JAK UCZYĆ CHIRURGII NA STUDIACH MEDYCZNYCH
- Wydawca: MediPage
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 204
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-65946-03-4
75,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 85,00 zł
Jak uczyć chirurgii na studiach medycznych
Autor: Andrzej Żyluk
W tej ksiązce chciałbym poruszyć kilka zagadnień z dziedziny nauczania chirurgii na uczelni medycznej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, dotyczących poszczególnych aspektów tego procesu. Ksiązka jest w dużej mierze autorska, co znaczy, że opinie w niej zawarte wynikają z mojego własnego wieloletniego doświadczenia dydaktycznego. Jednak, co zrozumiałe, jest w niej także sporo informacji i opinii pochodzących z piśmiennictwa. Wydaje się, że taka komplikacja może być dla Czytelnika dobrze przyswajalna, ciekawa i, na co najbardziej liczę, pożyteczna.
Ostatni rozdział książki ma nieco inny charakter niż jej pozostałe części. Zawiera najnowsze zalecenia Konsultanta Krajowego w dziedzinie Chirurgii Ogólnej, prof. Grzegorza Wallnera dotyczące dostosowania szkolenia podyplomowego (specjalizacyjnego) chirurgii do wymogów Unii Europejskiej. stanowi więc swego rodzaju pomost łączący naukę chirurgii w czasie studiów medycznych z kształceniem podyplomowym. Wydaje się, że ta część stanowi wartościowe wzbogacenie treści, nadając książce charakter bardziej uniwersalny.
fragment wstępu do książki Jak uczyć chirurgii na studiach medycznych
Tagi: chirurgia książka ,
Jak uczyć chirurgii na studiach medycznych
Autor: Andrzej Żyluk
1. Teoretyczne aspekty kształcenia medycznego
1.1. Nauczanie dorosłych
1.2. Elementy teorii kształcenia dorosłych i ich praktyczne zastosowanie
1.3. Nauczanie przez rozwiązywanie problemów
Piśmiennictwo
2. Metodyka nauczania chirurgii
2.1. Ogólne zagadnienia metodyki nauczania chirurgicznego
2.1.1. Zakres przekazywanej wiedzy
2.1.2. Plan i cel ćwiczeń
2.1.3. Nauka w warunkach oddziału szpitalnego
2.1.4. Reguły, które mogą być przydatne podczas prowadzenia ćwiczeń klinicznych
2.2. Szczegółowe metody prowadzenia ćwiczeń z chirurgii
2.2.1. Prowadzenie ćwiczeń przy łóżku pacjenta (ang. ward-round teaching)
2.2.2. Inne możliwości prowadzenia zajęć na oddziale
2.3. Nauka chirurgii na bloku operacyjnym
2.3.1. Refleksje autora i informacje z piśmiennictwa na temat wartości dydaktycznej ćwiczeń na bloku operacyjnym
2.4. Motywacja lekarzy do kształcenia studentów
Piśmiennictwo
3. Nauka przy łóżku pacjenta
3.1. Badanie pacjenta z podejrzeniem ostrego zapalenia wyrostka robaczkowego
3.2. Badanie chorego z nowotworem przewodu pokarmowego – rak okrężnicy
3.2.1. Leczenie raka okrężnicy
3.2.2. Wczesne wykrywanie i zapobieganie rakowi okrężnicy
3.3. Badanie chorego z rakiem żołądka
3.4. Badanie pacjenta pourazowego
3.4.1. Pacjent przytomny, w stanie stabilnym, bez zagrożenia życia
3.4.2. Pacjent nieprzytomny, w stanie stabilnym
3.4.3. Pacjent po urazie wielonarządowym, nieprzytomny i niestabilny krążeniowo
Piśmiennictwo
4. Nauka umiejętności praktycznych
4.1. Nauka szycia skóry na modelu świńskiej nóżki (ang. pig trotters)
4.2. Wykonywanie „Z-plastyki” skóry
4.3. Szycie ścięgna
4.4. Zmiana opatrunku na ranie
4.5. Zdejmowanie szwów z rany
4.6. Zgłębnikowanie żołądka – zakładanie sondy
4.7. Cewnikowanie pęcherza moczowego
4.8. Zakładanie sondy Sengstakena–Blakemore’a przy krwawieniu z żylaków przełyku
4.9. Lewatywa (wlew doodbytniczy oczyszczający)
4.10. Badanie przez odbytnicę (łac. per rectum)
5. Nauka teorii: seminarium, Internet i podręcznik
5.1. Seminarium
5.2. Nauka z wykorzystaniem Internetu (ang. e-learning)
5.3. Nauka z podręcznika
Piśmiennictwo
6. Symulacyjna nauka chirurgii
6.1. Nauka szycia chirurgicznego
6.1.1. Nauka podstawowych technik laparoskopowych
6.1.2. Podsumowanie
6.2. Symulacyjny kurs mikrochirurgii
6.2.1. Tworzenie pracowni mikrochirurgii
6.2.2. Przebieg szkolenia mikrochirurgicznego
6.2.3. Wyniki testu 6 szwów
6.2.4. Zużycie materiałów
6.2.5. Uczestnictwo w operacjach mikrochirurgicznych
6.2.6. Omówienie metod szkolenia umiejętności mikrochirurgicznych
6.2.7. Korzyści i perspektywy fakultetu mikrochirurgii
Piśmiennictwo
7. Ocenianie i egzaminowanie
7.1. Cel oceniania
7.2. Sprawdziany oceniające
7.2.1. Egzamin praktyczny
7.2.2. Egzamin testowy
7.2.3. Egzamin ustny
Piśmiennictwo
8. Zasady czujności onkologicznej
8.1. Niepokojące objawy kliniczne, nasuwające podejrzenie nowotworu i wymagające weryfikacji
8.2. Grupy ryzyka – pacjenci zagrożeni chorobą nowotworową
8.3. Udział w badaniach przesiewowych
8.4. Przestrzeganie i propagowanie zdrowego trybu życia
Piśmiennictwo
9. Nauka do Lekarskiego Egzaminu Końcowego
9.1. Działania zmierzające do poprawienia wyników Lekarskiego Egzaminu Końcowego
Piśmiennictwo
10. Szkolenie podyplomowe w dziedzinie chirurgii
10.1. Ogólne założenia rozwiązań systemowych szkolenia specjalizacyjnego w chirurgii ogólnej i innych chirurgicznych dyscyplinach zabiegowych
10.2. Szczegółowe rozwiązania systemowe w szkoleniu specjalizacyjnym w dziedzinie chirurgii ogólnej
10.3. Proponowana koncepcja nauczania symulacyjnego
10.4. Oczekiwane efekty działalności Narodowych Centrów Interprofesjonalnej Specjalistycznej Edukacji Medycznej
10.5. Rekomendacja Konsultanta Krajowego w dziedzinie Chirurgii Ogólnej
Piśmiennictwo
Indeks
Choroba Bowena to wczesne stadium raka skóry, znana również jako rak kolczystokomórkowy...
czytaj więcejChoroba von Willebranda charakteryzuje się różnorodnymi objawami klinicznymi,...
czytaj więcejRak tarczycy jest stosunkowo rzadkim, ale poważnym nowotworem, który rozwija się...
czytaj więcej