DIAGNOSTYKA EDUKACYJNA
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2022
- Wydanie: II
- Ilość stron: 372
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788301217327
112,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 112,90 zł
Diagnostyka edukacyjna
Autor: Bolesław Niemierko
Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy w ręce Czytelników zaktualizowane wydanie podręcznika Diagnostyka edukacyjna. Drugie wydanie podręcznika pogłębia podstawy psychologiczne diagnostyki edukacyjnej, poszerza i aktualizuje jej tematykę i literaturę, wprowadza Czytelnika w zagadnienia, które współcześnie zyskują na znaczeniu. Autor podręcznika wyodrębnił trzy główne bloki tematyczne dotyczące diagnozy osiągnięć uczniów oraz systemów edukacyjnych:
Przedmiot diagnozy.
Ta część została poświęcona zagadnieniom uczenia się i kształcenia. Autor scharakteryzował modele uczenia się, koncepcję sprawczości i wspólnotowości w odniesieniu do ucznia oraz relacje między nauczaniem, wychowaniem i kształceniem. W tej części Czytelnik znajdzie także podstawowe informacje dotyczące paradygmatów diagnostyki oraz diagnozy edukacyjnej, a także charakterystykę pracy diagnosty w kontekście oczekiwanych kompetencji oraz wrażliwości etycznej.
Metody diagnostyczne.
Druga część podręcznika zawiera podstawowe informacje na temat pomiaru jako podstawy diagnostyki edukacyjnej. Oprócz nabycia wiedzy na temat skal pomiarowych i narzędzi diagnozowania Czytelnik zapozna się z etapami pracy diagnosty, sposobami definiowania celów diagnozowania oraz konstruowania i ewaluacji narzędzi diagnozy. Autor scharakteryzował tu także nieformalne narzędzia diagnozy edukacyjnej. Wyniki diagnozy. Ostatni blok tematyczny przybliża wiedzę na temat wyników procesu diagnozy edukacyjnej ucznia w sferze emocjonalnej i poznawczej. Autor opisał także zagadnienia związane z prowadzeniem egzaminów wewnętrznych oraz z diagnozą osiągnięć edukacyjnych na poziomie placówki edukacyjnej i kraju.
Część I.
Przedmiot diagnozy
Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie
Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna
Rozdział 3. Diagnosta i jego praca
Część II.
Metody diagnostyczne
Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej
Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania
Rozdział 6. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozowania
Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania
Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne
Część III.
Wyniki diagnozowania
Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej
Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej
Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne
Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej
Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju
Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy