Opis
Budowanie własnej tożsamości Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
W tej książce omówiono zagadnienia dotyczące działu "Budowanie własnej tożsamości":
- kształtowanie świadomości własnego "ja" i budowanie własnej tożsamości;
- kształtowanie świadomości własnego ciała i orientacja w jego schemacie;
- kształtowanie orientacji w przestrzeni;
- kształtowanie identyfikacji z płcią;
- uczenie się rozumienia zmian ciała w cyklu życia;
- uczenie się i identyfikacja własnych danych osobowych (adres zamieszkania, adres placówki);
- kształtowanie świadomości własnej niepełnosprawności i ograniczeń, które mogą z niej wynikać;
- uczenie się określania własnych mocnych stron i trudności;
- poznawanie dokumentów osobistych i rozumienie, do czego są one przydatne.
Do omówienia wymienionych zagadnień wykorzystano zdjęcia. Na stronach parzystych znajdują się fotografie dla dziecka. Na stronach nieparzystych - pytania, które czyta nauczyciel, terapeuta lub rodzic. Główne pytania są koloru czarnego. Kolorem szarym wyróżniono pytania dodatkowe, które mają pomóc uczniowi w odpowiedzi lub ją uściślić. Pierwsze pytania dotyczą zdjęcia. Kolejne pomagaja zdobyć lub utrwalić dodatkowe wiadomości i umiejętności związane z omawianym tematem. Ostatnie pytania (wyróżnione pogrubieniem) dotyczą doświadczeń ucznia. Pod pytaniami (obok zdjęcia będącego pomocą dla dorosłego) umieszczono ćwiczenia dla dziecka, dzięki którym ma ono utrwalić zdobyte informacje. Te ćwiczenia warto powtarzać klikakrotnie w różnych sytuacjach, także w domu.
Na stronach 4 i 5 oraz 6 i 7, a także 30 i 31 oraz 32 i 33 opracowano takie samo zagadnienie. Zaleca się, aby omawiać tylko jedno z nich - w zależności od płci ucznia. Na kolejnych stronach, na których znajdują się zagadnienia dotyczące identyfikacji z płcią, należy skupić się głównie na zdjęciach i pytaniach, które są zgodne z płcią dziecka. Pozostałe można wykorzystać do ćwiczenia rozróżniania płci i zapoznawania się z płcią przeciwną.
Spis treści
Budowanie własnej tożsamości Materiały edukacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- Jedzenie.
- Ubieranie się.
- Higiena osobista i potrzeby fizjologiczne.
- Sygnalizowanie samopoczucia.
- Ja jako członek rodziny.
- Ja jako uczeń.
- Ja w społeczeństwie i społeczności lokalnej.
- Ja i przyroda.
- Moje zdrowie. Ja w chorobie.
- Ja jako konsument.
- Ja w świecie techniki i technologii informacyjnej.
- Ja w bezpiecznym świecie.
- Ja w świecie kultury i rozrywki. Mój czas wolny.
- Budowanie własnej tożsamości.
- Ja w rozmowie.
- Będę dorosły.
- Czynniki środowiskowe.