ZABURZENIE OSOBOWOŚCI BORDERLINE U MŁODZIEŻY
- Wydawca: Scholar
- Rok wydania: 2023
- Wydanie: I
- Ilość stron: 370
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788366849198
56,36 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 64,05 zł
Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży
Autor: Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska
Publikacja jest próbą odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące stopnia oraz zakresu prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania młodych ludzi w kontekście zaburzeń osobowości. Ogromna dynamika zmian zachodzących w okresie adolescencji pokazuje, że wiele ze zdiagnozowanych w tym czasie zaburzeń psychicznych i zachowania przemija, zwłaszcza gdy młody człowiek lub jego rodzina uzyskują stosowną pomoc.
Zaburzenie osobowości borderline ma bardzo różne oblicza, które określa się mianem obrazu klinicznego tego zaburzenia. Jednakowoż każda jego postać przykuwa uwagę i jest źródłem cierpienia młodego człowieka i jego najbliższych z powodu niestabilności relacji społecznych, labilności emocjonalnej, trudności w określeniu własnej tożsamości i różnych zaburzeń zachowania, w tym tendencji do samouszkodzeń i podejmowania zachowań samobójczych. (…)
Mamy nadzieję, że lektura pozwoli na lepsze zrozumienie tych młodych ludzi, którzy cierpią psychicznie, ponieważ nieustająco i permanentnie obawiają się odrzucenia, wybuchają gwałtownym gniewem i nie potrafią go kontrolować w sytuacjach niewielkich frustracji, doświadczają skrajnie intensywnych wahań nastroju, samookaleczają się, wykazują skłonność do niebezpiecznych zachowań ryzykownych i mają problemy w utrzymaniu bardziej trwałych relacji interpersonalnych, których tak bardzo potrzebują.
Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, ze Wstępu
Jest to publikacja wyjątkowa pod wieloma względami, ale jeden podkreślę szczególnie – przydatność dla praktyki klinicznej. (…) Z książki skorzystają psychologowie kliniczni i psychoterapeuci różnych orientacji teoretycznych, którzy chcą zobaczyć, jak twórczo, biegle i użytecznie można integrować wiedzę empiryczną, teoretyczną i praktyczną. Skorzystają też studenci psychologii, pedagogiki i medycyny, którzy znajdą w mono-grafii nie tylko podstawową uporządkowaną wiedzę na temat diagnozowania zaburzenia osobowości borderline, lecz także przegląd koncepcji jego leczenia. I skorzystają nauczyciele, wychowawcy oraz rodzice, którzy stają często bezradni wobec konsekwencji zaburzeń borderline obserwowanych przez nich w rodzinie czy szkole.
prof. Emilia Soroko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Tagi: osobowość borderline ,
Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży
Autor: Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska
Rozdział 1. Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój osobowości – różne perspektywy i próby ich integracji
1.1. Między szansą a ryzykiem – różnice między typowym rozwojem nastolatków a przejawami ich nieprawidłowego rozwoju
1.1.1. Osobowość jako podstawa spójności i ciągłości funkcjonowania człowieka w ciągu życia
1.1.2. Rozwój osobowości w okresie dzieciństwa i adolescencji – kluczowe zjawiska, kryteria i okresy
1.1.3. Samoregulacja i jej znaczenie w rozwoju osobowości i funkcjonowania nastolatka
1.1.4. Zachowania ryzykowne a przejawy problemów i zaburzeń psychicznych w okresie dorastania
1.1.5. Kiedy można się niepokoić – wczesne przejawy nieprawidłowego rozwoju osobowości
1.2. Co wpływa na prawidłowy i nieprawidłowy rozwój osobowości?
1.2.1. Podatność biologiczna
1.2.2. Społeczno-kulturowe czynniki psychospołeczne aktywujące nieprawidłowy rozwój osobowości
1.3. Poza determinizmem, czyli o rozważności w diagnozowaniu zaburzeń osobowości u ludzi młodych
Rozdział 2. Oblicza zaburzenia osobowości borderline u nastolatków i młodych dorosłych
2.1. Zaburzenie osobowości borderline w klasyfikacjach medycznych i jego przejawy w życiu codziennym
2.1.1. Dwa stanowiska wobec diagnozowania zaburzenia osobowości borderline u nastolatków
2.1.2. Kryteria zaburzeń osobowości w klasyfikacji DSM-5 – model kategorialny i hybrydowy
2.1.3. Zaburzenia osobowości w klasyfikacji opartej o podejście dymensjonalne ICD-11
2.1.4. Jeden czy wiele obrazów klinicznych zaburzenia osobowości borderline u młodzieży
2.1.5. Współwystępujące zaburzenia psychiczne oraz trudności diagnostyczne zaburzenia osobowości borderline
2.1.6. Rozpowszechnienie zaburzeń osobowości wśród adolescentów
2.1.7. Wczesne sygnały nieprawidłowego rozwoju osobowości w kierunku borderline
2.2. Studium funkcjonowania rodziny i nastolatka z zaburzeniem osobowości borderline
2.2.1. Diagnoza różnicowa – studium historii życia i funkcjonowania adolescentów oraz ich rodzin pochodzenia
2.2.2. Wybrane problemy psychologiczne adolescentów z BPD w odniesieniu do przykładów z praktyki klinicznej
2.2.3. Narzędzia diagnostyczne zaburzeń osobowości u adolescentów – badania kliniczne i samoopisowe
Rozdział 3. Psychoterapia jako forma pomocy adolescentom z zaburzeniem osobowości borderline i ich rodzicom
3.1. Terapia dialektyczno-behawioralna i jej zastosowanie w leczeniu młodzieży
3.1.1. Biopsychospołeczna koncepcja zaburzenia osobowości borderline
3.1.2. Ogólne założenia i cele programu terapii dla nastolatków i rodziców
3.1.3. Grupy wielorodzinne i treningi umiejętności dla rodzin
3.2. Rozwój osobowości w podejściu psychodynamicznym – psychoterapia psychodynamiczna i skoncentrowana na przeniesieniu
3.2.1. Rozwój w okresie wczesnodziecięcym a traumy relacyjne
3.2.2. Krótkoterminowa psychoterapia psychodynamiczna w obliczu kryzysów dojrzewania
3.2.3. Patologia organizacji osobowości borderline i jej przejawy
3.2.4. Psychoterapia skoncentrowana na przeniesieniu dla adolescentów
3.2.5. Zaangażowanie i współpraca z rodzicami w ramach TFP-A
3.3. Terapia ukierunkowana na mentalizację
3.3.1. Mentalizacja i jej rozwój
3.3.2. Zaburzenie osobowości borderline w kontekście założeń teorii mentalizacji
3.3.3. Terapia ukierunkowana na mentalizację – indywidualna i rodzinna
3.4. Inne formy terapii
3.4.1. Terapia schematów
3.4.2. Terapia poznawczo-analityczna
3.4.3. Terapia skoncentrowana na przewidywalności emocjonalnej i rozwiązywaniu problemu
3.4.4. Ogólne postępowanie psychiatryczne przeznaczone dla adolescentów
3.4.5. Farmakoterapia w leczeniu nastolatków z borderline
Rozdział 4. Profilaktyka zaburzenia borderline i radzenie sobie z konsekwencjami kryzysów rozwojowych
4.1. Oddziaływania profilaktyczne w obszarze zdrowia psychicznego oraz zaburzeń dzieci i młodzieży
4.2. Rola rodziców w zapobieganiu zaburzeniom osobowości
4.3. Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami nastolatków z BPD? Wskazówki dla rodziców i bliskich
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej