• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-27103_15353_150x190

CZŁOWIEK STARY WOBEC ZMIANY KULTUROWEJ

  • Wydawca: Scholar
  • Rok wydania: 2015
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 264
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-7383-746-1
 
31,50 zł
28,30 zł 28,30 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Celem, który sobie stawiałam, idąc w teren, było zrozumienie procesu adaptacji ludzi starych do zachodzących zmian i ich na nie reakcji. Bardzo długo nie potrafiłam satysfakcjonująco ująć teoretycznie moich obserwacji terenowych. W tamtym okresie współczesna teoria praktyk nie była jeszcze tak szeroko stosowana w naukach społecznych, natomiast teoria praktyk Bourdieu, którą przesiąkłam w trakcie studiów na etnologii (…), nie wydawała mi się przystająca do moich odkryć terenowych. Dopiero coraz powszechniejsze stosowanie w socjologii terminu praktyk społecznych, zwykle w sposób intuicyjny, i uwaga profesor Mirosławy Marody, że praktyki nie odnoszą do działań indywidualnych, ale do procesu ich uwspólniania, skłoniły mnie do bliższego przyjrzenia się tej kategorii.
W związku z tym niniejsza książka jest efektem zastosowania antropologicznej metody indukcyjnej, w której teren i zdobyte w nim informacje stanowią istotny wkład w budowanie teorii.
fragment Wstępu

Spis treści

Wstęp. Świadkowie przejścia modernizacyjnego 

Rozdział 1. Od habitusu do metanawyku:
nowy mechanizm generowania praktyk społecznych
Habitus jako źródło praktyk
Granice kulturowe: praktyki swojskie a praktyki obce 
Płynne praktyki społeczne
Wcielanie nowych schematów operacyjnych 
Przemiany więzi społecznych 
Kształtowanie metanawyku: psychologizacja
i racjonalizacja 
Podsumowanie. Empiryczne podstawy koncepcji
metanawyku

Rozdział 2. Od użyteczności do kultury młodości:
przebieg życia pokoleń ludzi starych
Starość nowoczesna jako faza przebiegu życia 
Trzeci wiek pokolenia kultury młodości 
Narodziny i zmierzch starości: od wspólnot do wspólnot
symbolicznych 
"Użyteczność istotą egzystencji": praktyki użyteczności
i unikania bezczynności ludzi starych na wsi polskiej 
"Zmierzch godności starego" w PRL-u 
Starość przed telewizorem w kulturze młodości
w Polsce potransformacyjnej 

Rozdział 3. Być Tam:
etnografia wielostanowiskowa w Warszawie
Badanie przebiegu życia świadków przejścia
modernizacyjnego
Użyteczność etnografii wielostanowiskowej w czasie
przemian kulturowych
Teren Warszawa 
"Człowiek tak wchodzi wolno w tą starość".
Starość w rozmowach

Rozdział 4. Etnografie: praktyki użyteczności
i unikania bezczynności 
"Mam dobre dzieci, to wspierają mnie".
Praktyki użyteczności w pozycji zależności
"Przede wszystkim winieniem służyć Polakom.
Oczywiście rodzinie również".
Praktyki użyteczności w pozycji władzy 
"Tak mnie trochę porzucili wszyscy "
Pozycja samotności
Model pozycji człowieka starego we wspólnocie:
ciągłość i zmiana w ramach praktyk użyteczności

Rozdział 5. Etnografie: nowe praktyki kultury młodości 
"...jak już oddałam syna do domu pomocy, to już miałam taką,
po prostu, wolną rękę " Praktyki kultury czasu wolnego
generowane przez habitus wtórny 
"Nie znosiłam nigdy, nie mogłam wpaść w rutynę, bo wtedy
już szukałam czegoś innego, trudniejszego". Praktyki
zaangażowania w obiekt generowane przez metanawyk 
Kultura młodości: metanawyk jako źródło praktyk

Rozdział 6. Między habitusem a metanawykiem:
przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego
Przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego
i pokolenia postępu
Zobowiązanie i identyfikacja. Konkurencyjne modele związania
z tym, co społeczne? 
Dalsze kierunki badań 

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY