Opis
O rozwoju umysłu
Autor: Lia Pistiner de Cortiñas
W niniejszej książce O rozwoju umysłu. Idee Biona i przekształcenia w psychoanalitycznej praktyce klinicznej. Pistiner de Cortiñas wraca do niektórych podstawowych pojęć Biona i wskazuje na ich rolę w procesie rozwoju umysłu. To bardzo ważne zadanie, gdyż autorka kieruje uwagę czytelnika na wątek wpisany w rozważania Biona nie zawsze dostrzegany - czyli akcentowanie przez niego wagi rozwoju umysłu. Ci, którzy naprawdę głęboko studiują pisma Biona, z satysfakcją śledzą rosnące zainteresowanie jego teoriami; jednakże frustrację budzi to, że wyraźniej bez zrozumienia ich pełnego znaczenia. Na przykład, wielu wspołczesnych autorów psychoanalitycznych pisze o tym, jak korzystaja ze stanu zamyślenia (reverie), nie rozumiejąc, że jest to dokonywane in vivo przekształcenie procesu nieświadomego, który wymaga dalszej autorefleksji, jeżeli mamy zrozumiec jego znaczenie w sytuacji klinicznej. w niniejszej książce Pistiner de Cortiñas objaśnia nam, jak sam Bion wykorzystywał swoje oryginalne teorie. Na przykład, gdy autorka omawia naturę funkcji alfa i znaczenie marzeń sennych, przywołuje trawienny model śniemia, w myśl którego marzenie senne"mentalnie trawi" doświadczenie emocjonalne, ale także mówi nam, że "śnienie ro część procesu trawienia prawdy". Wprowadzając pojęcie "prawdy", Pistiner de Cortiñas przypomina czytelnikowi o tym, jaką wagę Bion nadawał temu pojęciu, i o jego odzywczej dla rozwijajacej się psychyki funkcji, co przywodzi na myśl cytat z Cogitations (1992): "prawdziwy sen jest przezywany jako życiodajny". Wskazując na powiązania między śnieniem i "trawieniem prawdy", autorka łączy temat rozwoju i dojrzewania i odnosimy się do nich z największą niechęcią"...
Pistiner de Cortiñas omawia także mniej znane pojęcia, o których pisał Bion - strach płynący z niskowzgórza, umysł embrioniczny i tropizmy. Bion poszerzył obszar badań wczesnego umysłu i wskazał na nieznane procesy zachodzące w życiu płodowym, które zapoczątkowują rozwój umysłu dziecka. Umysł embrioniczny, zdaniem autorki, to: "hipoteza na temat somatycznych zalążków tego, co później przekształci się w emocje", a jego korzenie sięgaja doświadczeń prenatalnych lub są powiązane z tropizmami unikalnymi dla człowieka. Podobnie jak rosliny moga być "wyposażone" w tropizmy zwracające je ku swiatłu, tak ludzie rodzą się z gotowością do szukania obiektów, które będą umiały przyjąć i przekształcić najwcześniejsze identyfikacje projekcyjne.
Lawrence J. Brown wstęp do książki O rozwoju umysłu
Spis treści
O rozwoju umysłu
Autor: Lia Pistiner de Cortiñas
Podziękowania
O Autorce
Wstęp
Wprowadzenie
Spektrum pozazmysłowe i podzmysłowe – poszerzenie psychoanalitycznej mapy umysłu
Bion – myśliciel i jego dzieło
Różnicowanie psychotycznej i niepsychotycznej części osobowości
Identyfikacja projekcyjna – realistyczna, komunikacyjna i nadmierna
Film Pi jako materiał kliniczny – ilustracja rozważań z Rozdziału
Źródła i natura myślenia
Dwunastu gniewnych ludzi – filmowa ilustracja rozważań na temat źródeł i natury myśli
Uczenie się na podstawie doświadczenia – funkcja alfa i zamyślenie
Matryca funkcji myślenia – mity, marzenia senne i modele
Funkcja snów i mitów jako narzędzi do badania życia psychicznego
Teoria poznania–śnienia–myślenia – połączenia emocjonalne i relacja pomieszczające–pomieszczane
Przekształcenia
Różnica między reparacją i przekształceniem
Tropizmy i rozwój umysłu
Bibliografia