PSYCHOLOGIA RELIGII
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 336
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-01-20528-7
73,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 73,90 zł
Psychologia religii
Autor: Bernhard Grom
Pomimo postępującej sekularyzacji religia i religijność pozostają ważnymi czynnikami zarówno w życiu pojedynczego człowieka, jak też i całych społeczeństw – zbyt ważnymi, by psychologia mogła je pominąć. Jednocześnie głęboka niewiedza w sprawach wiary, panująca w światopoglądowo pluralistycznym i silnie zsekularyzowanym społeczeństwie, sprzyja też w pewnej mierze przesądom w stosunku do „praktykujących wierzących”. Psychologia, która w szerszych grupach społecznych mogła pogłębić zrozumienie problemów psychicznych, mogłaby poprzez swoje badania przyczynić się zarówno u studentów psychologii, ludzi zawodowo pracujących w poradnictwie, jak też i w świadomości społecznej w ogóle do głębszego zrozumienia dla religijnych przeżyć, zachowań i religijnego myślenia.
Bernhard Grom proponuje systematyczne, wierne standardom psychologii naukowej objaśnienie bogactwa religijnych przekonań, motywacji, emocji a nawet odmiennych stanów świadomości. Analizuje religijność jako element osobowości, zgłębiając różnorodność jej motywów oraz zależności między wiarą a innymi aspektami życia (jak zdrowie, dobrostan psychiczny czy gotowość do zachowań prospołecznych). Osobną część podręcznika poświęca Autor społecznym aspektom doświadczenia religijnego.
Psychologia religii
Autor: Bernhard Grom
Wstęp. Jaki cel stawia sobie psychologia religii?
Psychologia religii – psychologizm – psychologia pastoralna
Co jest religijne, a co duchowe?
Różnorodność religijności wyjaśnianej w „koherentnym eklektyzmie”
Psychologia religii jako nauka o układzie nerwowym i jako „neuroteologia”?
Cześć pierwsza Religijność jako element osobowości. Jej przeważające czynniki intrapsychiczne
Różnorodność form religijności – badania kwestionariuszami wielowymiarowymi
Religijność: wewnętrzna czy zewnętrzna?
Religijność ujęta wielowymiarowo jako zgodność z prawdami wiary, praktyka wiary, doświadczenie wiary, wiedza na temat wiary i konsekwencje płynące z wiary?
Rozdział 1 Religijność w różnorodności motywów wewnętrznych
Sekcja 1 . Motywy – ile i jakie? Dyskusja historyczno-systematyczna
I.Religijność – szukanie ochrony? Stanowisko teorii instynktów Iwana P. Pawłowa
II.Religijność – nadzieja na nieśmiertelność? Stanowisko Bronisława Malinowskiego oraz teorii opanowywania trwogi
III.Religijność – natręctwo i regresyjne pragnienie ochrony? Stanowisko psychoanalityczej koncepcji Sigmunda Freuda
Religijność jako natręctwo i wina
Kompleks Edypa, poczucie winy, zwierzę totemiczne, idea Boga-Ojca
Religijność jako regresyjne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca?
Ocena hipotezy o nerwicy natręctw
Ocena hipotezy o regresji i hipotezy o spełnieniu pragnień
IV.Religijność – problem poczucia własnej wartości? Stanowisko teorii relacji z obiektem
V.Religijność – z potrzeby bliskości i bezpieczeństwa? Stanowisko teorii przywiązania
Ocena stanowiska teorii przywiązania
VI.Religijność – gotowość do interpretacji motywowanych ciekawością, kontrolą i wartością samego siebie? Stanowisko teorii atrybucji
Ocena stanowiska teorii atrybucji
VII.Religijność – zakorzeniona w pragnieniach, wartościach i w pytaniu o sens? Stanowisko wielości motywów Gordona W. Allporta
Sekcja 2 .Motywy decydujące o rozwinięciu się różnych przejawów religijności. Koncepcja heurystyczna
I.Między sumiennością a skrupulatnością. Gotowość do samokontroli moralnej
Sumienność – przy jakim udziale lęku?
Perfekcjonizm z komponentem religijnym
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w formie religijnej czy też z komponentem religijnym?
II.Optymizm magiczny czy „religia okopu”? Dążenie do kontroli zewnętrznej ważnych zdarzeń życiowych oraz do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
Czym jest dążenie do kontroli?
Magia – kontrola za pomocą sił działających w dużym stopniu automatycznie
Modlitwa prośby – między pasywnym oczekiwaniem kontroli zewnętrznej a radzeniem sobie z sytuacjami trudnymi
„Religia okopu”
Co sprawia, że religijne strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi działają korzystnie?
Radzenie sobie z ciężką chorobą fizyczną
Radzenie sobie z lękiem
„Siła Większa od nas samych” w programie Anonimowych Alkoholików
Ekstatyczne poczucie bezpieczeństwa
Radzenie sobie ze stratą w procesie żałoby
III.Pozaspołeczne źródło pozytywnej bliskości emocjonalnej? Dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej
Czym jest dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej?
Kiedy religijność działa jako środek podtrzymania własnej wartości, a kiedy nie?
Poczucie własnej wartości i obraz Boga oddziałują na siebie
Jak problematyczne dążenie do doświadczenia własnej wartości może wpływać na religijność?
Potrzeba uznania jako narcystyczne przekonanie o byciu wybranym
Potrzeba uznania jako duma wynikająca z dokonań i z cnoty
Fanatyzm oraz „przewartościowana idea” jako potwierdzenie własnej wartości?
IV.Wielbienie ponad obowiązkiem i wyrachowaniem? Gotowość do dziękowania i uwielbienia
Wdzięczność
Uwielbienie
V.Czy wiara czyni współczującym a współczucie wierzącym? Gotowość do wrażliwości prospołecznej i zachowań prospołecznych
Zachowania prospołeczne
Czy religijność sprzyja wrażliwości prospołecznej i zachowaniom prospołecznym?
W jaki sposób religijność może sprzyjać zachowaniom prospołecznym?
Co ogranicza lub uniemożliwia wpływ religijności?
Uprzedzenia „religijne” a przemoc: czy religijność sprzyja zachowaniom antyspołecznym?
Wrogość w stosunku do obcych – uprzedzenia o charakterze etnicznym i rasistowskim?
Przemoc „religijna” – święta wojna?
VI.Religijność określana jedynie przez emocje czy także przez poznanie? Zainteresowanie światopoglądem naukowym i logiczną koherencją
Poznanie światopoglądowe jako ciekawość i myślenie problemowe
Pragnienie koherencji logicznej: światopoglądowe badanie rzeczywistości
Do jakiego stopnia przekonania religijne określane są przez poznanie?
Autorytarne, emocjonalistyczne i intuicjonistyczne pojmowanie wiary
Wyraźne stany pewności – refleksyjnie czy bezrefleksyjnie?
Dogmatyzm – fundamentalizm
Blok rozszerzający 1. Obrazy Boga – God concepts
Odbicia różnorodności myślenia religijnego i przeżyć religijnych
Wpływy kultury religijnej i nauczania religijnego
Wpływy rodzinne i intrapsychiczne
Obraz Boga a spostrzeganie rodziców
Obraz Boga a styl przywiązania
Obraz Boga a rola płciowa (gender)
Obraz Boga, obraz siebie i inne cechy osobowości
Próba interpretacji
Blok rozszerzający 2 .Jak rozwija się religijność?
Co wiemy na temat rozwoju religijnego?
Stanowiska wyjaśniające
Rozdział 2 Religijność w wielości form zrównoważonych i zaburzonych emocji
Z historii badań: W. James – R. Otto – R. Stark – A. Greeley
I.Co przesądza o religijnym charakterze uczuć religijnych?
Przekonania religijne – czyste over-beliefs?
II.Jakie techniki psychologiczne pobudzają przeżycia religijne?
Ze strony komponentu poznawczego: jak religijne przekonania i symbole mogą inicjować przeżycie?
Postawa ciała, gesty, muzyka: zakres komponentu ekspresji i komponentu motywacyjnego
Kontrolowanie oddechu, post, halucynogeny: zakres komponentu neurofizjologicznego
III.Ekstaza: stan wyjątkowy czy zaburzenie psychiczne?
Ekstaza w kontekście psychoz
Ekstaza w kontekście konfliktów emocjonalnych
Ekstaza jako niepatologiczny stan wyjątkowy
IV.Religijność w poważnych pod względem klinicznym stanach depresji
V.Urojenia religijne chorujących na schizofrenię jako próba radzenia sobie z trudnościami
Rozdział 3 Religijność w różnorodności odmiennych stanów świadomości
Dwie podstawowe zmiany świadomości ja
I.Doświadczenia objawienia i doświadczenia opętania
Doświadczenia objawienia, wizje i czynności przy udziale medium
Wizje i głosy
Grupa 1: wizje i głosy – spontanicznie i emocjonalnie
Grupa 2: wizje i głosy – wywołane przez samego siebie i kompleksowe
Pewna szczególna forma: doświadczenia z pogranicza śmierci
Czynności automatyczne, czynności przy udziale medium (spirytyzm)
Glosolalia – rodzaj mówienia automatycznego?
Doświadczenia opętania
Stygmatyzacja
II.Mistyczne przeżycia zjednoczenia
Wspólny rdzeń przeżyć mistycznych
Charakter inspiracyjny – „Już nie ja działam, lecz jedynie transcendentne”
„Rozpłynięcie się indywidualności” – „Już nie ja poznaję i jestem, lecz jedynie transcendentne”
Różnorodność przeżyć mistycznych
Rozdział 4 Religijność a dobrostan subiektywny
I.Czy religijność wpływa niekorzystnie na dobrostan subiektywny?
II.Czy religijność wpływa korzystnie na dobrostan subiektywny?
Czy religijność wzmacnia zadowolenie z życia i poczucie bycia szczęśliwym?
III.Czy dobrostan subiektywny lub jego brak wpływa w określony sposób na religijność?
Część druga Religijność w obszarze oddziaływania wpływów społecznych.
Warunki psychospołeczne i wzajemne oddziaływania
Rozdział 5 Religijność w obszarze napięcia między socjalizacją a samowychowaniem
I.Społeczne procesy uczenia się
Uczenie się przez modelowanie (uczenie się przez obserwację)
Uczenie się przez instruowanie
Uczenie się przez wzmocnienie społeczne i przez potwierdzenie społeczne
II.Indywidualne procesy uczenia się
Uczenie się przez zrozumienie (wgląd)
Uczenie się przez samowzmocnienie
Uczenie się przez własną aktywność
Rozdział 6 Udział w życiu duchowej grupy: ubogacenie czy element ryzyka?
I.Dyskusja na temat „kultów destruktywnych”
Ubogacenie (zasoby) czy czynnik ryzyka?
Dlaczego ludzie wstępują do duchowych grup?
II.Propagowanie informacji i rekrutacja. Jakich potrzeb i motywów się dotyka?
III.Grupa. Klimat, który daje oparcie czy uzależnia?
IV.„Mistrz”. Relacja, która rozjaśnia czy ubezwłasnowolnia?
V.Szkolenie. Wpływ pobudzający czy narzucający nową tożsamość?
Pomocne towarzyszenie
Suplement:czy przeżycia religijne są zakorzenione w archetypach nieświadomości zbiorowej?