapeuty
Rozdział 12. Aspekty etyczne psychoterapii i superwizji terapii poznawczo-behawioralnej
Rozdział 13. Prawne aspekty psychoterapii
IV. ANEKSY
Aneks 1. Niezbędnik superwizora
Aneks 2. Kształcenie superwizorów – przykłady standardów i programu szkolenia superwizorów Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB
Aneks 3. Kodeks etyczny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof Zdzisława Bizonia
Ewa Pragłowska
Agnieszka Popiel