
PRZEMYŚLEĆ Z MICHELEM FOUCAULTEM EDUKACYJNE DYSKURSY O MŁODZIEŻY DYSPOZYTYW I URZĄDZANIE
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 263
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-898-4
27,55 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 27,55 zł
Tytułowa fraza „przemyśleć z Michelem Foucaultem” w intencji Autorki przybliża cel, jaki przyświecał napisaniu oddawanej do rąk Czytelników książki. Autorka podejmuje próby zaangażowania dla własnych celów badawczych koncepcji, kategorii i tropów wskazanych przez francuskiego filozofa. W tym sensie publikacja ta pomyślana jest jako skromny wkład w dyskusję nad możliwościami recepcji idei Michela Foucaulta w rodzimej pedagogice oraz ukazania, co Foucaultowskie i postfoucaultowskie podejście do badania dyskursów, władzy i wiedzy może wnieść do badań pedagogicznych.
Prezentowana książka jest kolejnym krokiem i rozwinięciem wcześniejszych przedsięwzięć badawczych Autorki, mieszczących się w obszarze badań nad dyskursami o młodzieży. Podstawowy problem, który ukierunkował prowadzony tutaj wywód, sprowadza się bowiem do pytania o to, w jaki sposób Foucault pozwala „przemyśleć” i poddać krytycznej analizie te dyskursy, strategie i instytucje, których zbiór w najbardziej ogólnym ujęciu określono mianem urządzania młodzieży?
Pytania postawione w niniejszej monografii dotyczą m.in. możliwych pól badawczych i problematyzacji, które otwierają wybrane ujęcia definicyjne dyskursu edukacyjnego, dyspozytywu i urządzania.
"Książkę tę uważam za oryginalne osiągnięcie naukowe wielce obiecujące dla otwierania nowych dróg badań edukacyjnych. Jest ona przejrzyście sproblematyzowana, wewnętrznie spójna, dobrze i jasno napisana. Bez wątpienia zasługuje na opublikowanie i dobrą promocję...
Książka Heleny Ostrowickiej [...] jest próbą wykorzystania całkowitego dorobku jednego z najwybitniejszych humanistów XX wieku, Michela Foucaulta, do metaanaliz polskich dyskursów o młodzieży, edukacji i polityce wobec młodzieży na europejskim tle porównawczym. Jest to duże wyzwanie nie tylko ze względu na rozmach i wielotematyczność dorobku Foucaulta, ale także wysoki stopień swoistości jego języka i kontrowersji znaczeń podstawowych kategorii jego teorii. Autorka bardzo dobrze poradziła sobie z tymi trudnościami i w rezultacie jej studiów krytycznych powstała zwięzła objętościowo, ale niezmiernie bogata problemowo i heurystycznie monografia, która może odegrać znaczącą rolę w rozwoju polskiej pedagogiki krytycznej i studiów nad młodzieżą. Książkę tę uważam za oryginalne osiągnięcie naukowe, wielce obiecujące dla otwierania nowych dróg badań edukacyjnych. Jest ona przejrzyście sproblematyzowana, wewnętrznie spójna, dobrze i jasno napisana...[...]"
Z recenzji prof. zw. dra hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
Podziękowania 7
Przedmowa 9
Michel Foucault i badania edukacyjne 12
Terminy gouvernementalité i dispositif 17
Pola problematyzacji 20
Struktura monografii 24
Rozdział pierwszy
Od pojęcia dyskursu do heurystyki dyspozytywu 27
1. Z recepcji Michela Foucaulta w polskiej pedagogice 30
2. Wokół perspektyw badania dyskursu edukacyjnego 43
3. Dyskurs edukacyjny – dyskurs pedagogiczny 53
4. Przemyśleć z Michelem Foucaultem dyskurs edukacyjny 58
5. Dyspozytyw jako kategoria dla analityczno-krytycznych badań pedagogicznych 66
Rozdział drugi
Urządzanie jako kategoria i perspektywa badawcza dla pedagogiki 89
1. Pedagogie – praktyki dyskursywne 91
2. Od wiedzy-władzy do urządzania 96
3. Urządzanie jako kategoria dla pedagogiki 106
4. Studia nad urządzaniem 117
5. W diagramie urządzania 122
Rozdział trzeci
Dyskursy o młodzieży w diagramie urządzania 133
1. Diagram urządzania – model analizy 133
2. Wiedza o młodzieży w dyskursach pedagogicznych 136
3. Urządzanie młodzieży z perspektywy dyspozytywu 149
4. Dyskursy edukacyjne i kategoria młodzieży – europejska przestrzeń urządzania 156
5. Dyspozytyw wieku w warunkach pedagogizacji życia społecznego 179
Posłowie 195
Heurystyczne perspektywy diagramu urządzania 195
O (p)oszukiwaniu znaczenia dyskursu edukacyjnego o młodzieży 197
Bibliografia 207
Literatura cytowana 207
Prace Michela Foucaulta przywołane w książce 223
Analizowane dokumenty 224
Spis schematów i tabel 227
Aneks 229
Michel Foucault i badania edukacyjne – recepcja (wybór) 229
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejOparzenie pierwszego stopnia to najłagodniejsza forma uszkodzenia skóry, wynikająca...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejPiegi to charakterystyczne, małe, brązowe plamki, które pojawiają się na skórze,...
czytaj więcejChoroba Pompego, znana również jako glikogenoza typu II, jest rzadką chorobą...
czytaj więcej