
PEDAGOGIKA OGÓLNA. PODSTAWOWE PRAWIDŁOWOŚCI
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: Kraków 2012
- Wydanie: 2
- Ilość stron: 384
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7587-908-7
44,82 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Książka Bogusława Śliwerskiego stanowi kolejne potwierdzenie niezwykle wysokiego statusu tego naukowca we współczesnych naukach o edukacji. Stoi – pod każdym względem – na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, posiadając przy tym wszystkie te cechy, które charakteryzują dzieła wybitne: oryginalność idei, swobodę i wartkość narracji, integralność wywodów, odwoływanie się do bogatej i reprezentatywnej literatury przedmiotu, erudycyjność, wreszcie „mądrą metanarracyjność”. […] Jest przy tym dzieło to wspaniałą i udaną próbą potwierdzenia statusu naukowego pedagogiki jako dyscypliny z istoty swojej interdyscyplinarnej, która pozostając na styku idei i rzeczywistości, krystalizuje wiele problemów teoretycznych i społecznych. Jednocześnie podręcznik ten zawiera – bardzo trafną – autorefleksję pedagoga nad tożsamością pedagogiki jako nauki i jako praktyki społecznej, przy jednoznacznym opowiedzeniu się za ideą „kulturowego krytycyzmu” i orientacją na tworzenie „lepszego świata”. To także tożsamość, której integralną częścią jest rezygnacja z jakiegokolwiek autorytaryzmu i orientacja na rozwój podmiotowości młodych ludzi.
Z recenzji prof. dr. hab. Zbyszko Melosika
Seria autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości
2. Dydaktyka. Podrecznik akademicki (opis książki)
3. Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podrecznik akademicki (opis książki)
Seria autorskich podręczników akademickich do pedagogiki jest kolejnym dopełnieniem polskiej literatury przedmiotu o nowe IMPULSY i spojrzenie na przedmiot jej naukowych badań, najbardziej palące dla praktyki problemy edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze oraz klasyczne lub/i nieznane jeszcze sposoby podejścia do ich rozwiązywania. W pono- woczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką, intensywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy serii wydawniczej jednak zarówno potwierdzają aktualność przekazywanej nam wiedzy, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań. Właśnie dlatego nadałem tej serii tytuł: PEDAGOGIKA NAUCE I PRAKTYCE, bo każdy z autorów, pracując nad zakresem tematycznym własnej subdyscypliny naukowej, łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością.
Czytelnikom podręczników nie tylko życzę miłej lektury, ale i zachęcam do wspólnej debaty, krytyki i recenzji, które nam wszystkim pomogą w doskonaleniu własnej twórczości.
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Tagi: Bogusław Śliwerski ,
Spis treści
Rozdział 2 Systematyzo wanie wiedzy o wychowaniu
Rozdział 3 Teleologiawy chowania
Rozdział 4 Aksjonormatywny status wychowania
Rozdział 5 Zasady wychowania
Rozdział 6 Wychowanie jako działanie
Rozdział 7 Wychowanie jako intersubiektywny efekt jedności działania – doznawania
Rozdział 8 Wychowanie jako spotkanie
Rozdział 9 Wychowanie w ujęciu syste mowym
Rozdział 10 Wychowanie jako pielęgnacja, piecza
Rozdział 11 Wychowanie jako proces
Rozdział 12 Wychowanie jako pomoc (wspieranie, wspomaganie,terapia)
Rozdział 13 Wychowanie jako samore alizacja, samowy chowanie
Rozdział 14 Wychowanie jako formacja duchowa
Rozdział 15 Wychowanie jako ideologizacja i indoktrynacja
Rozdział 16 Granice wy chowania
Rozdział 17 Pseudowy chowanie
Wychowanie jako spotkanie. Dodatek metodyczny (Sebastian Ciszewski)
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób
Opinie
- Pedagogika t.1 - Podstawy nauk o wychowaniu
- Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji
- Racjonalność procesu kształcenia Studium z polityki oświatowej i pedagogiki...
- Pedagogika Tom 2 Podręcznik akademicki
- Pedagogika t.2 - Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań...
- Pedagogika t.3 - Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej
- Pedagogika t.4 - Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji
- Pedagogika Podręcznik akademicki
- Pedagogika serca Wychowanie emocjonalne w XXI wieku